Man of Steel: Eroul/Man of Steel, cel mai asteptat film al anului si unul dintre cele mai scumpe (225 de milioane de dolari), a aterizat drept ca prazul si pe meleagurile noastre, dupa ce trailerul facuse deja ravagii (pe drept cuvint, pentru ca e reusit).
Precedentul Superman Revine/ Superman Returns data din 2006, incercarea lui Bryan Singer de a face priza cu celebra serie lansata de Richard Donner in 1978 (si continuata pina in 1987) nefiind intimpinata cu prea mult entuziasm de tinerii spectatori care nu se nascusera pe atunci si pentru care, asa cum spune Magda Mihailescu, „cinematograful s-a inventat in anii ’90“. Drept pentru care s-a lasat sa se astearna praful peste filmul lui Singer si s-a pus de un „reboot“; tot se poarta intoarcerea la origini. Cu Christopher Nolan coproducator si gramada de bani aruncata in productie, Man of Steel tinteste sus si departe. Deja si-a scos banii din weekendul de lansare, iar o continuare e mai mult ca sigura. Si la noi filmul e insotit de o campanie promotionala fara precedent care include pijamale Superman pentru intreaga familie, bautura energizanta si chipsuri cu Superman. Sa te tot distrezi!…
Cu pumnii inainte
Ce ofera filmul de 225 de milioane de dolari e alta poveste. Dupa cum va asteptati, multe efecte speciale, atit de multe, incit actiunea e sufocata ca iarba de placile de ciment, si atit de dezlinata, incit de la un moment dat incolo nici nu te mai intereseaza cine cistiga. Filmul e lung cit o zi de post, dar actiunea putina. In principal, se bifeaza o introducere necesara (cum a fost trimis Kal-El pe Pamint de parintii lui, inainte de distrugerea planetei Krypton) pentru a se trece la ce ne doare, adica la cum se bate Superman (Henry Cavill) cu Zod (Michael Shannon). Asta e subiectul filmului. Zod ajunge pe Pamint, iar pina atunci Kal-El alias Clark Kent se plictisise consumindu-si bateriile in reverii, prilej de flashbackuri care sa justifice lipsa naratiunii liniare si sa explice cum a aflat Clark ca e extraterestru. Fata de romantismul vizionar al trailerului, filmul nu da atentie ideii care pe toti ne fascineaza la orice personaj si care ii motiveaza pe dascalii adevarati – aceea ca fiecare are „lucrul lui“, ca trebuie ajutat sa-l descopere si ca momentul cind fiecare isi descopera talentul e atit de important, incit il transforma pe respectivul, pret de o secunda chiar, intr-un Superman.
O combinatie de erou mitic si de Mitica
Motivul pentru care Superman a rezistat ca erou popular si a parcurs epocile fara a fi uitat bifeaza, cum scria si Umberto Eco in eseul sau despre Superman, capacitatea oamenilor de a se identifica cu acesta, chiar daca il percep ca pe un erou mitic. Pina la urma, probabil ca oamenilor le place tocmai aceasta combinatie de mitic si de Mitica, de zeu si de om obisnuit, care se teme pentru ai lui si isi cultiva sensibilitatile. Filmul regizat de Zack Snyder e mai putin interesat sa sondeze psihicul eroului sau sa caute punctele de jonctiune cu imaginarul colectiv cit sa il croiasca pe Superman dupa mulajul eroului superproductiilor unde nu oamenii conteaza, ci cit de rau pot bate, cit de inalte sint exploziile si cit de multi decibeli sint arsi pe minut. Creat odinioara dupa modelul lui Douglas Fairbanks, bietul Superman nu traieste zile prea usoare. Ii tinem pumnii sa treaca si prin ele cu pumnii inainte, dar in zbor.
Man of Steel: Eroul/Man of Steel. Regia: Zack Snyder. Cu: Henry Cavill, Amy Adams, Russell Crowe, Michael Shannon, Kevin Costner, Diane Lane, Laurence Fishburne