— Nu m-am mutat, dom’ mecanic. Doar ca stii cum e, la doctor vii doar cind ai probleme. Dai si tu o cafea?
— Sigur ca dau, vezi ca termosul e sub geam. Ia cana aia metalica. Ia
zi-i, ce nu merge?
— Cred ca problema e mai mult in capul meu. Am masina asta de trei ani si niciodata nu s-a stricat. Ma intreb daca e normal asa.
— Ce motorizare are?
— Diesel.
— Aaaaa, pai cum naiba sa se strice? E diesel, domnu’ Bobi, astea tin o viata. Daca nu ar exista clienti cu masini pe benzina as muri de foame.
— Da, dom’ mecanic, dar pe undeva ma simt prost ca am o asemenea masina. Practic imi taie orice sansa de a mai socializa cu tine. Ma gindeam sa ii desfacem motorul bucata cu bucata, poate-poate gasim vreo buba.
— Il desfacem degeaba, o sa arate ca proaspat scos din cutie. Pun pariu pe cit vrei tu.
Dupa aproximativ douazeci de minute. Stiu, e un timp foarte scurt, dar motoarele diesel sint atit de ergonomic gindite incit pot fi dezasamblate imediat.
— Uite, domnu’ Bobi, zici ca e farmacie, nu alta. Segmentii sint intacti, uleiul e curat ca lacrima. Pfai, trebuie neaparat sa-i fac o poza. Nu am mai desfacut un motor diesel din timpul scolii.
— Oare bujiile incandescente sint ok?
— Sint incredibile! Sint atit de incandescente incit nu te poti uita la ele, ca ti se dezlipeste retina instantaneu. Temperatura solara e minciuna pe linga ele.
— Ma gindeam sa verificam putin si conductele de admisie carburant, sa nu aiba vreo fisura.
— He he, stiti ce ne spunea inginerul la scoala? Ca sint mai mari sanse sa cistigi de doua ori consecutiv la loto decit sa se crape o conducta de admisie carburant la o masina diesel. Singurul stres al producatorului este ca motorul, fiind atit de puternic, poate sa rupa efectiv planetarele la plecarea de pe loc. Si tocmai de aceea au proiectat aceste planetare, pe care le ai si tu. Sint atit de dure incit ti se rupe ciocanul daca bati in ele.
— Nu vrei sa demontam si turbosuflanta?
— Vorbesti de lucruri sfinte.
— Cum asa?
— La scoala nici nu ni se preda asa ceva. Ni s-a spus doar ca are durata de viata comparativa cu cea a unei broaste testoase si produce o presiune atit de mare incit cercetatorii englezi inca se chinuie sa inventeze un aparat care sa o poata masura. Unii zic ca turbosuflanta de pe motorul diesel ar fi o piesa copiata dupa tehnologia OZN-ului de la Roswell. Nu pot decit sa te felicit ca ai o asemenea masina. Ar trebui sa-i scrii un cintec.
— L-am scris deja, e pe YouTube. Se cheama Fara Zahar – Diesel.