Malta e o tara atit de mica, incit, daca nu esti atent, iesi din capitala ei, Valletta, si intri in alt oras. La 500 de metri inaltime ai toata tara/insula sub ochi. Pe cit de mica e tara, pe atit de mari pisicile (adica motanii). In rest – fluturi, flori, Mediterana la capatul fiecarei strazi, cai la sarete ca sa plimbe turistii, case inalte din piatra galbuie cu balcoane mici de lemn, inchise, si firme vechi la magazine. Multa piatra. Inaintezi printre ziduri de piatra ca prin defilee, iar lumina e atit de puternica si de abrupta, incit te orbeste. Bombardata in draci de italieni intre 1940 si 1942 (Sicilia e la doi pasi), aparata de pilotii de la RAF, Malta s-a emancipat de sub Imperiul Britanic in 1964, iar azi e membru UE, primeste cohorte de turisti care se cojesc vara sub cele 40 de grade zgiindu-se la monumente si e o locatie ideala pentru superproductiile americane – de la Gladiatorul si Troia pina la Munich.
Mai multe filme nominalizabile fata de anii trecuti
“Toate filmele s-au turnat aici, mai putin Soimul maltez”, a remarcat si prezentatoarea galei, nemtoaica Anke Engelke, pentru ca mai tirziu sa se intrebe retoric: “Ce avem noi, europenii, in comun in afara de Eurovision si de IKEA?”. Mai e nevoie si de umor, prea la fiecare editie auzi aceleasi lamentatii despre cinemaul american si vezi aceeasi indirjire in a le arata elefantilor ca si noi, soriceii europeni, tropaim. Helen Mirren, care a primit Premiul European Achievement in World Cinema, avea sa spuna la conferinta de presa ca in SUA e groaznic, un film european trebuie sa aiba un succes rasunator ca sa fie distribuit acolo, iar lumea e prea lenesa ca sa fie dispusa sa citeasca subtitrari (si doar Dame Helen Mirren e maritata cu un regizor american, Taylor Hackford). Actorul suedez Stellan Skarsgård, care a facut parte alaturi de Ken Loach, Fatih Akin, Maria de Medeiros si Agnieszka Holland dintr-un grup de cineasti care s-au pronuntat in niste inserturi despre situatiunea cinemaului european de azi, a spus ca lucrurile trebuie echilibrate, ca nu e cazul sa demonizam Hollywoodul, ca e nevoie si de cinema comercial, si de cinema de arta.
Adevarul e ca in acest an au fost parca mai multe filme nominalizabile fata de anii trecuti. Pacat ca Tabu, de Miguel Gomes, si V tumane/In the Fog, de Sergei Loznitsa (premiate la Berlin, respectiv Cannes), n-au prins nici o nominalizare. Sau ca alte filme nominalizate n-au ajuns la premii (e cazul Faust-ului lui Aleksandr Sokurov). Nedrept si ca Dupa dealuri a fost nominalizat doar la scenariu. Bine ca a avut Invincibilii/Intouchables trei nominalizari, inclusiv la Filmul European 2012! Daca Intouchables ar fi fost retinut doar pentru Premiul People’s Choice (unde voteaza spectatorii, nu cei 2.700 de membri ai academiei), poate ca ar fi fost loc pentru toata lumea.
Amoura luat cele mai importante patru premii
“Acesta e inceputul lui Intouchables 2!”, avea sa faca si Bernardo Bertolucci o poanta autoironica la finalul discursului, dupa ce a primit Premiul pentru intreaga cariera. Cineastul italian care se deplaseaza acum in scaunul cu rotile si-a adus aminte si cum in urma cu 20 de ani a stat pe aceeasi scena, la Berlin, cu Ingmar Bergman, “cel mai frumos barbat pe care l-am cunoscut”. E intotdeauna emotionanta modestia celor talentati, cind o simti autentica. Helen Mirren a exclamat cind a primit Premiul European Achievement in World Cinema: “Yes, I am a fucking whore!”, citind-o pe Jeanne Moreau care spusese acelasi lucru acum citiva ani cind fusese premiata pentru intreaga cariera. “As vrea sa fac parte din orice club face parte si Jeanne Moreau”, avea sa explice actrita britanica la conferinta de presa de dupa gala, in conditiile in care Jeanne Moreau fusese doar primul dintr-un lung sir de nume de actrite amintite de Helen Mirren ca modele.
In acest an se poarta dragostea. Iubita belgianului Geoffrey Enthoven a ramas muta cind acesta, urcat pe scena sa ridice Premiul People’s Choice, a cerut-o de nevasta, Michael Haneke a cistigat cu al sau Amour cele mai importante patru premii, printre care distinctia suprema – Filmul European al Anului, in vreme ce Tudor Giurgiu a adus in tara primul Premiu EFA pentru scurtmetraj – Superman, Spiderman sau Batman tratind despre iubirea unui copil fata de mama lui bolnava si despre credinta ca dragostea lui o poate salva. Surprins (au fost 14 nominalizari la scurtmetraj, adica 14 filme nominalizate la cele 14 festivaluri partenere EFA), Tudor Giurgiu n-a ratat ocazia (si bine a facut) sa critice clasa politica de acasa care nu sustine filmul romanesc, iar la conferinta de presa a explicat mai pe larg pentru o jurnalista din Serbia, spunind ca e “o chestie tipic romaneasca” si ca e inadmisibil ca in conditiile in care filmele inca aduc premii, bugetele sa scada si sa nu se faca nici un demers pentru digitalizarea salilor de cinema sau pentru sustinerea Arhivei Nationale de Filme. Credeti ca a auzit cineva “din patrie”? In fata gainilor din ograda politicii care se agita bezmetic, mai ales ca in curind va cadea si bomba alegerilor, ce sa faca bietii cineasti romani?
Palmaresul celei de-a 25-a editii a Premiilor Academiei Europene de Film
» Filmul European 2012 – Amour
» Regizorul European 2012 – Michael Haneke (Amour)
» Actorul European 2012 – Jean-Louis Trintignant (Amour)
» Actrita Europeana 2012 – Emmanuelle Riva (Amour)
» Scenaristul European 2012 – Tobias Lindholm & Thomas Vinterberg (Jagten/The Hunt)
» Premiul de Imagine “Carlo Di Palma” – Sean Bobbitt (Shame)
» Monteurul European 2012 – Joe Walker (Shame)
» Scenograful European 2012 – Maria Djurkovic (Un spion care stia prea multe/Tinker Tailor Soldier Spy)
» Compozitorul European 2012 – Alberto Iglesias (Un spion care stia prea multe/Tinker Tailor Soldier Spy)
» Descoperirea Europeana 2012 – Premiul FIPRESCI: Kauwboy de Boudewijn Koole (Olanda)
» Documentarul European 2012 – Hiver nomade de Manuel von Sturler (Elvetia)
» Filmul de Animatie European 2012 – Alois Nebel de Tomaë Lu×ak (Cehia/Germania/Slovacia)
» Scurtmetrajul European 2012 – Superman, Spiderman sau Batman de Tudor Giurgiu (Romania)
» Premiul Coproductiei Europene, Premiul Eurimages – Helena Danielsson (Suedia)
» European Achievement in World Cinema – Dame Helen Mirren (Marea Britanie)
» European Film Academy Lifetime Achievement Award – Bernardo Bertolucci (Italia)
» The People’s Choice Award 2012 – Hasta la vista/Come as You Are de Geoffrey Enthoven (Belgia)