Acesta a venit in trena simtului civic stimulat de accidentul aviatic din Apuseni, cind toata lumea a fost scandalizata si a avut o parere. Adevarul e ca daca distribuitorul filmului, Independenta Film, n-ar fi dat mai departe vestea deciziei de a interzice filmul, presa n-ar fi scris, opinia publica nu s-ar fi desfasurat online, oamenii politici n-ar fi profitat de ocazie sa-si faca putina reclama sprijinind libertatea de expresie, iar directorul CNC n-ar fi anuntat ca, atita timp cit va fi el director, nu va admite cenzurarea filmelor. Prin urmare, comisia condusa de Cristina Corciovescu (unde Cristina Corciovescu e singurul critic de film din cei noua membri), care a inlocuit ratingul Interzis minorilor si interzis proiectiei publice cu Interzis minorilor a facut un imens serviciu filmului. Sa vedem cum se va traduce el in numarul de bilete vindute, mai ales ca filmul lui Lars von Trier nu se gaseste pe Torente si acum toata lumea vrea sa-l vada fie si numai din curiozitate.
Dar, cum nu poti merge la partea a doua fara sa o fi vazut pe prima, a crescut putin si numarul de spectatori de la Nymphomaniac: Volume 1. Erau peste 15.000 cind volumul 2 a fost interzis, au devenit 18.864 dupa urmatorul weekend (adica pina in 2 februarie). Daca, in urma contestatiei, comisia ar fi mentinut ratingul, Romania ar fi devenit prima tara europeana care ar fi interzis filmul lui Lars von Trier. In celelalte tari unde acesta a intrat, a primit de regula un rating mai sever pentru partea a doua, dar nu a fost cenzurat cu totul. Dorinta de a-i educa cu forta pe spectatorii romani nici n-ar fi fost logica. Cum ar fi fost daca aceeasi comisie ar fi dat drumul in sali doar la jumatate din American Hustle/ Jaf in stil american? La 18 ani un tinar poate vota, poate conduce masina, se poate casatori. Lasa-l sa vada filmul controversat al unui mare regizor si da-i ocazia sa decida singur daca e o porcarie sau nu.
Un joc de Lego care iti pune la dispozitie piesele
Hotarirea producatorului danez de a rupe filmul in doua (care n-a fost agreata nici de von Trier) e derutanta. Vazind partea a doua si la citeva zile distanta de prima ai senzatia a doua filme diferite. Cum filmul a inceput deja sa-ti lucreze in cap, nu mai esti asa usor de cumparat. Prima parte are avantajul elementului-surpriza.
Dar nu pot sa nu admit mica dezamagire ca von Trier n-a aprofundat tema tatalui pentru a da filmului o minima ordine interioara. Ma asteptam ca nimfomania lui Joe (Charlotte Gainsbourg) sa isi aiba radacinile intr-o trauma din copilarie. De fapt, ce face von Trier e sa lanseze posibile explicatii pe care le lasa deschise, rizindu-si in barba ca poti fi atit de fraier incit sa musti imediat interpretarea psihologica si sa cauti vinovatul eventual in persoana tatalui sau sa te duci cu ochii legati spre varianta metatextuala a personajului care creeaza povestea/filmul sub ochii spectatorului. Umorul lui von Trier e constant, dar nu il simti de partea ta nici o clipa. E manipulator si ironic prin felul cum se auto-citeaza pentru a-ti da pe urma un bobirnac (vezi scena cu copilul lui Joe care iese pe balcon, sub ninsoare, ca in Antichrist). Nymphomaniac da impresia unui film in santier, in ciuda structurii lui literare, cu opt capitole despartite prin titluri. E ca un joc de Lego care iti pune la dispozitie piesele. Daca vrei sa le asamblezi dupa schite, e ok, dar, cunoscindu-l pe von Trier, nu te arunci usor in orice interpretare pentru ca banuiesti ca a prevazut totul dinainte si ca te poate astepta cu o punga de bomboane stricate la linia de finis. Aceasta libertate pe care ti-o da e cu tepi, iar prin asta filmul devine un thriller in care autorul poate in orice moment sa il astepte pe spectator cu un satir dupa colt.
Totusi, ce-a avut cu finalul? E atit de prost incit nu se poate sa nu fie ironic, imposibil ca von Trier sa nu-si fi dat seama. Nymphomaniac e un fel de Being John Malkovich, numai ca regizorul sta in permanenta in capul spectatorului si nu-l lasa sa vada filmul in liniste.
Nimfomana: Vol. I/ Nymphomaniac: Volume 1, de Lars Von Trier. Cu: Charlotte Gainsbourg, Stellan Skarsgard, Stacey Martin, Shia LaBoeuf, Christian Slater, Willem Dafoe, Udo Kier