Dar nu despre jalnica lipsa de eficienta si interes pentru muzica clasica romaneasca si publicarea de discuri in tarile romane este vorba aici, ci despre, simplu spus, una din cele mai bune companii de discuri aparute post-1989 in statele central-est europene, BMC Records din Ungaria. O abreviere pentru „Budapest Music Center“ – si ii gasiti usor pe Internet catalogul –, o companie despre care am mai avut placerea sa scriu cu ani in urma, dupa ce am cumparat admirabilele inregistrari ale dirijorului ardelean Erich Bergel, aparute la inceputul anilor 2000. Iar intre ele as recomanda oricand versiunea Artei Fugii lui Bach (BMC 011) si integrala Simfoniilor lui Brahms (BMC 067)…
Intre timp, BMC Records nu numai ca si-a diversificat foarte mult catalogul, in care privilegiaza compozitorii si interpretii unguri contemporani (cum mi-as dori candva, inainte de… Pastele Cailor, sa o faca si vreo companie romaneasca), dar exceleaza prin calitatea inregistrarilor, prin grafica exceptionala a produselor sale, atat originala ca design, cat si cu mult gust artistic si, nu pe ultimul loc, printr-un serviciu de presa dinamic si curtenitor. Un atu deosebit de important astazi pentru distributia internationala, mai ales la companii de relativ mica anvergura, fara fonduri publicitare de genul celor ale marilor corporatii ale discului.
As zice ca BMC Records a intrat cumva in istorie fie si numai prin formidabila editie de 14 discuri Sviatoslav Richter in Ungaria (BMC CD 171), realizata in cooperare cu Arhiva Radioului de Stat de la Budapesta si care a obtinut la data aparitiei ei atat Premiul criticii discului in Germania, cat si un meritat Diapason d’Or in Franta. Un adevarat tezaur, de neocolit pentru cei care il iubesc pe pianist, cu atat mai mult cu cat multe din concerte si recitaluri provin din anii lui de tinerete, inaintea iesirilor in Occident!
Cu totul exceptionala este si o alta aparitie, din 2012, purtand titlul Végh in Hungary. Camerata Salzburg Conducted by Sándor Végh (BMC CD194), cu absolut remarcabile interpretari live din concerte la Budapesta la 23 martie 1993 si 20 martie 1995, cu Uvertura Coriolan op. 62 de Beethoven, Simfonia Nr. 35 in Re major, K. 385 „Haffner“, Simfonia Nr. 103 in Mi bemol major „Drumroll“ de Haydn si Simfonia „Cea mare“ in Do major, D. 944 a lui Schubert. Un set recomandat cu dragoste de Gyögy Kurtág si de András Schiff si introdus de cuvintele celebrului violonist, devenit spre sfarsitul vietii dirijor, care spune „Am facut o mare descoperire cantand in cvartet: puterea prezentei muzicale este aceea care da concertului spontaneitatea sa indispensabila si il umple cu viata“. Atat spontaneitatea, cat si viata palpitanda domina piesele acestui set de discuri pe care, fara exagerare, nu ma satur sa le ascult…
Amatorilor de muzica de camera, celor care au avut odinioara bucuria de a asculta Cvartetul Bartok pe LP-uri sau pe CD-urile Hungaroton/Sanyo din anii ’70-’90, le semnalez o inregistrare din perioada lor finala (BMC CD 079) cu trei din cele mai frumoase quartete mozartiene din ciclul „Haydn“ (KV 465, 458 si 387).
In sfarsit, alegerea mea pentru o „initiere“ in inregistrarile de exceptie pe care le promoveaza si popularizeaza BMC sunt doua seturi de discuri ale marilor compozitori contemporani originari din Transilvania, György Ligeti si György Kurtag, in concerte ambele dirijate de un alt ardelean de origine, Peter Eötvös. In ordinea aparitiei lor, cel dintai album, Ligeti and Kurtág at Carnegie Hall. Umze Ensemble, un live din concertul de la 31 ianuarie 2009 de la New York, include Melodii si Concertul pentru violoncel de Ligeti si Mesaje ale regretatei R.V. Troussova, Op. 17 si Patru poeme de Ana Ahmatova, op. 41. Solisti sunt soprana Natalia Zagorinskaia si veteranul violoncelist Miklos Perényi (BMC CD 162). Cel de-al doilea set, exclusiv Ligeti, mi se pare cu totul deosebit si are in program (este vorba de discul deja amintit, inregistrat live de Radiodifuziunea din Köln la 26 si 28 noiembrie, respectiv 4 decembrie 2008) impresionantul Requiem pentru soprana, mezzo-soprana, doua coruri mixte si orchestra, Apparitions for Orchestra si San Francisco Poliphony for Orchestra (BMC CD 166).
Retineti numele si cautati catalogul divers al acestei case de discuri deosebite; sunt convins ca va veti regala, indiferent de gusturi.