De fapt, n-am vazut decit partea vizibila a aisbergului: “comunicatul de presa” intitulat Dl Giurgiu si lichelismul cu papion, semnat de inexistentul “birou de presa al CNC” si postat pe site-ul institutiei, si amplul raspuns al lui Tudor Giurgiu, citeva zile mai tirziu, prin textul Supravietuitorul-Imparat gol, licheaua cu papion si filmul romanesc, postat pe contributors.ro, care a avut un ecou mult redus pentru ce isi propunea – 3.800 de vizualizari si doar trei comentarii.
Desi comunicatul CNC a fost postat pe site cind se intorceau oamenii normali din vacanta, adica dupa Sfintul Ion, saminta vrajbei dintre presedintele-director general al CNC si Tudor Giurgiu dateaza punctual (aflam din comunicat) din 19 decembrie 2012, cind, “in cadrul festivitatii de inchidere a festivalului producatorilor independenti – IPIFF, (…) manifestare independenta care a avut loc gratie – ca de obicei – sprijinului financiar acordat de CNC, dl Tudor Giurgiu a fost premiat pentru doua filme finantate tot de CNC. Cu toate acestea, suparat ca – din cauza nerespectarii termenelor contractuale – firma Libra nu va putea participa la sesiunea de concurs in desfasurare, cineastul a fost cuprins de-o sfinta indignare la adresa institutiei noastre. In loc sa se limiteze – daca are o problema de interpretare a legii – la calea urmata de oamenii educati si de bun-simt, aceea a justitiei, dl Giurgiu nu a gasit altceva mai bun de facut, urcindu-se pe scena, decit sa declare razboi CNC-ului si sa profereze jigniri si calomnii la adresa directorului CNC, care nu era prezent in sala si pe care l-a numit o mare rusine pentru cineasti, declarind ca, textual, traim un dezastru institutional al filmului romanesc si ca falimentul cinemaului romanesc se datoreaza dlui Serbanescu“. CNC-ul mai spune in comunicat ca Tudor Giurgiu e lipsit de caracter pentru ca se poarta asa, la toti banii pe care i-a luat in decursul timpului, basca are de returnat 2.600.000 euro, incheind in nota flamboaianta: “Nu e suficient sa ridici perdele de fum mediatic si sa mistifici opinia publica pentru a escamota banetul acumulat”.
Reguli noi, probleme noi
Neparticiparea companiei Libra Film la actuala sesiune de concurs, alaturi de Artis Film, Carter Film, Casaro Film, Castel Film, MDV Audio Studio, Nidal Film, Strada Film, SubCultUra, Total TV, Vision PM, Video Dialog si Yakasha Film (lista care e, aflam, “informativa”), se datoreaza unei precizari a CNC-ului ivite la concursul precedent prin care ii avertiza pe producatori ca nu se vor putea inscrie la un nou concurs daca nu au predat la timp copia standard si nu au organizat premiera respectivului film.
In replica sa, Tudor Giurgiu nu se refera la datoria fata de CNC, dar face un istoric al activitatii CNC pentru a demonstra ineficienta conducerii institutiei, aminteste nemultumirile cineastilor de-a lungul vremii (reactiile publice ale lui Cristi Puiu din 2007 si Cristian Mungiu din 2009), pentru a conchide ca Eugen Serbanescu trebuie sa-si dea demisia. El denunta “atitudinea feudala constanta fata de cineasti si succesele lor”, numindu-l: “Supravietuitor”; “Imparat gol”; “un heros tres discret”; “un functionar public cu mandat nelimitat (caz aproape unic), sef absolut al cinematografiei romane din octombrie 2006”; “un eficient si destept impartitor anual de fonduri, multumind «lupii tineri», dar si pe cei afirmati inainte de 1989, plus inerenta clica de profitori cotizanti”.
Lupta continua in culise
“Dezastrul” despre care vorbea Tudor Giurgiu e de neinteles pentru CNC/Eugen Serbanescu: “Despre ce faliment si despre ce dezastru vorbim? Al cui faliment si al cui dezastru? Deplingem, pe aceasta cale, starea psihica obosita de atita munca in care se afla dl Tudor Giurgiu si care l-a condus la asemenea dezinformari si intoxicari, in total dezacord cu realitatea – probabil si din cauza disperarii domniei sale fata de datoria de aproape doua milioane si jumatate de euro pe care firma Libra o are fata de CNC” (in alt paragraf era vorba de 2.600.000 euro).
Tudor Giurgiu contraataca: “Ati preluat conducerea CNC in momentul in care finantarea cinematografiei romane era la cote maxime (urmare a beneficiilor Legii pentru care s-au batut cei pe care i-ati pus sistematic la zid prin comunicate belicoase: Mungiu, Giurgiu si altii), dar ati fost incapabil sa pastrati aceasta stare de fapt, iar comoditatea si suficienta, non-combatul, lipsa de reactie si de initiativa si neimplicarea dvs. in cauzele majore ale filmului romanesc au dus la starea critica in care se zbate filmul romanesc azi. In ultimii ani, resursele financiare ale CNC s-au imputinat dramatic (aproape la jumatate fata de anul 2007) fara sa va pese, ati asistat impasibil la pierderea cofinantarii din partea Loteriei Romane, nu ati modificat deloc Legea cinematografiei, permitind accesul unor fonduri minimale de la buget, iar in 2009 ati uitat sa notificati la timp Comisia Europeana pentru schema de ajutor de stat in cinematografie, nemaiputind astfel sa organizati nici un concurs de scenarii mai bine de un an”.
Ce va urma? Adevarata batalie se da, nu e greu de banuit, in sferele inalte ale puterii, acolo unde muritorii de rind nu au acces. Numai vointa politica (de atitea ori opusa vointei divine) va decide ce se va intimpla in continuare.