Genul asta de oameni se intilneste si in produsele mediatice de la noi si de aiurea. Exista ziare si televiziuni care si-au facut un tel din a lua cititorii sau telespectatorii drept idioti cu gindirea trecuta la cele vesnice, care inghit orice prostie pe care aceste institutii de presa o lanseaza la apa. Prostiile in cauza pot fi gasite usor, cu preponderenta in paginile sau emisiunile care trateaza teme “sociale” (a se citi violuri, crime, accidente), din sport sau din lumea mondena (a se citi birfe, zvonuri si altele asemenea).
Tehnica primara pe care o regasim in astfel de manifestari este cea a caracterizarilor extreme pentru orice fel de eveniment, oricit de banal ar fi acesta: totul este senzational, nemaivazut, nemaiintilnit sau “de necrezut”. Acestea sint insa caracterizari ce pot parea facute de niste bieti amatori, in ochii jurnalistilor care cred, pesemne, ca au vocatii de clarvazator. Clarvazatorii sint insa niste bieti circarasi cu globuri de sticla care nu fac decit sa dea jalnic senzatia ca intra in mintea actorilor (de cele mai multe ori, nefericiti) unui eveniment. Trebuie, nu-i asa?, sa ai har ca sa iti dai seama ca victimele unui accident “au trecut prin clipe de groaza”. Sau ca un calator onorabil al CFR-ului a avut o “calatorie de cosmar”, din cauza ca i-a explodat toaleta in fata si pe haine. Cea mai savuroasa ramine, insa, “strategia” de ametire a bietului public nestiutor, pe care o practica unii jurnalisti sportivi. Ziarul “ProSport” sau televiziunea sport.ro au devenit asi in a intra in mintea patronilor din fotbal, altfel nu se poate explica “preambulul” oricarei stiri despre echipa Steaua: “Gigi Becali va innebuni cind va citi/vedea asta!”.
A doua este tehnica descrierii gheboase. Nu stiu cum sa-i zic altfel capacitatii editorilor de stiri de a indoi perceptia asupra unei situatii intr-atit de mult, incit realitatea nu se mai vede deloc. Prezenta actritei Sharon Stone in Romania nu a blocat nici activitatea multinationalelor, nu le-a provocat vecinilor sai nopti nedormite din cauza emotiei si, in general, nu a insemnat mai nimic. Cu toate acestea, indeosebi jurnalele de stiri ale televiziunilor asa-zis generaliste s-au intrecut in a fabrica o realitate inexistenta. Macar Antena 1 a “dat-o pe bune” la final: “Sharon Stone si-a luat ramas bun de la Romania fara lacrimi, fara sampanie”.
Asa isi vor lua ramas bun, rind pe rind, si consumatorii de media pe care acesti jurnalisti ii considera, constant, primate pe care le pacalesti cu un glob colorat din sticla.