„Din punct de vedere comercial nu a fost extraordinar“
„Bazarul cu mirodenii“ vinde, evident, „condimente clasice folosite in bucataria romaneasca si cea europeana (sare, piper, chimen, paprika dulce/iute afumata, cimbru, rozmarin, scortisoara), multe mirodenii exotice, specifice bucatariilor orientale si sud-americane (turmeric, cardamon, sofran, anason, chilli, lemongras etc.)“, scrie in catalogul expozantilor Bookfest, editia a IX-a, 2014. Se mai adauga ceai, cafea si uleiuri. „Nu pot sa spun ca ne-a incantat foarte mult participarea“, mi-a declarat, cu o voce relativ trista, Mihai Florea, reprezentantul „Bazarului“ la targul de carte care a avut loc la Bucuresti intre 28 mai si 1 iunie. Anul acesta a fost prima lor participare. „Din punct de vedere comercial nu a fost extraordinar, nu imi dau seama de ce. Poate ca nici standul nu a fost bine amplasat, poate ca vizitatorii nu au fost pregatiti sa cumpere mirodenii la un salon de carte. Cert este ca nu a fost o prezenta multumitoare“, a decretat Mihai Florea. Singurul castig – totusi a existat si un castig – a fost promovarea brandului „Bazarul cu mirodenii“, potrivit acestuia. „Macar a aflat lumea de noi si tot a fost bine.“ Nu-i vorba, au si vandut ceva. De exemplu, dintre ceai si cafea, cel mai bine s-a dat ceaiul.
„Anul trecut a fost surprinzator de bine“
Pentru cei de la „Bio Manufactura“, Bookfest a fost ceva mai darnic. Ei au bifat in 2014 a doua participare la salon. „Anul trecut a fost surprinzator de bine, nu ne asteptam“, s-a laudat, cu zambetul pe buze, Daniela Ianache. „Ne ocupam cu productia de sapunuri si produse de intretinere 100% naturale si suntem singurii producatori autorizati de sapunuri naturale din tara, care facem sapun cu lesie din cenusa (fara NaOH) pentru a fi cu adevarat natural“, sta scris in acelasi catalog al expozantilor. La Bookfest, „Bio Manufactura“ a venit cu 25 de sortimente de sapunuri si cateva sortimente de produse de intretinere. Cel mai bine s-au cumparat sapunurile, oricum. „Si anul acesta a fost bine pentru noi, oamenii care vin la targ sunt de buna calitate. De altfel, de asta am si decis sa venim aici cu astfel de produse. Mi-a placut modul in care a fost organizat si promovat, toate au fost puse la punct“, le-a laudat Daniela Ianache si pe gazdele sale, organizatorii Bookfest. Nu mi-a putut spune, in schimb, care sapun s-a vandut mai bine. „Marea majoritate au ales in functie de necesitati, sapunurile noastre nu se aleg dupa miros.“
„Nu vreau sa ma laud, dar am niste produse care sunt de top“
„Nu mi-a placut cum s-a organizat acest targ. Organizatorii au mers pe ideea ca editurile mari ocupa locurile cele mai bune, iar pe editurile mai mici si pe ceilalti i-au aruncat unde a dat Dumnezeu. Si, bineinteles, au bagat patru vanzatori de cafea in aceeasi zona. Trebuia sa bage cate unul in fiecare corp, ca oamenii astia vin sa vanda acolo. Or, nu a fost un echilibru“, s-a dezlantuit, cand l-am abordat, Serban Zilisteanu, reprezentantul brandului „Bunicul Serban“. A venit la targul de carte pentru ca a fost convins ca intelectualii apreciaza calitatea. „Nu vreau sa ma laud, dar am niste produse de top, respecta toate conditiile impuse de UE, prin sistemul de analiza si control. Dar sunt concurat de producatorii care pun gel fix, apoi zic ca e natural. Eu folosesc doar fructe. Si atunci m-am gandit ca lumea cartilor e o lume cu bun gust, deci am zis sa incerc sa vand aici.“ Atat doar ca se pare ca intelectualii apreciaza calitatea, dar nu prea o cumpara. La standul „Bunicul Serban“ de la Bookfest foarte multi doar au degustat. De aici si supararea. „Financiar nu am iesit bine, nu mi-a placut. Noi am organizat si o degustare, bineinteles ca au trecut vreo 7-800 care au degustat, dar au cumparat doar vreo 5%“, a denuntat Serban Zilisteanu. A, am uitat sa va spun ce vinde „Bunicul Serban“: „delicatese traditionale facute dupa retete vechi, mostenite din familie. Dulceturi, fructe dezhidradate, siropuri, sosuri. Produsele sunt facute fara conservanti si aditivi“, ne explica, ati ghicit, acelasi catalog al exponzantilor.
Sa facem totusi un top al editurilor
Si pentru ca Bookfest este totusi un targ de carte, vom trece in revista si cateva dintre rezultatele editurilor romanesti. Cele mai bune cinci titluri vandute de la Polirom au fost: pe locul I, Anii romantici, de Gabriela Adamesteanu, urmat de Istoria Poloniei. Terenul de joaca al lui Dumnezeu (2 volume), de Norman Davies si Cum iubesc barbatii, de Mihaela Radulescu, la egalitate cu Eu sunt Malala, de Malala Yousafzai si Cristina Lamb. Pe locul patru ca vanzari s-a clasat Soacre si nurori. La cine este cheia?, de Aurora Liiceanu, la egalitate cu Foc palid, de Vladimir Nabokov, iar pe locul cinci Sugubina, de Mircea Diaconu la egalitate cu Pe cand eram doar niste pusti, de Patti Smith.
De la Cartea Romaneasca, cel mai bine s-a vandut Insemnarile mele, de Maria Banus. Aici nu au mai existat egalitati, asa incat urmatoarele locuri, pana la cinci, au fost ocupate de Controlul cartii. Cenzura literaturii in regimul comunist din Romania, de Liliana Corobca, Negustorul de inceputuri de roman de Matei Visniec, Leonid Dimov. Un oniric in Turnul Babel, de Luminita Corneanu, si Calcaiul lui Magellan, de Octavian Soviany.
Pe primul loc in topul vanzarilor de la Editura Humanitas s-a aflat Ce-am facut cand am tacut, de Andreea Esca. Au urmat Primul Razboi Mondial, de Lucian Boia, Muste pe parbrizul vietii, de Radu Paraschivescu, Amintirile unei nonagenare. Calatoriile mele, scriitorii mei, de Antoaneta Ralian si Dosarele secrete ale agentului Anton. Petru Comarnescu in arhivele Securitatii, de Lucian Boia.
Printre cele mai cautate volume de la Litera s-au aflat Razbunarea geografiei. Ce ne spune harta despre conflictele viitoare si lupta impotriva destinului, de Robert D. Kaplan, Ura, prietenie, dragoste, casatorie si Draga viata, ambele de Alice Munro, castigatoarea premiului Nobel pentru literatura in 2013. Cea mai vanduta carte a Editurii All a fost, potrivit Mediafax, Un scriitor, doi scriitori, de Alex. Stefanescu, iar pe locul al doilea s-a clasat al treilea volum al trilogiei Sancti – Turnul, de Simon Toyne. In fine, cel mai bine vandut titlu al Editurii Nemira a fost SAS. Ghidul Supravietuitorului. Cum sa supravietuiesti oricand si oriunde, de John Wiseman, apoi 111 cele mai frumoase poezii, de Emil Brumaru si Cei 47 de ronini, de Joan D. Vinge, plus Metroland, de Julian Barnes.