Cam asa rezuma “Le Figaro” cartea E din nou aici, comedia/ucronie scrisa de jurnalistul german Timur Vermes. Aparut pe piata in septembrie 2012, intr-un tiraj de 360.000 de exemplare, romanul s-a instalat confortabil in fruntea topurilor de vinzari. Iar autorul a mers cu prostul gust pina la a fixa ca pret pe volum suma de 19 euro si 33 de centi, aluzie la anul in care Hitler a ajuns la putere… Gluma a prins, din moment ce cartea va fi tradusa in 17 limbi, printre care engleza si franceza.
Vermes se apara intr-un interviu pentru AFP si spune ca “a vrut sa-l prezinte pe Hitler din alt punct de vedere”. Nu toti insa apreciaza aceasta satira. Cartea “este ultima excrescenta a unei masini de comercializare a lui Hitler care incalca orice tabu pentru a scoate bani”, se indigneaza “Stern”. Nemultumit este si cotidianul “Suddeutsche Zeitung”, iar ziaristul Daniel Erk, care a tinut vreme de ani de zile blogul parodic “Hitler-blog” pentru “Tageszeitung”, vede in aceasta situatie o “banalizare a raului” si crede ca o astfel de parodie “risca sa estompeze faptele istorice”.
Dar tendinta pare a fi globala, crede “Le Figaro”. In Germania, in 2007, Dani Levy a regizat comedia Mein Fuhrer si a fost acuzat ca “l-a umanizat pe Hitler”. Firma britanica Topshop a comercializat un tricou cu logoul SS. Iar dupa 2015, Mein Kampf va fi reeditata in Germania, insotita, e drept, de un text redactat de istorici seriosi, care sa plaseze cartea in contextul istoric.
Recent, in decembrie, artistul italian Maurizio Cattelan, obisnuit cu “provocarile”, a stirnit un mare scandal cind a plasat o statuie de ceara reprezentindu-l pe Hitler, rugindu-se in genunchi, in vechiul ghetou evreiesc din Varsovia.