Aceasta tendinta a hotelurilor „belles-lettres“ care serbeaza cultura literara franceza si chiar pe cea a vecinilor este ultima senzatie in marketing in capitala Frantei, unde hotelierii au gasit modalitati inovatoare – sau disperate – de a-si atrage clientii, scrie „The Guardian“.
Unul dintre aceste hoteluri „literare“ este Le Marcel, inghesuit intre un restaurant fast-food si un loc unde se serveste kebap, linga Gare d’Est. Numele lui trimite la Marcel Proust, dar este greu de crezut ca scriitorul ar fi calcat in acest loc. Asta nu ii descurajeaza insa pe administratorii hotelului, care sustin, intr-o brosura publicitara, ca „spiritul lui Marcel Proust pluteste in jurul nostru“. Camerele hotelului poarta numele unor personaje din romanul In cautarea timpului pierdut, precum Swan, Robert de Saint Loup si chiar Madeleine. In apropiere, pe Rue Lamartine, se afla hotelul Les Plumes, care ii omagiaza pe marii iubiti ai literaturii: George Sand si Alfred de Musset, Paul Verlaine si Arthur Rimbaud, Juliette Drouet si Victor Hugo. Un alt hotel este Le Pavillon des Lettres, inaugurat in 2010, unde 26 de camere poarta numele unor scriitori celebri, precum Shakespeare, Zola sau Kafka. Si, recent, s-a deschis un alt hotel de patru stele cu numele de R. Kipling.
Acest concept al hotelurilor „literare“ pare a functiona, scrie „The Guardian“. Le Marcel este complet ocupat de turisti, in vreme ce fotoliile de piele, biblioteca si semineul au facut ca R. Kipling sa devina popular atit in rindul clientilor „tineri si dinamici“, cit si al cuplurilor virstnice carora „le place ambianta“. „Ideea este sa creezi un personaj, o personalitate pentru fiecare hotel“, explica Laurence Guilloux, directorul de la R. Kipling. Poate ca ideea de „exceptie culturala“ a francezilor nu se impaca prea usor cu comercialul, dar hotelierii galici au decis ca scriitorii le vind camerele. Chiar daca clientii hotelurilor nu prea au idee cine sint acesti scriitori, conchide „The Guardian“.