In vreme ce majoritatea jurnalelor franceze se entuziasmau ca cinematografia nationala este foarte bine reprezentata, mass-media din SUA isi freca miinile de multumire ca, in 2013, „croazeta nu este franceza, ci americana“.
Pentru „Variety“, aceasta selectie predominant anglo-saxona este „o mica surpriza“, iar „Los Angeles Times“ remarca faptul ca, „in ciuda aplecarii sale pentru lungmetraje de autor, conducerea festivalului este fericita sa-si imbogateasca programul cu glamour american“.
Este foarte adevarat ca multe dintre filmele aflate in acest an in competitie sau prezente in sectiunile paralele sint produse la Hollywood: Nebraska de Alexander Payne, Inside Llewyn al fratilor Coen, Behind the Candelabra de Steven Soderbergh etc. Noul film al lui Baz Luhrmann, Marele Gatsby, cu Leonardo DiCaprio si Carey Mulligan, va deschide, in acest an, festivalul.
Hollywood-ul pare tot mai interesat sa se prezinte in forta la Cannes, remarca „Le Figaro“. „Cred ca putem utiliza Cannes-ul drept baza pentru o lansare mondiala. Festivalul poate costa mult, dar cistigam si mai mult in termeni de publicitate“, explica Sue Knoll, directoarea de marketing a studiourilor Warner, citata de „Le Figaro“.
O astfel de lansare pe Croazeta poate costa si pina la 5 milioane de dolari. Dar ce conteaza aceasta suma, cita vreme un film poate fi excelent reprezentat de „platforma mediatica a festivalului“, dupa cum explica David Glasser, de la studiourile Weinstein, care sint prezente anul acesta cu trei filme la Cannes: The Immigrant, Only God Forgives si Fruitvale Station (in sectiunea „Un Certain Regard“).
Englezii par si ei incintati de selectia din acest an, regretind totusi absenta unui candidat britanic. „Este reteta pentru un Cannes perfect“, scrie „The Telegraph“. In acelasi timp, „The Hollywood Reporter“ comenteaza revenirea in competitie a cinemaului chinez, cu A Touch of Sin al lui Jia Zhangke, un film „esential pentru China, aflata in cautarea gloriei la Cannes“.
„Le Figaro“ intocmeste si o lista scurta a „marilor absenti de anul acesta“, cineasti ale caror nume nu se regasesc in selectia finala. De ce nu apar? Motivele pot fi multiple: un timing prost, chestiune de gust sau… pentru a nu depasi numarul de filme prevazut pentru selectie, crede „Le Figaro“. Anul acesta lipsesc Jim Jarmusch, cu Only Lovers Left Alive (se zvonea initial ca va fi selectat), Terrence Malick cu Knight of Cups, Lars von Trier cu Nymphomaniac (probabil nu a fost iertat inca dupa derapajul din 2011), Luc Besson cu Malavita (pina in ultima clipa s-a zvonit ca acesta va fi marea intoarcere a lui Besson la Cannes) sau Jean-Pierre Jeunet, al carui film L’Extravagant Voyage du jeune et prodigieux T.S. Spivet se pare ca nu este inca gata.