Lore, a carui premiera a avut loc la Locarno anul trecut (unde a si luat Premiul Publicului), e un film de nationalitate multipla: bazat pe romanul unei scriitoare britanico-bengaleze (The Dark Room de Rachel Seiffert), regizat de o australianca (Cate Shortland), productie australiano-germana finantata si de englezi, si jucata de actori germani. Actiunea se petrece in 1945, cind Reich-ul cade, iar parintii nazisti ai unor copii sint facuti prizonieri. Filmul este calatoria acestor frati prin Europa de dupa razboi. Cotidianul „The Guardian“ spune despre film (dupa ce scrie de nu stiu cite ori ca nu seamana a film german) ca e „un anti-bildungsroman“ deoarece, „spre deosebire de Wilhelm Meister de Goethe sau, mai bine, Huckleberry Finn (…), lucrurile pe care adolescentii le afla in extremis nu ii echipeaza, facindu-i sa vrea sa se alature societatii, ci, din contra, sa o respinga cu putere“. Deci Lore e de vazut, mai ales ca ofera o viziune mai originala si mai lirica asupra celui de-al Doilea Razboi Mondial.
Nu la fel de original e Cercul de foc/Pacific Rim, de Guillermo del Toro, o superproductie din paradigma Transformers (cu altoi de Avatar) care candideaza la titlul de cel mai urit/galagios/ obositor film din 2013. Trailerul e suficient. Cind niste creaturi necunoscute ameninta rasa umana, singura salvare sta in robotii Jaeger „pilotati“ de oameni prin punti neuronale. Mexicanul del Toro nu s-a ratacit prin Labirintul lui Pan, dar cind a iesit din el si a intrat in Hollywood si acolo a ramas. Din 2008, de la Hellboy 2 incoace n-a mai regizat nimic, ci s-a irosit coproducind feluri diferite de preparate, de la Motanul incaltat/Poos in Boots la Cinci eroi de legenda/Rise of the Guardians.
Politisti si politiste, cite doi
Captura la dublu/The Heatde Paul Feig (autorul lui The Bridesmaids/Domnisoare de onoare) este, cum scrie „The New York Times“, un „cop-buddy movie, but the buddies are women“ (tot se pling femeile ca sint date la o parte nu doar la Hollywood, ci si in competitia de la Cannes). Melissa McCarthy face echipa cu Sandra Bullock, personajele lor fiind doua politiste care trebuie sa lucreze impreuna, desi nu se plac. „Cel mai bine poti descrie filmul spunind ca timp de aproximativ doua ore Melissa McCarthy vorbeste porcos, iar Sandra Bullock da inapoi, flutura din miini sau sufla a exasperare“, scrie exasperat si el politicosul critic A.O. Scott in „The New York Times“ (si totusi, trailerul nu era odios). Toate cele trei filme de mai sus intra pe ecrane in 12 iulie, pentru ca saptamina urmatoare filmele cu politisti barbati sa reintre pe fagasul normal.
Alerta de grad zero/White House Downe din seria dublurilor tip Pepsi/Coca-Cola pentru ca face pereche cu Cod rosu la Casa Alba/ Olympus Has Fallen, cu precizarea ca presedintele nu mai e alb (Aaron Eckhart), ci negru (Jamie Foxx), iar agentul care salveaza Casa Alba nu e Gerard Butler, ci un barbat mai fraged, Channing Tatum. Al doilea film cu politisti e R.I.P.D. Copoi pentru strigoi/R.I.P.D. 3D, comedie politista in care reteta e mutata pe lumea cealalta, locul de actiune al eroilor interpretati de Jeff Bridges si Ryan Reynolds, colegi in departamentul „Odihneasca-se in pace“. Regizor e Robert Schwentke, neamt din Frankfurt mutat la Hollywood, unde a facut, printre altele, Greu de pensionat/ RED, in 2010. (O sa ajungem si acolo, Greu de pensionat 2 vine la noi in august, cu alt regizor la cirma.)
Intre un „mystery“ clasic si o droaie de mutanti
O alternativa la aceste filme e Oferta irezistibila/The Best Offer, care e regizat de Giuseppe Tornatore si care are o distributie europeana peste care troneaza australianul Geoffrey Rush. Filmul e un „mystery“ clasic despre un mizantrop colectionar de tablouri (Geoffrey Rush) care devine tot mai fascinat de imaginea unei tinere necunoscute pina la a se indragosti de ea, uitindu-si legamintele de castitate. The Hollywood Reporter scrie ca filmul se cam fisiie in partea a doua, cind necunoscuta iese in plina lumina, si ca filmul e „ca o femeie care isi pune tot machiajul odata“, pentru ca foloseste tehnicieni de top ai Italiei – Fabio Zamarion la imagine, Maurizio Sabatini la decoruri, Maurizio Millenotti la costume si Ennio Morricone responsabil cu muzica. O fi bine, o fi rau? N-o fi chiar atit de plicticos pentru o seara de vara atunci cind robotii lui Guillermo del Toro te gonesc din urma.
In 26 iulie intra pe ecrane asteptatul The Wolverine, al saselea film din seria X-Men. The Wolverine (Hugh Jackman) calatoreste acum in Japonia, unde nu se confrunta atit cu samuraii, cit cu propria sa problema de acceptare a nemuririi. Pentru ca nu s-a gindit sa discute cu Luceafarul pe Facebook, Logan/The Wolverine se intreaba daca merita sa mai traiesti de-a pururi atita timp cit ai regrete. Filmul e regizat de James Mangold, care a semnat siropul Kate & Leopold, in care personajul interpretat de Hugh Jackman calatorea in timp si se indragostea de o femeie (Meg Ryan) din zilele noastre. The Wolverine isi plaseaza actiunea dupa cea din X-Men: Ultima infruntare/X-Men: The Last Stand, iar la anul va iesi un nou film din serie, X-Men: Days of Future Past.
De la ostatici la pensionari periculosi
Trecem pe linga Oameni mari si fara minte 2/Grown Ups 2 si ne facem ca nu-l vedem (Adam Sandler et Comp. nu se supara) si ajungem la filmul danez Deturnarea/Kapringen/A Hijacking, de Tobias Lindholm, care a avut premiera anul trecut la Venetia. Lindholm, care colaboreaza de regula cu Thomas Vinterberg pe scenarii, scrie si pune in unda povestea contemporana a unor marinari danezi al caror vas e capturat de piratii somalezi si care sint amenintati cu moartea daca nu va fi platita o recompensa de milioane de dolari. Lindholm filmeaza in tonuri intunecate si reci, straduindu-se sa dea un aer cit mai autentic povestii. Uneori bobul de mercur al suspansului aluneca de pe taler, dar, in general, filmul te tine in scaun.
Bruce Willis, Helen Mirren, John Malkovich si Mary-Louise Parker lasa insomniile, reumatismul si supermarketurile si se inhama la o noua serie de aventuri. Greu de pensionat 2/RED 2 (regizat acum de Dean Parisot) il ia pe Frank (Bruce Willis) de la cumparaturi reunindu-l cu fostii colegi din CIA. Primul film al seriei a avut un asa succes, incit RED 3 e deja anuntat. Si de ce n-ar fi? Cind peste tot se cer angajati tineri, eroii isi aduc umila lor contributie la o mica-mare revolutie de mentalitate. „40 is the new 20?“ Mai puneti vreo doua decenii si intr-o parte, si in alta. Oricum, scotindu-i de la naftalina pe agentii pensionati, scenariul reincalzeste placinta usor sleita a Razboiului Rece si il coopteaza pe Anthony Hopkins in rol de savant (parca e matematicianul nebun din Dovada/Proof), punind-o pe Catherine Zeta-Jones sa aprinda geloziile lui Mary-Louise Parker pentru ca ameninta sa i-l ia pe Bruce Willis. Putin obosit, dar bronzat si machiat (plus stropit cu AC/DC), Greu de pensionat 2 nu e, daca stam s-o luam mot-à-mot, un film pentru pensionari.
Animatie 3D, horror supranatural sau thriller erotic?
Nici Turbo nu e pentru pensionari, decit daca au nepoti ori s-au ramolit de tot. Turbo e numele unui melc, iar filmul produs de DreamWorks Animation ne arata in trei dimensiuni cum ambitioasa creatura de gradina (a carei voce e creata de Ryan Reynolds) lupta sa ajunga cel mai rapid participant de la cursa Indiannapolis 500. Turbo marcheaza debutul in regie al lui David Soren, care l-a si scris inspirat de baietelul sau fascinat in egala masura de cursele de masini si de melcii din fata casei. Cu o distributie de voci mai mult decit onorabila (Ryan Reynolds, Paul Giamatti, Michael Peña, Snoop Dogg, Michelle Rodriguez, Samuel L. Jackson, Richard Jenkins si Luis Guzmán), Turbo functioneaza de fapt ca un fel de teaser pentru serialul de animatie Turbo: F.A.S.T. care va fi difuzat pe Netflix din decembrie 2013.
Amatorii de horror supranatural primesc o portie uscata si concentrata prin The Conjuring, anuntat tot pentru august. Filmul ii are in rolurile principale pe Vera Farmiga si Patrick Wilson care, dupa modelul serialului Dosarele X, sint doi investigatori chemati la ferma unor cetateni pentru a dezlega misterul unei prezente infricosatoare. „A venit sfirsitul?“, se intreaba si eroii din This Is the End?, un fel de Melancholia american, parodic, in care sfirsitul lumii loveste in timpul unei petreceri pe care James Franco o da la vila lui. Rihanna il pocneste pe un tip care se da la ea, Jay Baruchel e disperat, Jonah Hill incearca sa calmeze spiritele, iar Seth Rogen e si el pe acolo. Interpretind personaje fictive care le poarta numele, apar, printre altii, Emma Watson, Craig Robinson, Danny McBride, Jason Segel, Paul Rudd si Channing Tatum. Filmul a avut deja premiera americana si nu s-a scris de rau despre el. In orice caz, e mai amuzant decit filmul lui Dennis Dugan, pe linga care am trecut fara sa-l vedem (ceea ce se intimpla si acum).
Thrillerul erotic al lui Brian De Palma Passion ajunge la noi in 16 august. Remake dupa Crime d’amour, al lui Alain Corneau, Passion a concurat in competitie la Venetia, anul trecut. Preluind rolurile lui Ludivine Sagnier si Kristin Scott Thomas, Noomi Rapace si Rachel McAdams interpreteaza rolurile a doua femei de afaceri aflate in competitie profesionala si erotica. In cronica de intimpinare, „Indiwire“ scrie ingenuu ca filmul e un mix al filmelor precedente ale lui De Palma, fiind in acelasi timp o autoparodie si un noir clasic doar pe placul fanilor cineastului.
Sa nu uitam de supereroi si de SF!
Nici o saptamina fara supereroi – de asta data adolescenti. In 16 august intra Kick-Ass 2, de Jeff Wadlow, continuarea filmului din 2010, considerat de unii critici „ridicol de amuzant“, desi hiperviolent, in vreme ce regretatul Roger Ebert a fost cu totul dezgustat de violenta lui verbala si fizica. Filmul ii are in rolurile principale pe aceiasi Aaron Taylor-Johnson si viitoarea noua Michelle Pfeiffer, Chloe Grace Moretz (acum in virsta de 16 ani), si pune in acelasi bol actiunea cu parodia, luind la misto inclusiv dorinta adolescentilor de a fi acceptati.
Cei carora le-a placut District 9 au ocazia sa vada un nou film semnat de sud-africanul Neill Blomkamp, care e tot un SF cu Sharlto Copley in distributie, alaturi de Jodie Foster si Matt Damon. Fara prea multa imaginatie, mai ales ca nici n-am apucat sa uitam, Oblivion – Planeta uitata/Oblivion, Elysium combina anticipatia cu tusa sociala, imaginind de fapt o alegorie a prezentului. In anul 2154, societatea a devenit scindata puternic intre bogati si saraci, primii locuind pe statia spatiala Elysium (un tinut paradiziac, frumos colorat), ceilalti trudind pe intunecatul Pamint care arata ca dupa apocalipsa. Daca doua lumi nu se amesteca si privilegiile se transmit din tata-n fiu e pentru ca legile antiimigrare le pazeste cu dintii secretarul Delacourt (Jodie Foster). Ordinea e aruncata in aer de un truditor de jos (Matt Damon), care, fiind diagnosticat cu cancer si avind cinci zile de trait, face tot posibilul sa ajunga pe Elysium, unde exista aparate ce te vindeca instantaneu de orice. Filmul iese in SUA pe 9 august.
Dupa Kick-ass 2, un alt film pentru adolescenti e The To Do List, in care nu prea fotogenica Aubrey Plaza (care are si 29 de ani, nu 18) joaca rolul unei tocilare decise sa-si piarda virginitatea nu cu oricine, ci cu masculul alfa al liceului, asta ca sa nu se duca la facultate cu lectiile neinvatate. Debutanta in regie Maggie Carey, care a lucrat pina acum in televiziune, impaneaza filmul cu o sumedenie de poante fizice – de la usi luate in cap pina la sutienul de la costumul de baie care se desprinde pe tobogan, iar felul in care isi trateaza personajele ti le face simpatice fara a te transforma intr-un om rau. Suficient pentru un film de vacanta.
Steve Jobs, citiva adolescenti trasniti si o baba comunista
Vara aceasta ar trebui sa vedem si biopicul despre Steve Jobs, unde rolul principal e detinut de Ashton Kutcher. Steve Jobs – Omul care a schimbat lumea/Jobs e regizat de Joshua Michael Stern si il ia pe Steve Jobs din anii tineretii, ca tinar hippy, aducindu-l pina in zilele noastre. Filmul a avut premiera in iarna, la Festivalul de la Sundance, dar nu a dat lumea pe spate, in ciuda subiectului. Biografiile nu sint un gen cinematografic lesne de facut. Interesul sta pe subiect, dar e usor sa pierzi atentia spectatorului daca urmezi naratiunea cea mai simpla. De aceea e bine sa inovezi cum facea, de pilda, The Life and Death of Peter Sellers, de Stephen Hopkins.
Si The Bling Ring ar trebui sa ajunga la noi in aceasta vara. Noul lungmetraj al Sofiei Coppola e inspirat de cazul real al unor adolescenti americani care au patruns in 2011 in locuintele mai multor vedete (printre care Paris Hilton), sustragindu-le diverse obiecte personale. Nascuta in inima acestui mediu (de care s-a indepartat locuind acum in Europa), care continua sa o fascineze, Sofia Coppola e interesata de felul cum acesti tineri sint atrasi nu de posibilitatea imbogatirii, cit de ideea de a imparti pentru un timp scurt aceeasi lume cu idolii lor. Cine a vazut filmul a spus ca nu prea iti dai seama daca regizoarea e de partea eroilor sau nu. Si ce ar fi rau in asta?
Nu mai avem timp sa vorbim despre toate filmele verii, dar nu inchidem paginile pina nu spunem ca Sint o baba comunista!, realizat de Stere Gulea dupa romanul omonim al lui Dan Lungu, e anuntat pentru 23 august. Luminita Gheorghiu, Marian Rilea si Ana Ularu au rolurile principale. Sa vedem daca filmul pastreaza raportul atit de direct pe care romanul lui Dan Lungu (publicat de Editura Polirom in 2007) il avea cu realitatea – sau macar nevrozele ei.