Articolul BBC porneste de la faptul ca, in ultimii ani, multe filme provenind din „Uzina de vise“ au fost acuzate ca ar avea o „agenda ascunsa“. De exemplu, Noah/Noe, noul film al lui Darren Aronofsky. Poveste bazata pe legenda biblica, el a starnit inainte de lansare controverse aprinse, suparand grupurile conservatoare crestine. Multi dintre critici il acuza pe Aronofsky ca a deturnat povestea lui Noe spre o agenda politica liberala. „Crestinii nu doresc sa isi vada povestile sacre transformate in parabole ecologiste“, spune Brian Godawa, un realizator californian specializat in filme religioase.
Multe alte filme de la Hollywood au fost acuzate in ultimii ani de astfel de „pacate“. De exemplu, filmul de animatie Happy Feet este acuzat de site-ul crestin „Movieguide: The Family Guide to Movie Reviews“ ca „propune o viziune pagana si corect politica ce promoveaza parteneriatele de acelasi sex, adoptiile pentru cuplurile homosexuale, ecologism radical si isteria incalzirii globale“.
Acuzate ca sunt pro stanga
Unul dintre cele mai des intalnite reprosuri de la Hollywood, spune „BBC Culture“, este ca multe filme au o agenda de stanga. The Lego Movie este unul dintre aceste filme, un film care a adus incasari de 360 de milioane de dolari si care a fost declarat „comunist“ de catre cronicarul de la „Vulture“. Deranjat probabil de faptul ca filmul satirizeaza practicile corporatiste, alt cronicar, Charles Payne, s-a indignat de faptul ca Hollywood-ul, avand propriile lui interese, incepe sa faca propaganda in filmele pentru copii.
„BBC Culture“ subliniaza ca The Lego Movie face parte dintr-un grup de filme pe care criticii le considera a fi „anticorporatiste, pro-liberale, un trend, evident, de decenii“. Iata cateva exemple recente: filmul de animatie Wall-E (descris drept anticapitalist si anticonsum) sau Avatar care a fost considerat, in unele cercuri, de-a dreptul „marxist“.
Este interesant insa raspunsul la urmatoarea problema: aceste filme sunt produse de mari studiouri, parte a unor uriase conglomerate corporatiste. Cum de sunt ele lasate sa predice mesaje anticorporatiste? Oare sefii acestor conglomerate n-au perceput mesajele sau nu le pasa?
Pentru Noah Gittel, care scrie despre film si politica pentru revista „The Atlantic“, Hollywood-ul raspunde, de fapt, unor griji reale ale publicului: „Atat americanii, cat si locuitorii altor tari sunt tot mai deranjati si sceptici cu privire la influenta corporatiilor, iar asta se reflecta in filme. Astfel de productii sunt dovada ca Hollywood-ul crede ca acesta e un mesaj pe care America vrea sa il auda in aceasta clipa“.
Pe de alta parte, spune „BBC Culture“, aceste filme sunt, de fapt, foarte „corporate friendly“. De exmplu, The Lego Movie, considera Toby Miller, autorul cartii Global Hollywood 2, este conceput pentru a promova consumul, in cazul de fata al produselor Lego.
„Marile corporatii se pricep foarte bine sa scoata bani din injuraturile la adresa corporatiilor“, este de parere si eseistul politic Emmett Rensin. „Marile corporatii profita de pe urma criticilor la adresa lor. Poti sa-ti cumperi contracultura de la o institutie culturala mainstream care, probabil, neutralizeaza intrucatva acest mesaj.“
Iar Hollywood-ului, cata vreme scoate bani din filme, putin ii pasa de continut.