Cele mai flagrante exemple s-au inregistrat la creditele nerambursabile acordate unor tirguri, festivaluri, pentru publicarea unor lucrari de specialitate sau organizarea unor programe de educatie in perioada 1 iulie – 31 decembrie 2013. Aici, standurile romanesti de la festivalurile din Antalya si Marrakech au primit 160.000 RON, respectiv 229.000 RON, in vreme ce standul romanesc de la cel mai important festival de film din lume, Cannes, primise in sesiunea trecuta 122.400 RON. E drept, nu a existat o competitie si toate cele trei institutii care au aplicat, inclusiv Asociatia Secvente pentru standul Short Waves de la Cannes, au primit bani.
Site-ul de specialitate filmreporter.ro a aflat, insa, ca standul de film romanesc din cadrul Festivalului de la Marrakech va fi organizat de firma SC Nikov Media Film SRL, care e condusa de Ovidiu Garcea, seful firmei de paza Eneea Real Security SRL care pazeste CNC, in vreme ce firma care a primit bani pentru promovarea filmului romanesc in Antalya, SC Globaltech Collaborate SRL, nu are nici ea vreo treaba cu cinematografia, ci vinde ingrasamint agricol in Africa. Din luna ianuarie, dupa cum a scris „Romania libera“, Ovidiu Garcea fusese cooptat si in comisia de rating de la CNC (membrii remunerati ai acestei comisii acorda fiecarui film care intra in sali o evaluare in functie de categoria de virsta careia i se adreseaza).
Pestisorul de aur da, anim’est ba
Consiliul de Administratie al CNC, format din: Eugen Serbanescu (presedinte), Ioan Carmazan, Florin Paraschiv, Oana Stoenescu, Sorin Botoseneanu, Elisabeta Bostan si George Chirita, a preferat sa nu finanteze popularul Festival International al Filmului de Animatie anim’est din Bucuresti, in favoarea Festivalului „Future Movie“ din Galati, a Festivalului de Film de Parodie „Films for Fun“ de la Sinaia sau a Festivalului de Film Documentar „Pestisorul de aur“.
Printre proiectele de cultura si educatie cinematografica finantate de CNC si care se vor desfasura in a doua jumatate a anului 2013 se numara si Programul de educatie cinematografica pentru tinerii din orasul Mioveni – „Cine mi-o veni la film?“ –, organizat de Asociatia pentru Promovarea Industriilor Creative, aceeasi care in ianuarie 2013 organizase in parteneriat cu Centrul Cultural Mioveni si Ministerul Culturii „atelierul de reflectie si dezbatere“ cu tema „Industriile creative – motor de dezvoltare sustenabila locala“. In schimb, CNC-ul nu are deloc la inima Asociatia Est’n’est, care organizeaza Festivalul Anim’est, pentru ca la categoria unde a adapat setea de cinema a tinerilor din Mioveni a anulat proiectul de workshop pe care Est’n’est, care a adus la toate editiile festivalului anim’est nume importante din animatia mondiala, dorea sa il organizeze la Bucuresti. Intr-o discutie sideranta avuta cu filmreporter.ro, Ioan Carmazan, membru al CA al CNC, spune referindu-se la conducerea Asociatiei Est’n’est: „Oricum ei trei se considera toti niste genii. Ei sint geniali si au un festival genial si probabil ca au suparat pe foarte multi“.
Go away, Greenaway…
Suparari sint si la rezultatele singurei sesiuni de finantare rambursabila pentru productia de filme din 2012, sesiune ale carei rezultate s-au anuntat de-abia la inceputul lui aprilie si unde s-a imbulzit multa lume. Printre invinsii de la lungmetraj se numara si cunoscutul cineast britanic Peter Greenaway, al carui proiect despre calatoria lui Constantin Brancusi de la Hobita la Paris, Mergind spre Paris, a picat al doilea sub linie. La aceasta sectiune au primit finantare proiecte regizate de Nae Caranfil, Radu Muntean, Adrian Sitaru, Marian Crisan, Nicolae Margineanu, Stere Gulea si Radu Jude. Mergind spre Paris ar urma sa fie produs de Abis Studio, a avut punctaj bun la scenariu, dar a pierdut la punctajul tehnic. Pentru ca nu a obtinut finantare acasa, discutiile cu eventualii coproducatori straini au ramas in aer.
Copel Moscu, producator executiv al filmului, a spus pentru „Suplimentul de cultura“ ca o contestatie a fost deja depusa. „Situatia e de un penibil atroce. Cind i-am comunicat vestea, Peter Greenaway a fost extrem de politicos si ne-a multumit pentru stradaniile noastre. El are alta educatie si nu face zarva in jurul acestui esec.(…) Daca se dorea sa se faca filmul, ar fi putut lua un punctaj mai bun la scenariu. Poate ca juriului nu i-a placut scenariul, dar el e foarte bun.“ Cind jurizeaza, comisia pleaca de la numarul proiectelor pe care trebuie sa le aleaga, nu de la suma pe care o are de impartit. Mergind spre Paris spera, totusi, ca va obtine finantare de la CNC ca sa poata fi realizat. In aceasta vara ar trebui incepute prospectiile, iar filmarile s-ar desfasura in 2014.