Singurul care „supravietuise” (era limpede cine era supravietuitorul din titlul filmului din 2008). Facea filme (Ultimul corupt din Romania a avut premiera anul trecut), era senator cu un cuvint greu in destinele cinematografiei romane. De fapt, despre el se spune ca a condus cinematografia romana din 1990 pina azi. E greu de cuantificat mostenirea lui Sergiu Nicolaescu si e greu de stabilit cum negociezi acest termen. Ca si cu „revolutia romana”, e nevoie de timp si de detasare pentru ca multe din cele peste 40 de filme pe care le-a regizat si in care a jucat au intrat in folclorul popular, impunindu-l ca pe o mascota a epocii comuniste, care, lucru rar, a avut robustetea de a rezista in linia intii si dupa 1990.
Ce e cert este ca cinematografia romana e de neimaginat fara filmele lui. Cu totii le stim, am crescut cu ele, am invatat pe de rost replici din ele, chiar daca unii dintre noi inca nu accepta adevarul: autorul lor a fost un protejat al sistemului pe care l-a slujit prin pagini din marea „epopee nationala cinematografica” sau divertismente/diversiuni „aburitoare” (in vreme ce altor regizori mai talentati li se punea pumnul in gura). A saptea arta a fost de timpuriu perceputa si ca un instrument ideal de propaganda (Eisenstein a facut un film superb in 1924, Greva), iar regimul comunist a inteles ca e important ca cinematograful sa nu tradeze cauza, ci sa le ofere oamenilor si mici brese. De aici succesul comediilor sau al filmelor relaxante pe care le facea Sergiu Nicolaescu chiar si cind scotea din context ideologia comunista. Acestea erau filme a caror reteta era imprumutata din filmele americane si care beneficiau de sprijin din partea puterii. Cind Mircea Saucan, de pilda, de-abia facea cinci lungmetraje caznite pina in 1987, cind sleit reusea sa plece din tara, Sergiu Nicolaescu a facut pina in 1990 peste 30 de filme.
Dar, pentru ca traim intr-o epoca in care descurcareala cu orice chip a ajuns o calitate, e foarte posibil ca Sergiu Nicolaescu sa ajunga sa fie perceput ca un regizor popular care a profitat – si bine a facut! – de epoca in care a trait, oferindu-ne entertainment neaos cind traiam in frig si foame. Si, pe masura ce timpul va trece, pentru generatiile care au trait in comunism filmele lui vor fi tot mai nostalgice, in vreme ce pentru tinara generatie ele vor fi doar „cool” (am auzit-o cu urechile mele). E adevarat, a fost cel mai popular regizor roman, dar e nedrept sa spui ca a fost „cel mai important”, „steaua cinematografiei romane” s.a.m.d. Pina la urma, ce inseamna „important” – valoros sau popular? Ciudat lucru si cu posteritatea. Mare mirare ca Sergiu Nicolaescu sa nu ramina pe val si de-acum inainte.
Cum era de asteptat, la moartea sa a cazut o stea si mass-media s-a intrecut pe ea insasi in timpenii. Disparitia „surprinzatoare” a acestui „inovator” a fost „un moment tragic” ce a declansat „un val urias de emotie”, presa supralicitind ca de obicei si trecind de la femeile din viata cineastului la pasiunile sportive, totul culminind cu detaliile despre cum era urmarit de Securitate (sugerind ca a fost o victima a sistemului, nu o unealta a lui). Citeva voci (Ioan Stanomir, de pilda) au spus lucrurilor pe nume.
Filme regizate de Sergiu Nicolaescu:
Ultimul corupt din Romania(2012)
Poker(2010)
Carol I(2009)
Supravietuitorul(2008)
15(2005)
Afganistan(2004)
Orient Express(2004)
Triunghiul mortii(1999)
Punctul zero(1996)
Oglinda(1993)
Coroana de foc(1990)
Mircea(1989)
François Villon, poetul vagabond(1987)
Cautatorii de aur(1986)
Noi, cei din linia intii(1986)
Ciuleandra(1985)
Ringul(1985)
Ziua Z(1985)
Viraj periculos(1983)
Intilnirea(1982)
Wilhelm Cuceritorul/Glorie si onoare(Cucerirea Angliei) (1982)
Duelul(1981)
Capcana mercenarilor(1980)
Ultima noapte de dragoste(1980)
Mihail, ciine de circ(1979)
Nea Marin miliardar(1979)
Pentru patrie(1978)
Revansa(1978)
Osinda(1977)
Razboiul Independentei(serial TV) (1977)
Accident(1976)
Insula comorilor(1975)
Piratii din Pacific(1975)
Zile fierbinti(1975)
Nemuritorii(1974)
Un comisar acuza(1974)
Ultimul cartus(1973)
Atunci i-am condamnat pe toti la moarte(1972)
Cu miinile curate(1972)
Der Seewolf/Lupul marilor(1971)
Mihai Viteazul(1970)
Aventure en Ontario/Aventuri in Ontario(1969)
La prairie(1968)
Ultimul mohican(1968)
Dacii(1967)