Evenimentul trebuia sa inceapa cu cateva cuvinte ale viceprimarului Mihai Chirica, insa cum acesta nu a mai aparut, la 11.30, Florin Cintic, vicepresedinte al Fundatiei Iasi – Capitala Culturala Europeana, a precizat ca intalnirea are doua scopuri bine definite. Primul este acela de a continua traditia initiata in urma cu un deceniu de catre Consiliul Britanic, acesta fiind operatorul cultural care a lansat conceptul de „Industrii creative“, inscriind Iasul in 2005 in reteaua oraselor creative. Al doilea a fost vizita Valentinei Montalto, consilier pentru afaceri europene si cercetator KEA European Affairs, una dintre cele mai importante firme de consultanta la nivel international in privinta strategiilor si politicilor publice in domeniul culturii si al industriilor creative. „KEA va organiza o cercetare sociologica serioasa cu privire la oferta Iasiului in domeniul cultural si al industriilor creative, cercetare care e bine sa fie facuta de cineva care nu este implicat nici in proiectele locale, nici in jocul local de orgolii sau interese, simbolice sau economice“, a explicat Florin Cintic. Acesta a mai adaugat ca apoi, cu ajutorul acestei expertize, se va putea evalua care sunt posibilitatile de dezvoltare si care sunt pasii facuti de Iasi.
Valentina Montalto, manager de proiect pentru expertiza culturala care va constitui baza definirii coordonatelor principale in jurul carora se va intocmi dosarul de candidatura a Iasului pentru titlul de Capitala Culturala Europeana, a prezentat pe scurt obiectivele si metodologia KEA. „In privinta cartarii ofertei culturale si creative in Iasi, vom identifica jucatorii culturali si creativi locali, selectand inclusiv cativa «campioni locali», vom identifica nevoile si asteptarile operatorilor locali de la titlul de Capitala Culturala Europeana in incercarea de a-i mobiliza sa construiasca cea mai buna oferta si strategie culturala locala si vom oferi orasului o unealta cu care sa monitorizeze si sa aprecieze impactul pe termen lung al acestui eveniment, inainte, in timpul si dupa 2021“, a explicat reprezentantul KEA. In ce priveste metodologia, acestia vor lucra impreuna cu studenti de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ din Iasi, indrumati de conf. univ. dr. Netedu Adrian de la Facultatea de Filosofie si Stiinte Social-Politice, si Fundatia Iasi – Capitala Culturala Europeana pentru colectarea, procesarea si analizarea datelor (stabilirea unor linii de directie, identificarea actorilor locali, interviuri individuale si un focus grup cu diverse organizatii) si, apoi, trasarea concluziilor si a recomandarilor. Raportul final al KEA va fi gata in iunie 2014, acesta oferind contextul socio-economic al orasului, o privire de ansamblu a industriilor culturale si creative din Iasi, cu „strengths and weaknesses“ (puncte tari si puncte slabe) si un set de recomandari.
Florin Cintic a adaugat faptul ca Iasul are nevoie de ajutorul celor de la KEA European Affairs pentru ca trebuie sa-si construiasca o oferta „evidence-based“, pe baza unor lucruri care pot fi masurate. „Daca vrem cu adevarat sa construim o oferta credibila, atunci trebuie sa o construim cu instrumente care sa ne permita sa putem masura ceea ce suntem si ceea ce putem sa facem“, a subliniat acesta. „Provocarea pe care o lansez este sa ne spuneti care sunt nevoile, problemele pe care le intampinati in activitatile cultural-educative, in organizarea de proiecte, in ideile pe care vreti sa le transformati in proiecte si ce asteptati de la Iasi – Capitala Culturala Europeana si de ce“, a completat Daniela Cujba, director executiv al Fundatiei Iasi – Capitala Culturala Europeana.
Ce trebuie sa facem
Prima intrebare venita din public a fost legata de criteriile pentru care un oras este ales capitala culturala, „pentru a vedea ce avem de facut cat de cat concret fiecare si cum ne putem ridica pentru bifarea acestor criterii“. Florin Cintic si Valentina Montalto au explicat ca presedintia actuala a Uniunii Europene, Grecia, inca nu a publicat criteriile finale, care au fost dezbatute pe parcursul unui an si jumatate in Parlamentul European. Reprezentantul KEA a subliniat insa ca doua criterii sigure sunt dimensiunea europeana si posibilitatea de monitorizare si apreciere a proiectului de candidatura. „As vrea sa subliniez ce inseamna dimensiune europeana“, a adaugat Florin Cintic, „pentru ca e nevoie de chestiuni masurabile; dimensiunea europeana inseamna proiecte realizate in colaborare cu parteneri europeni, care nu presupun doar sa aduci un pictor din Cehia sau din Norvegia, ci sa construiesti ceva impreuna, Iasi – Norvegia – Cehia“, a explicat managerul, insistand ca acel „ceva“ sa fie itinerat in cele trei tari. Un alt criteriu major, a spus acesta, argumentand si motivul intalnirii, va fi reprezentat de industriile creative. Industriile creative sunt o componenta fundamentala a programului european de dezvoltare pe urmatorii zece ani, iar noul program de finantare in domeniul culturii se numeste Creative Europe „si are o forma de finantare redusa pentru ceea ce in mod traditional insemna cultura si ceea ce fac institutiile, arte, spectacole de dans, teatru; in schimb, are o parte foarte insemnata din finantari alocata pentru industrii creative“.
Interventiile ce au urmat au incercat sa prezinte si probleme individuale intalnite de diverse institutii, insa s-a ajuns la consensul ca actorii culturali si creativi ai Iasului trebuie sa lucreze impreuna la acest demers, pentru ca e imposibil ca fiecare proiect al fiecarei institutii sa primeasca finantarea dorita. Matei Bejenaru, artist vizual si cadru didactic la Universitatea de Arte „George Enescu“ din Iasi, a precizat ca in contextul cultural local este nevoie de un mecanism transparent de selectie a proiectelor culturale, bazat pe competitie.