Probabil ca mersul la yoga e din aceeasi categorie cu mersul „pe la piramide“, la care se refera cu cinism Barbu intr-una din scenele-cheie ale filmului, scena ale carei replici ajung sa te bintuie daca vezi trailerul de prea multe ori. Dar sintagma „pozitia copilului“ te trimite in multe directii, desi toate tin de relatia mama-copil: o relatie de putere (pozitia fiului infantilizat de egoismul mamei), pozitia fetusului hranit si protejat cu forta, pozitia copilului la nastere, locul fatal unde s-ar fi aflat copilul mort in accidentul de pe ecran etc. Toate astea fara ca mama sa apara macar in titlu. In „sacrificiul“ ei, Cornelia ii cedeaza lui Barbu pina si fotoliul de onoare. „Filmul nu e despre mine, e despre copilul meu“, ar putea spune ea, dupa cum in toate scenele – si e singurul personaj care apare in toate – actioneaza aparent numai pentru binele lui Barbu (de fapt, asta si face: incearca sa ii salveze pielea dupa ce a ucis un copil imprudent cu masina, „ajutat“ de un sofer nesimtit). Unele scene in care aparea Bogdan Dumitrache au fost scoase pentru a nu muta centrul de greutate de pe Cornelia pe alte personaje. „Parintii se realizeaza prin copii, ca sa stii si tu“, ii spusese ea calm in scena amintita mai sus, dupa ce tocmai incasase un bocanc in figura. E unul dintre cele mai cinice lucruri pe care, la rindul lor, parintii le spun copiilor pentru a le reaminti ca nici un sacrificiu nu ramine neplatit si ca, undeva, toate eforturile pe care le-au facut ca sa ii creasca se contabilizeaza cu dobinda.
Firescul Luminitei Gheorghiu face personajul mai profund
Desi nu are o singura scena de agresivitate fizica, Pozitia copilului e unul dintre cele mai dure, dar si cele mai inteligente filme romanesti. Dur pentru forma de thriller a carui tensiune creste in ciuda unor descarcari scurte pentru a se rostogoli in cascada la final, dur pentru replicile taioase cu care eroii nu se menajeaza unii pe altii, dur – si inteligent – pentru ceea ce ascunde sub toate aceste lucruri: un joc al manipularii continue si al codependentei care face ca o familie sa pastreze aceeasi dinamica indiferent de ce i se intimpla. Filmul e inteligent si pentru ca scenariul scris de Razvan Radulescu si Calin Peter Netzer ii da Luminitei Gheorghiu cel mai bun si mai greu rol in cinema de pina acum (toti interpretii sint impecabili), pentru ca joaca inauntrul unei rame, in interiorul rolului. Cornelia e un maestru al manipularii, iar firescul Luminitei Gheorghiu face personajul mai profund, mai nelinistitor si mai uman cu cit e mai odios si mai calculat. Uneori iti vine sa o bati, alteori ti se rupe inima pentru ea. Dar nu e nevoie. E mai puternica decit crezi, dar forta ii vine tot din slabiciune: s-ar face pres in fata fiului si ar accepta toate ironiile sotului pe care, altfel, mai mult il tolereaza. Nu intimplator, Netzer introduce in film o nuanta perversa, incestuoasa, ca in scena in care Cornelia isi pune manusile chirurgicale dupa ce s-a cremuit, seara, si se duce in camera lui Barbu ca sa-i faca un masaj.
Un thriller cinic despre manipulare in numele dragostei
Demonizarea Corneliei e, insa, o pista falsa. Nici Barbu nu e mai breaz. Furia lui rabufneste de hormoni adolescentini, dar nu stie sa gestioneze singur o situatie de criza. Nu prea stie nici pe ce e atit de furios (poate si pe lipsa lui de curaj?). Oricum, ideea de a avea la rindul lui o familie i se pare ingrozitoare. E usor sa te gindesti ca acesti oameni ar fi functionat la fel si in afara unui eveniment traumatizant ca accidentul, dar finalul te face sa banuiesti ca in relatia lor e posibila o cit de mica insanatosire. Regizorul care, ca si Razvan Radulescu, a instilat povestea cu elemente autobiografice, lasa la capatul acelui dificil catharsis (si pentru personaje, si pentru spectatori) o portita deschisa. Rezumat, Pozitia copilului e un thriller cinic si adevarat despre cum ne manipulam in numele dragostei si despre pretul pe care-l avem de platit ca sa ducem specia mai departe.
Pozitia copilului. Regia: Calin Peter Netzer. Cu: Luminita Gheorghiu, Bogdan Dumitrache, Florin Zamfirescu, Natasa Raab, Ilinca Goia