Editurile si problemele lor
Organizatorii au anuntat nu mai putin de 370 de expozanti. Se deduce de aici ca industria cartii este inca vie. De acord, e vie, dar si agitata. Oamenii din edituri furnicareau si sporovaiau parca mai rau decit cititorii. Cam asa: “la cit trebuia sa vina invitatul X?” , “unde-i autorul Y?” , “bai, v-am zis ca trebuia sa facem un tiraj mai mare!” , “cine naiba a adus cameramanii astia?” , “imi tii si mie locul cit sa trag doua fumuri?” , “iar s-a dat peste cap programul de lansari…” , “n-am timp de asta acum”, “unde-s cameramanii?” , “ma doare spatele” etc.
Pe un asemenea fundal sonor si-au disputat editurile cititorii, televiziunile, vorbitorii de la lansari si premiile. Acestea din urma nu au fost putine: Trofeele Gaudeamus pentru edituri (Humanitas, Rao si Nemira) si Cea mai rivnita carte a Tirgului (Parabolele lui Iisus. Adevarul ca poveste de Andrei Plesu), ambele acordate prin votul publicului, Trofeele presei (“Jurnalul National”, Europa FM si TVR1), Premiul Educatia (Academia de Studii Economice din Bucuresti) si Premiul pentru traducere (Bruno Mazzoni). La urma, dar nu in ultimul rind, anul acesta Miss Lectura a fost desemnata domnisoara Alina Mihai, studenta la UNATC.
De-ale cititorilor
Pe aceiasi 14.000 de metri patrati pe care au trudit editurile si-au tocit incaltarile cei 112.000 de vizitatori. Au schimbat opinii docte si amabilitaturi, s-au calcat pe bombeuri la coada pentru un autograf, au afurisit preturile de la restaurant, s-au bucurat de reduceri, au alergat de la o lansare la alta si s-au intristat ca nu pot cumpara cit sint ei in stare sa citeasca. Si, desigur, s-au simtit importanti pentru ca se afla acolo, printre mii de metri cubi de carte si sute de evenimente culturale.
Normal, nici ei nu au fost prea silentiosi: “ai vazut-o pe asta?” , “standul lor e mai incolo, pe dreapta”, “va dau eu marunt”, “stai cuminte linga tata”, “am vazut-o pe raftul de sus”, “imi puteti acorda un autograf”, “hai, ca a inceput”, “unde-i ala micu’?” , “am vazut prea multe”, “aici unde se poate bea o bere?” , “nu va suparati, cind incepe?”.
Monotonia care ne convine
In mare, a fost o editie ca multe altele. Sper sa pot folosi prezentul articol si la anul si ca nu va observa nimeni magaria, mai ales daca schimb niste cifre si vreo citeva titluri. In afara de faptul ca as fi un lenes odios, nu ar fi nimic rau in asta. Ar insemna ca, in ciuda crizei, oamenii din edituri, librarii si tipografii isi iau in continuare salariile, oamenii de pe strada isi mai pot permite carti, iar tirgurile sint la fel ca odinioara. Este genul de monotonie care convine tuturor, mai ales la vreme de criza.
Boia si Florian – mai tari decit Mo Yan!
Surprinzator sau nu, proaspatul cistigator al Premiului Nobel pentru Literatura, Mo Yan, nu a reusit sa urce in topul celor mai bine vinduti autori de la Tirgul Gaudeamus 2012. Au ajuns acolo, gidilindu-ne delicat fibra nationala, Filip Florian cu Toate bufnitele (Polirom) si Lucian Boia cu De ce este Romania altfel? (Humanitas). Probabil s-a nimerit sa fie asa doar pentru a demonstra ca propozitia “autorii romani nu se vind” este perimata.
Top 5 Polirom:
1. Toate bufnitele, Filip Florian
2. Exercitii de echilibru, Tudor Chirila
3. Omar cel orb, Daniela Zeca si Jacob se hotaraste sa iubeasca, Catalin Dorian Florescu
4. Fata tatei si mama fetei. Istoria unei vieti intre Romania si Elvetia, Sanda Budis
5. Cel care ma asteapta, Parinoush Saniee
Top 5 Cartea Romaneasca:
1. Vietile paralele, Florina Ilis
2. Cronicile genocidului, Radu Aldulescu
3. Ultima fotografie, Bogdan Hrib
4. Teatru 7, Radu F. Alexandru
5. Cabaretul cuvintelor, Matei Visniec