O poveste japoneza, chiar asa se intituleaza adaptarea dupa piesa lui Chikamatsu Monzaemon, Asasinarea unei femei in infernul de ulei, scrisa in 1721 si jucata in special pe scena de bunraku si kabuki. Este pentru prima oara, spun reprezentantii teatrului sibian, cind in Europa se prezinta un spectacol bazat pe o piesa a dramaturgului japonez Chikamatsu Monzaemon. Mai mult, dupa cum a marturisit inaintea premierei de la Sibiu regizorul Masahiro Yasuda, “aceasta poveste nu s-a realizat niciodata asa, ca proiectul nostru, ca teatru contemporan, cu actori din Europa”.
Crima pe podeaua cu ulei
Piesa scrisa este inspirata de o crima petrecuta la Osaka. Yohei (Ciprian Scurtea), un tinar negustor de ulei, intra intr-o confruntare pentru curtezana Kogiku si stropeste cu noroi niste samurai care se duceau la templul din Nozaki. Pentru asta, este amenintat cu taierea capului. Okichi (Diana Fufezan), prietena din copilarie, il spala si il ajuta, infruntindu-si sotul. Dupa un sir de intimplari, Yohei ajunge sa ii ceara bani cu imprumut lui Okichi, ca sa isi plateasca o datorie. Refuzat, alungat de acasa si dezmostenit de parinti, disperat, o injunghie si o omoara, apoi fura banii.
Chikamatsu Monzaemon, supranumit “Shakespeare al Japoniei”, este considerat unul dintre cei mai mari dramaturgi japonezi, aducind numeroase inovatii in arta scenica. Lucrarile sale sint considerate reprezentative pentru epoca Edo si se impart in doua categorii, piese kabuki, pentru actori, si piese jÜruri, pentru papusi, cunoscute sub numele de bunraku.
Poeme de teatru modern
Regizorul Masahiro Yasuda, nascut la Tokyo in 1962, a venit prima oara la Sibiu in 2007, ca voluntar la festivalul de teatru, devenind de atunci un obisnuit al locului, fiind prezent la numeroase evenimente teatrale. Spectacolele lui sint considerate poeme de teatru modern, pornind de la stiluri traditionale.
Pentru O poveste japoneza, repetitiile au durat opt saptamini, insa exercitii scenice cu actorii au avut loc in ultimii patru ani.
“De-a lungul a patru ani, de cind lucram la acest proiect, au fost nenumarate ateliere. Stilul de lucru este total diferit de cel in care se lucreaza in teatrele europene, tehnicile sint diferite”, a spus Constantin Chiriac, directorul teatrului sibian.
Actorii au avut de infruntat multe dificultati in timpul acestor repetitii, pentru a pregati povestea spusa cu accent pe energia corpului. Stilul unic de joc presupune construirea unui intreg univers prin corpul actorului, care isi restringe miscarile intr-un mod neobisnuit: la spatiul unei sali de ceai, yojo-han, adica opt metri patrati.
Antrenamente solicitante, rezultat fermecator
Actorii au trecut prin antrenamente care dezvolta tehnica dialogului si perceptia corpului prin exercitii corporale, vocale si de mimica. Conform teoriei regizorului, yojo-han defineste fizic miscarile japonezilor si simbolizeaza starea de constringere pe care o simt ei atunci cind sint prinsi intre dorinta si datorie.
Rezultatul a fost un spectacol incintator, cu miscari care pareau sa alcatuiasca un dans totodata fragmentat si continuu, scurte secvente sacadate lipite intre ele pentru a deveni un intreg, neobisnuite si placute ochiului, un dans al emotiilor, cu inclinari inapoi si inainte in functie de dialog si de stari.
Ciprian Scurtea si Diana Fufezan in rolurile principale, alaturi de Florin Cosulet, Dana Talos, Raluca Iani, Adrian Neacsu, Viorel Rata, Tomohiko Kogi, Veronica Arizancu si Arina Ioana Trif, au dat viata unei povesti japoneze mutate cu maiestrie dintr-o epoca in alta, usor si placut de urmarit, imbinind traditia cu modernul.
O poveste japoneza se joaca din nou pe 19 octombrie.
Sapte premiere la sectia germana
Teatrul National “Radu Stanca” din Sibiu a deschis noua stagiune cu cinci spectacole noi. A doua premiera, dupa O poveste japoneza, a fost Impotriva democratiei, in regia lui Alexandru Dabija, cu actorii sectiei germane, avind la baza piesa dramaturgului Esteve Soler.
Sectia germana a teatrului sibian pregateste sapte premiere pentru aceasta stagiune. La finalul lunii octombrie, actorii vor juca intr-un spectacol despre viata lui Oskar Pastior, regizat de Daniel Plier, iar anul viitor Victor Ioan Frunza va monta Craiasa Zapezii, in timp ce Gavriil Pinte va regiza Tinerete fara batrinete si viata fara de moarte.