Oare citi Hoji-san om avea si noi, prin Romania? Citi romani or fi revoltati ca televiziunile noastre sint tabloidizate? Pentru ca asta este diferenta dintre noi si niponi: in timp ce ei au o gramada de produse media serioase, unde multe dintre probleme sint de-a dreptul hazlii pentru noi (vezi cazul de mai sus), romanii au parte de media din ce in ce mai baltite si pline de matasea-broastei.
Un singur exemplu, care nu are legatura cu televiziunea: in timp ce in Romania presa tiparita trage sa moara si mai este tinuta in viata, de cele mai multe ori, de aparate artificiale de finantare, in Japonia ziarele se tiparesc si se vind ca piinea calda. Ati fi tentati, poate, sa credeti ca publicatiile tiparite cu cele mai mari tiraje se afla in China, datorita miliardelor de potentiali consumatori. Ei bine, nu! Japonia are, in clasamentele ultimilor ani realizate de Federatia Internationala a Birourilor de Audit al Audientelor, cel putin 5 (cinci!) cotidiene in „top 10“. La o populatie de aproape 130 de milioane de locuitori, se vind citeva milioane bune de exemplare pe zi.
O fi asa, dom’le, aud deja pareri contra, pentru ca japonezii fac parte dintr-o alta cultura. Asta nu functioneaza, insa, decit ca o scuza. In principal, ca o scuza pentru cei care cred ca miezul filosofiei presei este sa dea doar „ceea ce cere publicul“. Se si vede, nu-i asa?, ca este o reteta de succes: cit de mult au scazut audientele canalelor media romanesti in ultimii ani?
Productiile TV romanesti ies cu rare exceptii din zona vulgarului si a prostului gust. Personajele feminine care le populeaza trebuie sa fie neaparat niste tate exhibitioniste, iar cele masculine sa nu iasa din multimea badaranilor care fie au multi bani, fie sint metrosexuali cu deviatii comportamentale serioase. Tipologiile se aplica atit „vedetelor“ care apar in emisiuni, cit si oamenilor „simpli“, „din popor“, invitati prin platouri sa spuna cite ceva, dar nu oricum, ci de rau si, daca se poate, cu cit mai multe diatribe pe cap de fraza. Genul acesta de circ cu priapici mediatic atrage, evident, asa cum atrage orice episod „iesit din comun“, „senzational“ s.a.m.d. Atrage, insa nu fidelizeaza. In acelasi timp, cei care ar trebui sa fie in prima linie a canalelor care sa ofere echilibrul necesar sint virusati, incet, dar sigur, la fel cum un golanas de cartier il invata sa faca porcarii pe un baietel venit dintr-un mediu sanatos.
Japonezii au sase retele de televiziune cu acoperire nationala. Ati numarat cite sint in Romania? Da, noi sintem din alt film si din alta cultura. La noi conteaza cantitatea. Cu cit mai multe televiziuni, cu atit mai multe laturi!