Desi de aproape 10 ani lucreaza in Europa, el ramine un american sadea care nu se adapteaza mediului, ci isi duce in deplasare, prin intermediul personajelor (uneori interpretate de el), angoasele si obsesiile cu care cutreiera si Manhattanul. Daca e sa facem o mica psihanaliza (conform Wikipedia, Allen a facut psihanaliza timp de 37 de ani si a incetat-o cind s-a combinat cu fiica vitrega a Miei Farrow, Soon-Yi Previn), faptul ca n-a mai jucat intr-un film de-al sau de la Bomba zilei/Scoop (2006) incoace poate sa insemne exact contrariul celor de mai sus. Desi personajele continua sa-i duca mai departe felul de a fi, cineastul nu se mai regaseste in ele asa cum o facea in filmele turnate la New York si in care obisnuia sa joace. Un corolar al acestei afirmatii razbate chiar din To Rome with Love/Din dragoste pentru Roma.
Revenit pentru prima oara in sase ani in distributia unui film de-al sau, Woody Allen interpreteaza iar un barbat croit dupa chipul si asemanarea sa. Un regizor de opera ratat, dar prea egotic pentru a-si da seama de asta, mai ales ca sotia sa psihiatru (Judy Davis) il consoleaza bagindu-i in cap ca e avangardist si care descopera la Roma, in persoana viitorului cuscru care cinta sub dus, un mare talent muzical. Psihanaliza ne e servita cu ironie chiar de catre cineast prin gura lui Judy Davis (personajul lui Allen spune in film: “Nimeni n-a reusit sa ma psihanalizeze pina acum, desi au incercat atitia”): faptul ca vrei sa il lansezi (“get out of the box”) pe viitorul cuscru care are firma de pompe funebre nu inseamna decit ca esti angoasat de moarte, lucru explicabil din moment ce tocmai ai iesit la pensie.
Un scenariu lipsit de consistenta
Translarea se face firesc, tocmai Woody Allen a declarat-o in interviuri: ritmul de un film pe an il impiedica sa se gindeasca la moarte. Dar fata de teama de moarte prezentata in culori pastel in Vei intilni strainul din visele tale/ You Will Meet a Tall Dark Stranger sau fata de teama de viitor care ia forma pasiunii pentru trecut in spumantul Miezul noptii in Paris/ Midnight in Paris, aici Allen nu gaseste modul prin care sa se muleze pe formele Cetatii Eterne. Ce vedem pe ecran s-ar putea petrece oriunde. In pana de inspiratie, cineastul leaga patru povesti de dragoste care au atita legatura cu Roma cit au unele cu altele si implicind personaje interpretate de multi actori cunoscuti (Woody Allen e regizorul care a rulat cei mai multi actori in voga). Jesse Eisenberg e un student american ce sucomba farmecelor mincinoase ale unei prietene (Ellen Page) a iubitei sale (Greta Gerwig), in vreme ce Alec Baldwin e un arhitect cunoscut devenit un fel de supraeu al lui Eisenberg; Woody Allen si Judy Davis sosesc la Roma pentru a cunoaste familia tinarului pe care fiica lor (Alison Pill) l-a cunoscut, in vreme ce drumurile a doi tineri insuratei italieni proaspat sositi in oras se despart, fata intilnind prin intermediul unei actrite in voga (Ornella Muti) un actor italian, idolul ei, cu care aproape se culca, sotul fiind victima unui qui-pro-quo, sfirsind prin a fi introdus in tainele amorului de o prostituata (Penelope Cruz); Roberto Benigni (in cea mai inepta poveste din cele patru) e un functionar anonim devenit peste noapte vedeta si chemat sa dea interviuri despre ce a mincat la micul dejun. In cele aproape doua ore in care trece de la o poveste la alta, filmul uita sa inceapa. Umor nu are, iar interpretarile actorilor sint aproape irelevante fata de lipsa de consistenta a scenariului. Poate ca e momentul ca Woody Allen sa inceapa sa faca un film la doi ani.
Din dragoste pentru Roma/To Rome with Love, de Woody Allen. Cu: Woody Allen, Penelope Cruz, Jesse Eisenberg, Roberto Benigni, Alec Baldwin