Cind, in 2007, Ben Affleck iesea pe marile ecrane cu primul sau film ca regizor, fostul “wonderboy” al Hollywoodului, laureat (impreuna cu Matt Damon) cu un Oscar pentru scenariu, era aproape inscris pe o panta a esecului, dupa o supramediatizata poveste de dragoste cu J-Lo si un sir de roluri ratate. Dar Gone Baby Gone, filmul lui Affleck, reusea performanta de a-i seduce pe critici, un succes urmat in 2010 de The Town, iar anul acesta cu Argo. Trei filme care reprezinta, cum spune revista “Premiere”, “cea mai spectaculoasa reconversie de la Hollywood”, care il transforma pe Ben Affleck dintr-o vedeta in declin intr-un cineast nominalizat la Oscar.
Cu Argo, noul sau film, Affleck confirma acest statut, punind in scena, in aplauzele criticilor, istoria bazata pe fapte reale a unei salvari de ostatici din Iranul ocupat de revolutionarii islamici. Filmul lui Affleck spune povestea aliantei dintre Hollywood si CIA, intre puterile “soft” si “hard” ale Americii. “Cu bune si rele, CIA si Hollywoodul au deseori acelasi obiectiv: acela de a-si insela victimele”, spune Affleck, “Hollywood-ul este centrul mondial al «storytelling-ului». Nu e de mirare ca politica se inspira din metodele sale. E exact ceea ce Khomeyni a facut in Iran cind a pus mina pe putere”.
In film, Affleck joaca rolul “creierului” operatiei de extragere. Actorul regizor recunoaste ca a regasit o forma de alter ego in acest agent tenace si discret, care isi sacrifica viata de familie pentru binele natiunii. “Personajul meu actioneaza in aceeasi maniera ca un regizor pe platouri”, explica Affleck, “trebuie sa cistige increderea echipei sale, sa isi tina ego-ul in friu, sa ii faca sa creada intr-o poveste, sa stea putin deoparte, pentru a-si pastra autoritatea asupra lor”.