La 50 de ani de cind primul prototip de caseta a fost prezentat la Berlin Radio Show, un grup de case de discuri independente care editeaza muzica in acest format au organizat pe 7 septembrie un eveniment mondial. Numit Cassette Store Day 2013 (modelat dupa Record Store Day), evenimentul a fost descris drept „o celebrare a unui produs fizic accesibil, fun, ieftin si care merge foarte bine in turbulentul climat muzical actual“.
Primele albume pe casete au fost editate in 1966, in Statele Unite, primii artisti care au „debutat“ astfel fiind Nina Simone, Eartha Kitt si Johnny Mathis. „In mod straniu, casetele au facut ca un album de muzica sa fie un format mult mai semnificativ“, scrie „The Guardian“. „Fiindca era mai greu sa alegi piesele pe caseta, a asculta un album, fara sa «dai mai departe», a devenit un mod de consum ce s-a inserat in cultura noastra populara. De asemenea, casetele ofereau o durata mai mare pentru un album decit discurile de vinil. Un LP standard avea o durata de 45 de minute, dar unele casete permiteau 45 de minute doar pe o singura parte.“
O noua modalitate de autoterapie
Un eveniment important in istoria casetei a fost aparitia Walkman-ului de la Sony (la sfirsitul anilor ‘’70), ce a facut posibil ca oamenii sa isi ia muzica preferata cu ei. Insa firma Phillips sublinia natura „portabila“ a casetofoanelor EL3301T inca din 1966. De asemenea, nu trebuie uitat impactul aparitiei casetofonului de masina, la inceputul anilor ‘’70.
„Aparitia casetelor a schimbat felul in care ne uitam la noi insine“, crede Raymond Macdonald, profesor de Psihologia Muzicii la Universitatea Edinburgh. „Caseta a devenit o reprezentare a personalitatii, o unealta prin care pot fi transmise celorlalti emotii. Casetele au invatat oamenii o noua modalitate de autoterapie.“
Un alt fenomen derivat din aparitia casetei a fost dezvoltarea pietei de muzica „underground“, pe masura ce casetele blank au devenit tot mai ieftine si mai usor de inregistrat. Ele au impulsionat mai ales genurile do-it-yourself precum post-punk sau hip-hop.
Caseta a avut un efect si asupra presei: in noiembrie 1981 aparea in Anglia „SFX Cassette“, prima revista muzicala ce exista nu pe hirtie, ci pe banda. Editorii ei reuseau sa obtina acceptul pentru a include, in fiecare „numar“, fragmente de 20-30 de secunde din noile aparitii pop – precedind astfel cu decenii modelul iTunes. „SFX“ s-a inchis un an mai tirziu, insa ideea a continuat prin casetele oferite la pachet cu reviste.
Raspindirea muzicii in Europa de Est
Un alt efect foarte important al casetelor a fost raspindirea muzicii in tarile din estul Europei. Dincolo de Cortina de Fier, muzica era aprig cenzurata, dar casetele audio, multiplicate in studiourile de inregistrari, au facut cunoscute si aici, cit de cit, genurile muzicale occidentale. De asemenea, casetele au ajutat multe trupe care nu aveau voie in studiourile de inregistrari. In Polonia, Cehoslovacia, Rusia, Romania a aparut si s-a dezvoltat foarte repede o infloritoare cultura a schimbului de muzica pe casete, cultura care a decazut odata cu anul 1989.
In Marea Britanie, caseta a fost cel mai popular format intre 1985 si 1992, pina la aparitia compact discului. Ultima ei reusita a fost felul in care a contribuit la explozia genului brit-pop. Dupa aceea, casetele au fost maturate de CD-uri. Ele aveau insa sa revina in actualitate…
La fel s-a intimplat si cu discurile de vinil care au reaparut pe piata „din hipsterism chic, nostalgie, dar si din convingerea audiofililor ca aceste placi «suna mai bine»“, scrie „CNN.com“.
In 2010, chiar in anul in care Sony a incetat sa mai produca Walkman-ul, „The Wall Street Journal“ scria un prim articol despre chillwave – un nou gen muzical, in general pop inspirat de muzica anilor ‘’80, caracterizat de un „fasiit“ ce il face sa sune ca si cum ar fi fost inregistrat si gindit sa fie ascultat pe caseta audio. O reactie impotriva unei „culturi anonimizate“, cum a explicat Ernest Green de la trupa Washed Out, unul dintre primii practicanti ai acestui gen: „In cazul casetelor era fain ca fiecare era inregistrata manual si fiecare suna usor diferit, ceea ce facea ca ascultatul muzicii sa fie o experienta mai personala“.
O alternativa la formatul digital
Astazi, organizatorii Cassette Store Day sint de parere ca batrina caseta reprezinta o alternativa la omniprezentul format digital, mai ales pentru anumite genuri muzicale.
„Chiar daca evenimentul Cassette Store Day nu reuseste sa transforme caseta intr-un format relevant din punct de vedere comercial, el va vorbi enorm despre felul in care consumam muzica“, este de parere CNN. „In ciuda revolutiei digitale, daca stergi praful de pe aceste demodate casete si viniluri strinse in debara, ele vor produce mai multe amintiri. Din ele se aude muzica. Inca functioneaza. Atractia lor, oricit de sentimentala, este mai puternica decit simpla nostalgie.“