Genndy Tartakovsky (prenumele se pronunta Ghendi deoarece vine de la Ghenadi, posesorul lui fiind rus-rus, emigrat cu familia din frageda pruncie) a poposit intr-o zi ploioasa la Bran, insotit de sotie, cei trei copii si reprezentantii Sony Pictures Animation. A vizitat castelul, castelul l-a dat pe spate – mai ales scara medievala secreta pe care a si fotografiat-o –, a tinut o conferinta de presa (in vreme ce sotia ii facea poze din spatele salii, iar copiii se hlizeau), a participat seara la o petrecere organizata intr-un cort din curtea castelului, dupa care, in aceeasi seara, a plecat spre Bucuresti, de unde a doua zi a luat avionul spre Torino. Un turneu international de promovare presupune un asemenea program, pe cit de plicticos, pe atit de rapid, dar pentru Tartakovsky Romania a fost un punct neprevazut, dar de neocolit pe harta.
Un receptacul in 3D al unei sumedenii de monstri
Andreea Comanici, managerul firmei InterComFilm care distribuie filmul in Romania, mi-a spus ca, intr-adevar, l-a invitat pe Tartakovsky in patria lui Dracula, dar ca nu mica i-a fost mirarea cind acesta a si acceptat, cu doar o luna inaintea premierei. Organizarea a fost cam din scurt si insotita de emotii pentru ca a fost prima data cind un regizor bine cotat la Hollywood (Tartakovsky are doua premii Emmy si un premiu Anny) include Romania intr-un turneu de promovare internationala – cu exceptia lui Anthony Minghella, dar acesta revenise in 2003 sa lanseze Cold Mountain din pura curtoazie, pentru ca filmase la Castel Film.
Se stie, Romania e inexistenta in cartile celor de la Sony Pictures Animation sau in orice alte carti care se refera la box office si un oaresce interes de a promova un film. Dorinta lui Genndy Tartakovsky de a veni in patria lui Dracula s-a datorat numai lui Dracula, personajul principal al filmului sau, si curiozitatii sale vizavi de subiect. Hotel Transylvania e un receptacul in 3D al unei sumedenii de monstri din imaginarul colectiv, legende, carti si filme, peste care troneaza Contele Dracula, prezentat acum in varianta inedita a unui tata posesiv. Deci nu vom regasi nimic aici din legenda lui Dracula. Fiica acestuia, Mavis, implineste 118 ani, iar el nu se indura sa o lase afara din castel, infatisindu-i oamenii in chipurile cele mai infricosatoare. Cind un tinar turist american pe nume Jonathan ajunge intr-o zi la castel, lumea lui Dracula se prabuseste pentru ca Mavis se indragosteste de el. Filmul va fi prezentat in Romania atit in varianta originala subtitrata, cit si in varianta dublata in romana.
Daca ar fi sa refaca acum filmul, Tartakovsky ar schimba anumite detalii
De altfel, la Castelul Bran au venit odata cu regizorul american si citiva dintre membrii echipei de la Ager Film care au realizat dublajul, sub regia Ancai Sigartau. La conferinta de presa, aceasta a tinut partea dublajului in filme, motivind prin faptul ca, mama fiind, a facut parte din corul de parinti care citeau traducerea pentru propriile odrasle (“cind mai bine s-ar fi dus cineva in fata sa citeasca pentru toata lumea”), dar varianta dublata opereaza o mica modificare in textul filmului. Daca in original, cind Dracula si Jonathan ajung pe acoperisul castelului, Jonathan spune ca se vede Budapesta, in varianta dublata Budapesta a fost inlocuita cu Bucurestiul. De ce? Probabil ca sa nu fie derutati copiii – dar atunci ar putea sa se “rescrie” intreg scenariul, astfel incit sa fie eliminate neclaritatile. Intrebat daca nu cumva a confundat Budapesta cu Bucurestiul, Genndy Tartakovsky a mutat intreaga responsabilitate pe umerii sotiei: “Ea e unguroaica si ea mi-a sugerat sa pun Budapesta”.
Vizitind castelul lui Dracula post factum, Genndy Tartakovsky a recunoscut ca, daca ar fi sa refaca acum filmul, ar schimba anumite detalii. Oricum, imaginea castelului si cea a satului transilvan (care arata pe ecran mai mult a oras) nu sint chiar atit de departe de realitate incit sa deranjeze pe cineva (oricum, vorbim despre o animatie pentru copii). Daca Dexter’s Laboratory facea deliciul tuturor virstelor, Hotel Transylvania e recomandat insa doar copiilor. “Am avut de ales intre a face un film care sa-i sperie pe cei mici si a face unul amuzant cu monstri, asa ca am ales a doua varianta”, a mai spus Tartakovsky, recunoscind ca filmele horror il ingrozeau in copilarie. Amuzant a fost cind regizorul a povestit ce relatie are cu cei trei copii ai sai care ii sint si cei mai temuti critici: “Fiica mea de 7 ani a vazut o prima varianta a filmului si mi-a spus: «Tati, mai ai ceva de lucru la el…». Cu inima grea, nu le-am mai aratat nimic pina la premiera de la Toronto si mi s-a luat o piatra de pe suflet cind am vazut ca le-a placut”.