La Stratford-upon-Avon, pe Henley Street e casa in care s-a nascut Shakespeare. In jurul ei s-a ridicat Shakespeare’s Birthplace Trust, un organism independent care functioneaza de la jumatatea secolului al XIX-lea si care acum numara cinci obiective, cinci case care au legatura cu viata dramaturgului petrecuta aici. Nu e un simplu punct memorial, e un loc viu in care orice vizitator, din oricare parte a globului, abia familiarizat cu opera scriitorului ori expert poate descoperi lucruri interesante, isi poate satisface asteptarile spirituale. Asa se explica de ce e aglomerat la Stratfordul din South Warwickshire, tot timpul anului, indiferent de anotimp! Misiunea declarata a Trustului e sa conserve si sa pulverizeze in intreaga lume mostenirea extraordinara lasata de bard, in forme cit mai diverse si cit mai atragatoare. Cercetatorii gasesc o arhiva extraordinara, cu raritati mondiale, o biblioteca impresionanta. Tinerii pot vizita casele si se pot delecta cu secvente de spectacol interpretate de trupa permanenta Shakespeare Aloud. Copiii pot participa la ateliere tematice. Amatorii atrasi de divertisment cultural pot opta pentru evenimente festive organizate in spatii special amenajate. Shakespeare nu e muzeificat, transformat intr-o conserva culturala de care nu te poti apropia si pe care trebuie sa o privesti prin sticla unei vitrine. E cit se poate de prezent, de actual. Il poti lua chiar cu tine pe smartphone, descarcind Eye Shakespeare App, un ghid virtual la purtator in sase limbi de circulatie. Ca sa-ti fie cit mai aproape.
De doua ori pe an, expozitia de baza se schimba, pentru a oferi mereu lucruri inedite. Patrimoniul e, evident, acelasi, dar diversitatea vine din conceptele in jurul carora e revalorizat. Periodic, manifestari ingenioase, atragatoare, debordind de creativitate atrag atentia asupra anumitor lucruri din viata si vremea lui Shakespeare, coborindu-l din efigie si aducindu-l printre contemporani. De exemplu: maestri bucatari au gatit ca la 1600, iar vizitatorii au gustat. Alta data, copii pregatiti in avans au fost ghizi-voluntari. In decembrie, casa lui Shakespeare poate fi vizitata dupa lasarea intunericului, la lumina luminarilor, gustind bucate traditionale in cafeteria din apropiere, pentru a intelege mai bine perioada elisabetana.
Royal Shakespeare Company joaca la Stratford tot anul, la Royal Shakespeare Theatre si Swan Theatre. Un departament de teatru educational pune la punct noi si noi strategii pedagogice, in colaborare cu specialistii si cadrele didactice, pentru a reusi sa-l livreze pe marele autor cit mai adecvat tinerelor generatii. E o datorie nationala. Si internationala, care explica statistici oficiale de genul jumatate din elevii pamintului il studiaza pe Shakespeare in scoala, iar in 65 la suta din tarile lumii, numele lui apare in curricula obligatorie!
Trust si in Canada
La jumatatea secolului trecut, o mica localitate din Ontario-Canada aflata in declin economic, a inteles sansa ca poarta, datorita emigrantilor britanici, numele Stratford. Un jurnalist nascut acolo, Tom Patterson, a avut ideea ca, din iunie pina in noiembrie, in Stratfordul canadian sa se desfasoare un eveniment teatral care sa atraga public si investitii, intreprinderea ajungind un model de turism cultural de succes. Folosindu-l pe Shakespeare ca fundament al acestui proiect, manifestarea a devenit sinonimul teatrului clasic de calitate din partea de Nord a continentului nord-american. Prima editie, in 1953, s-a desfasurat pe o scena din lemn acoperita cu o foaie de cort, Festival Theatre, iar succesul de care s-a bucurat a fost incurajator pentru organizatori. Proiectul a continuat, s-a dezvoltat, astfel incit in scurt timp a fost nevoie de patru locatii stabile pentru a putea gazdui trupele si spectatorii: Festival Theatre, Avon Theatre (cu 1.000 de locuri), Tom Patterson Theatre (500 de locuri) si Studio Theatre (260 de locuri, inaugurat in 2002, la a 50-a aniversare a festivalului). Misiunea festivalului e „sa dam viata teatrului clasic si contemporan pentru o audienta cit mai larga“, de aceea toate salile beneficiaza de sistem de traducere la casca, sistem Braille si acces pentru persoanele cu dizabilitati. Si aici, privirea e atintita spre viitor: partea de spectacole Shakespeare e completata cu „Noi texte“, training pentru artisti si o arhiva impresionanta deschisa cercetatorilor. Stratfordul canadian a fost regenerat urban pornind de la ideea lui Tom Patterson, idee care intre timp s-a institutionalizat, devenind si el un adevarat trust care ii face marketing lui Shakespeare, atragind public, precum la Stratford-upon-Avonul britanic, din toata lumea.
Brandul Shakespeare e exploatat inteligent pe toate meridianele: The Globe Theatre a fost clonat in diverse puncte ale globului; manifestari de genul celei transoceanice au loc nu numai in lumea anglofona, ci practic peste tot si in formule care mai de care mai pitoresti – in aer liber, pe riul Hudson; pe strazi, in Brazilia; in curtea interioara a castelului Helsingor-Elsinor din Danemarca; de la variante traditionale, la S4K, adica Shakespeare for Kidz, sau The Young Shakespeare Players, cu performeri de virste intre 7 si 18 ani! Sint doar citeva exemple despre cum un autor canonic poate deveni factor in economia creativa si regenerarea urbana.