Stiam de aceasta enciclopedie neobisnuita chiar de la traducatoare, care imi povestea cu incantare despre savoarea ei inca din cursul procesului de translare din engleza in romana; compatibilitatea spirituala dintre traducator si autor transpare in calitatea talmacirii.
Will Gompertz a lucrat la BBC, a fost director la Tate Gallery, a scris despre arta recenta pentru „The Times“ si „The Guardian“, printre altele. A semnat si monodrama Double Art History, o comedie despre fenomenele artistice ale ultimului secol, in care a jucat cu mare succes la Festivalul de Teatru de la Edinburgh, in Fringe 2009. Piesa dezvolta un articol propriu din „The Guardian“, in care sugera ca stand up comedy sa fie utilizata cu folos pentru mai buna intelegere a misterelor artelor contemporane! Nu-i de mirare ca revista newyorkeza „Creativity“ l-a plasat pe Gompertz printre primii 50 de creativi ai lumii! Asa ca, daca v-asteptati ca O istorie a artei moderne. Tot ce trebuie sa stii despre ultimii 150 de ani sa respecte canonul academic, atunci lasati-o balta! Ati gresit lucrarea! Stiind foarte exact despre ce vorbeste, Gompertz propune o perspectiva moderna asupra ultimului secol si jumatate de creatie artistica. E, adica, ironic, inovativ, ingenios intr-un periplu fermecator printr-un perimetru care unora li s-ar putea parea cel putin de neinteles, daca nu chiar straniu! E un tablou „…in the Blink of an Eye“, cum zice chiar autorul in subtitlul editiei princeps.
Un ghid practic, pe intelesul tuturor „calatorilor“
Cand deschizi volumul, inainte inca de pagina de garda dai peste o harta a curentelor si tendintelor perioadei in cauza, realizata dupa modelul retelei de metrou londoneza, ramificatul si eficientul tube din metropola. E o gaselnita care sintetizeaza grafic intentiile autorului: oferirea unui ghid practic, pe intelesul tuturor „calatorilor“, pentru complexul sistem estetic al trecutului avangardelor. Arta vremurilor noastre si a celor nu foarte indepartate de noi a fost atat de prolifica, de inovatoare si de revolutionar-surprinzatoare incat fanii sai abia daca au putut tine pasul in traficul intens si multitudinea de curente, trenduri si creatori. Puzderia de …-isme si de post-… e ordonata de Gompertz conform propriei viziuni in aceasta schema, pe liniile careia isi conduce apoi cititorii cu mana ferma si fluiditate in aproape 400 de pagini despre impresionism, postimpresionism, cubism, futurism, suprematism, expresionism, suprarealism, conceptualism, minimalism, postmodernism, lasand deschis culoarul pentru ce altceva o mai urma. Intr-o maniera „personala, anecdoctica si informativa (… ) ambitia mea a fost sa scriu o carte plina de informatii si dinamica, nu o lucrare academica“, cum zice autorul.
O istorie a artei moderne… e un ghid util pentru consumatorul de arta contemporana, domeniu a carui caracterizare e data de atribute precum ciudata, de neinteles, excentrica, confuza, cosmopolita, rebela, cool. Gompertz ofera o expertiza de inalta clasa, originala, ambalata intr-un stil jurnalistic de cea mai buna calitate, care combina analiza estetica, sociologica, istorica, urmarind diacronia fenomenului arta moderna (periodizata 1860-1970) si contemporana, intelegand prin sintagma din urma creatiile celor care sunt inca in viata. Popasurile sale teoretice releva intregul context al aparitiei unor curente, artisti si lucrari memorabile, ceea ce face intelegerea mult mai usoara. Pentru ca, intr-adevar, asa trebuie vazuta orice opera, in relatie cu alte evenimente istorice, sociale, culturale din momentul aparitiei ei. Studiile de caz incep cu anii preimpresionismului, trec prin „Fantana“ ready made a lui Marcel Duchamp („arta este ideea, nu obiectul“) si vin pana la Jeff Koons, Ai Weiwei, anii ’90-2000. Teoreticianul ne plimba prin Parisul secolului al XIX-lea, New York-ul boom-ului experimentalist, Londra, Weimar, Beijing, Berlin, Mexic, Rusia, Italia, poposind odata cu lectorul in ateliere, galerii si muzee. Gompertz utilizeaza multa informatie, dar si anecdotica, subliniind in egala masura rolul hazardului in dobandirea celebritatii, al imprevizibilului in privinta iesirii din anonimat. Fiecare lucrare la care face referire este studiata si prezentata in detaliu, evaluata comparativ, inclusa in generalizari, fara savantlacuri gratuite, cu expertiza si dezinvoltura.
Pe fundal se citeste si o analiza profunda a felului in care curentele estetice apar, se dezvolta, ajung la un punct maximal, dupa care se epuizeaza si e nevoie de altceva. Un altceva care apare fie ca o ruptura, fie ca o contrazicere, fie ca o dezvoltare a unei linii de continuitate, fie ca o revenire la trenduri trecute, dar la un nivel superior. Hermeneutica lui Gompertz e facuta cu finete, cu subtilitate, prin generalizari ce pornesc de la concret. Respectand, adica, intreaga metodologie a rationalitatii, costumata intr-o forma foarte placuta si accesibila.
O istorie a artei moderne. Tot ce trebuie sa stii despre ultimii 150 de anide Will Gompertz e o carte-spectacol pe care o citesti cu zambetul pe buze. La finalul ei te simti mai imbogatit spiritual si mai apropiat de arta timpului tau.