– Fragment –
51.
Buna ziua. Iti multumesc ca ai ales EASY TELLER pentru a-ti scrie opera literara. Aceasta este pagina de demonstratie. Sa incepem prin a face prezentarile. Numele meu este EASY TELLER, dar pentru o mai mare colocvialitate intre noi poti sa-mi spui doar EASY. Te rog acum sa-ti alegi un prenume si sa completezi rubrica NAME OF THE WRITER.
Multumesc, GUTA. Mergem mai departe. Dupa cum vezi, eu sunt o masina, dar extrem de sofisticata. In acest moment sint in contact cu miliarde de cuvinte, practic aproape tot ce s-a scris in istoria umanitatii se afla fie in memoria mea, fie la dispozitia mea. Sa incepem insa prima noastra colaborare in materie de fictiune. Ce vrei sa scriem impreuna? Un roman, o nuvela, un poem, o piesa de teatru, un eseu? Te rog sa bifezi domeniul care te intereseaza.
Multumesc, GUTA. Vom scrie impreuna un roman. Pe lista pe care ti-o afisez acum figureaza mai multe posibilitati. Un roman care sa aiba intre 75 si 150 de pagini, un roman care sa aiba intre 150 si 225 de pagini, un roman care sa aiba intre 225 si 300 de pagini, sau plus. Te rog sa bifezi cantitatea care te intereseaza.
Multumesc, GUTA. Deci vom scrie impreuna o opera literara care se va numi roman si care va avea intre 150 si 225 de pagini. Felicitari pentru aceasta optiune. Va fi un roman scurt, dar consistent si va avea sansa de a atrage atentia. Traim o epoca in care romanele-fluviu nu mai au mare cautare pentru ca lumea este destul de grabita, iar timpul rezervat lecturii destul de limitat. In acelasi timp insa, cind cineva cumpara un roman intr-o librarie nici nu vrea sa fie pacalit, vrea ca povestea respectiva sa-i poata totusi ocupa macar o zi sau doua. Deci cantitatea ramine importanta, are functia unui criteriu.
Trecem la etapa urmatoare: doresti sa scrii un roman autobiografic sau fictiune pura? Te rog sa analizezi urmatoarele rubrici. Dupa cum vezi, ai posibilitatea de a alege din cel putin zece categorii: roman istoric, roman politist, roman de aventuri, roman de dragoste, roman horror, roman science fiction, roman manga, roman-ancheta, roman mixt, triplu mixt, plurimixt, roman inclasabil…
Multumesc, GUTA. Vom scrie impreuna un roman triplu mixt in care vom tine cont de elemente autobiografice, dar in care vom strecura si o poveste de dragoste precum si elemente care sa-l faca inclasabil. Te rog acum sa marchezi pe scara care ti se afiseaza in fata gradul de originalitate pe care il doresti pentru romanul tau. Te rog sa muti cursorul pe scala pe care o vezi unde originalitatea este notata de la nivelul 0 pina la nivelul 100. Pe masura ce misti cursorul observi ca apar si exemple de romane situate la nivelul respectiv. Acum te-ai oprit la nivelul 65, deci esti in familia de originalitate reprezentata de Oscar Wilde, Franz Kafka, Maurice Ponce, Haruki Murakami, Bohumil Hrabal si Dino Buzzati. Felicitari. Ai optat pentru o familie de scriitori care au mult spirit si umor, care amesteca fantasticul cu oniricul, gustul pentru absurd si insolit cu o imensa capacitate de observare a realitatii in profunzime.
Trecem acum la faza propriu-zisa de redactare. Doresti ca povestea sa fie scrisa la persoana a treia, la persoana intii, pe mai multe voci, sau dupa principiul unor alternante aleatorii?
Multumesc, GUTA. Alternantele aleatorii sint o sursa inepuizabila de surprize in constructia unei carti. Te rog acum sa optezi pentru atitudinea narativa. Te rog sa alegi intre urmatoarele posibilitati: naratiune liniara, fragmentaritate, constructie riguroasa sau arhitectura provocatoare. Mentionez ca pentru moment nu iti propun decit aceste patru incitari stilistice, urmind ca mai tirziu, dupa ce te vei obisnui cu mine, sa poti avea acces la o gama mai larga de optiuni.
Multumesc, GUTA. Fragmentaritatea este un procedeu extrem de interesant de natura sa-l solicite intens pe cititor. Ii vom propune cititorului nostru un fel de puzzle, altfel spus un anumit numar de elemente narative. Iar la sfirsit, printr-o reflectie retrospectiva, el va descoperi si care a fost firul conducator al povestii.
Deci, sa acceleram operatiunea. Doresti ca personajul principal sa fie masculin sau feminin?
Multumesc, GUTA. Simt ca suntem pe cale sa incepem cu dreptul. Acest personaj masculin va fi, intr-un fel, oglinda ta. Doresti sa-l descriem cit mai amanuntit de la inceput?
Am inteles, GUTA. Ma bucur ca nu optezi pentru solutiile facile. Personajul se va contura asadar treptat. Doresti sa-i dam un nume de la inceput? Daca ai o preferinta noteaza, daca nu putem sa-l numim deocamdata X, ca si cum ar fi o necunoscuta intr-o ecuatie.
Tin sa-ti comunic, partner, ca pina in prezent ne aflam in cel mai bun raport timp-rezultat. Altfel spus am avansat mult intr-un timp record. Este momentul sa redactam acum prima fraza. Personajul nostru X locuieste la oras sau la tara?
Multumesc. Orasul este mare sau mic?
Multumesc. X locuieste singur sau cu familia?
Multumesc. Are un loc de munca sau lucreaza acasa?
Multumesc. Esti de acord sa incepem cu trezirea lui?
Multumesc. La ce ora doresti sa se trezeasca X?
Perfect. Din ce cauza vrei sa se trezeasca X? Te rog sa bifezi una din cele zece propuneri sau sa propui tu insuti un element declansator al trezirii lui.
Multumesc. Ne indreptam spre o prima fraza extrem de originala.
X se trezeste din cauza tacerii. Daca iti convine aceasta fraza valideaz-o, daca nu o vom dezvolta impreuna.
Foarte bine, GUTA. Sa vedem cum o putem transforma intr-o fraza cit mai nelinistitoare. X se trezeste scuturat de… X se trezeste orbit de… X se trezeste asurzit de… X se trezeste izbit de…
Multumesc, GUTA, X se trezeste izbit de… este o veritabila reusita. Sa vedem acum de unde si din partea cui vine lovitura. Intrucit el se trezeste din cauza tacerii, cum am convenit, am putea spune X se trezeste izbit din exterior de tacere. Mentionez insa ca valenta metaforica devine mai obscura daca utilizam cuvintul interior in locul cuvintului exterior. Te las sa optezi, GUTA.
Bravo, partner. Prima noastra fraza este perfecta si are potentialul 63 pe scara primelor fraze susceptibile sa fascineze un cititor.
X se trezeste izbit, din interior, de o explozie de tacere
Te rog sa pui punct pentru a o valida.
Multumesc, GUTA.
Bravo, GUTA.
Vrei sa facem o mica pauza, sa asculti un cintec sau sa vizionezi un clip drept recompensa? Sau mergem mai departe?
AUTORUL
Nascut pe 29 ianuarie 1956 in Bucovina, la Radauti – oras fabulos, taiat in doua (inclusiv cimitirul) de o cale ferata care reprezinta pentru autor axa de simetrie a universului, dar care acum este invadata de balarii si se scufunda in mlastina indiferentei.
Debut in 1972 cu poezie in revista „Luceafarul“ si apoi in volum in 1980 cu culegerea La noapte va ninge (Editura Albatros).
Studii de filozofie si istorie la Bucuresti, unde s-a lasat insa aspirat de literatura si a devenit foarte activ in sinul generatiei ’80. Membru fondator al Cenaclului de luni. A crezut in rezistenta culturala si in capacitatea literaturii de a demola totalitarismul, prostia si rautatea. Mai crede si astazi ca teatrul, poezia si romanul pot atenua spalarea pe creier operata de societatea de consum, de mode, de industria de divertisment si de noile tehnologii care insingureaza omul.
Din 1987 traieste la Paris unde lucreaza ca jurnalist la Radio France Internationale. Intr-un fel sau altul, numele sau a figurat pe afise teatrale in peste 30 de tari. Dupa 1989 a redevenit activ in Romania prin teatrul sau jucat pe toate scenele din tara si prin cartile sale (teatru, roman, poezie).
CARTEA
Sa nu fiti uimit daca intr-o buna zi librariile nu vor mai vinde romane, ci computere concepute sa scrie romane, in functie de fantasmele dumneavoastra secrete.
Absolut nimeni nu va mai fi interesat de cartile altuia, ne vom citi propriile noastre romane, comandate masinilor noastre de scris autofictiune.
Toti vom fi scriitori. Talentul nu va mai fi un privilegiu. Iar cei mai vanitosi sau frustrati dintre noi vor incerca, poate, sa angajeze si cite o fiinta umana careia sa-i ceara sa citeasca romanele scrise in numele nostru, de catre masinile noastre sofisticate.
Acesti „cititori de profesie“ – ei insisi scriitori, la rindul lor – vor fi atit de rari, incit vor cere sa fie platiti foarte scump, iar uneori, chiar cu pretul vietii.
„Omul contemporan, devenit un mutant genetic al societatii de consum, este insa mai mult decit obsedat de inceputuri, el are o foame de inceputuri. Nimic ontologic sau metafizic in goana sa dupa inceputuri, ci doar o fuga de responsabilitate, o evitare a implicarii in profunzime, o placere de a surfa pe suprafata vietii. Societatea apasa butonul fast-forward, din ce in ce mai des, refuzind sa infrunte dificultatile initierii treptate. Facem copii, dar nu mai avem rabdare sa-i educam. Cumparam lucruri de care ne plictisim imediat. Declansam revolutii, dar nu mai avem energia de a construi societati juste si trainice pe ruinele emotiilor initiale…
Oare ce ne lipseste in aceasta lume ca sa fim atit de dispusi sa luam totul de la inceput, iar si iar, cu un fel de vesnica speranta ca secventa urmatoare va fi mai buna, eventual mai distractiva, mai excitanta? Hollywood-ul a inteles demult acest lucru si in filmele sale la fiecare 45 de secunde intervine o noua descarcare de adrenalina, intreaga naratiune este o succesiune de inceputuri nervoase…
Iata punctul de plecare al romanului meu, in care incerc sa observ evolutia unui nou tip de drog social: dependenta de iluzia inceputului. Si de ce sa nu scriu, intr-o lume in care doar inceputurile sint tentante, un roman format numai din inceputuri?“ – Matei Visniec