In acelasi timp, un alt serial se dovedeste si el foarte popular. Se numeste Elementary si este aproape un raspuns american la Sherlock-ul britanic: el relateaza aventurile lui Sherlock Holmes in New York-ul zilelor noastre, flancat de un Watson feminin interpretat de Lucy Liu.
Elementarynu este insa un remake al lui Sherlock, si singurul punct comun al celor doua seriale (in afara faptului ca interpretii rolurilor principale, Benedict Cumberbatch si Johnny Lee Miller, au jucat impreuna intr-o piesa de teatru) este materialul literar original pe care se bazeaza, adica „canonul“ scris de Arthur Conan Doyle intre 1887 si 1927.
Acest canon – adica integralitatea textelor ce il au ca erou pe Sherlock Holmes – a trecut in domeniul public de cincisprezece ani, de la implinirea a 70 de ani de la moartea lui Conan Doyle. Cu toate acestea, soarta lui Holmes a stat in suspans pina recent, din cauza unei batalii judiciare intre un editor american si societatea britanica Conan Doyle Estate care este gestionata de urmasii autorului. Editorul a fost somat sa plateasca drepturi pentru operele lui Doyle de catre societatea britanica, dar, pe 23 decembrie anul trecut, un tribunal din statul Illinois a decretat ca toate personajele si elementele operei scriitorului britanic (cea publicata inainte de anul 1923) au trecut in domeniul public.
Aceasta decizie face ca multe posturi TV sau producatori de filme sa fie mult mai interesati de aceste opere care au intrat in domeniul public. Este vorba despre economii substantiale realizate cu achizitionarea drepturilor de autor, dar si de o libertate totala in transpunerea acestei opere pe marile sau micile ecrane. E greu sa ti-i imaginezi, spune „Slate“, pe producatorii serialelor Urzeala tronurilor, Under the Dome sau Walking Dead permitindu-si libertati uriase cu materialul de baza cita vreme autorii acestora apar pe generice ca producatori executivi.
Adaptari controversate
Nu la fel stau lucrurile cu noul serial Dracula produs de NBC, cu Jonathan Rhys-Meyers in rolul principal. Un serial care „seamana“ cu romanul lui Stoker din 1897, dar este total diferit. „Este o buna afacere: materialul de baza se bucura de o notorietate mondiala, o valoare foarte sigura in aceasta epoca a remake-urilor, reboot-urilor si prequel-urilor“.
Alte seriale americane precum Grimm, Sleepy Hollow sau Once Upon a Time se bazeaza pe povesti si nuvele la fel de liber adaptate. Pina si in Franta o serie-antologie precum Chez Maupassant „ilustreaza acest tip de exploatare a unei opere literare accesibile fara acordul celor care detineau copyright-ul“.
Aceste libertati in adaptare au provocat controverse in cazul noului sezon al serialului Sherlock. Mai ales un episod consacrat casatoriei doctorului Watson este cit se poate de indepartat de scrierile lui Conan Doyle. E drept ca Sherlock versiunea 2013 si-a permis intotdeauna libertati, dar de data aceasta este acuzat ca a transformat povestea numai pe gustul fanilor. Reactiile au fost rapide si dure pe retelele de socializare si, pina si in Franta, s-a discutat despre „viata unei opere dupa moartea autorului“.
„Aici vorbim despre opere care s-au transformat intre timp in mitologie“, spune realizatorul Alexandre Astier, comentind vechi secvente din filmele cu James Bond avindu-l pe Sean Connery in rolul principal. „Caracteristic fiecarei mitologii este nevoia de a fi remestecata in fiecare epoca. O mitologie este ca o guma remestecata. Uneori asta e bine, alteori nu. Nu e grav, originalul nu este deloc afectat.“