Fenomenul Tetris e greu de descifrat. Un joc cu un concept extrem de simplu de inteles si mai greu de explicat, un joc care nu are „final“ si nici „castigatori“, ci doar jucatori care fac cele mai multe puncte. „Tetris e simplu de invatat, greu de stapanit, iar natura lui adictiva il face cu adevarat special“, explica Henk Rogers, directorul companiei Tetris.
Alexei Pajitnov a creat jocul la inceputul anilor ’80, pe vremea cand lucra la laboratorul de informatica al Academiei de Stiinte din URSS. Trebuia creat un program simplu care sa dovedeasca puterea de calcul a computerelor – „ceea ce era scuza mea pentru a scrie jocuri“, recunoaste programatorul.
Lui Pajitnov i-a venit ideea jocului in iunie 1984 si, in anii urmatori, l-a construit. „Spuneam ca incerc sa rezolv problemele de programare, dar de fapt nu ma puteam opri din jucat“, recunoaste el intr-un interviu pentru „The Guardian“.
Cum versiunea de PC a jocului ajunsese deja prin contrabanda in Ungaria, iar in URSS incepuse Perestroika, Pajitnov a reusit sa vanda jocul, adica a cedat drepturile vreme de zece ani statului sovietic. Tetris a fost unul dintre primele software-uri vandute de rusi in Occident si a inceput sa fie distribuit de companiile vestice.
Henk Rogers a descoperit jocul in 1988, la Consumer Electronics Show, in Las Vegas, si a plecat imediat la Moscova pentru a bate palma cu Elorg, organismul de stat sovietic ce controla comercializarea de software.
Contractul a fost semnat in cele din urma printre avocati, oameni de afaceri si agenti KGB. „Le-am dat cel mai bun contract din industrie: clar, concis, fara «bullshit». Elorg l-a folosit ca model pentru toate celelalte afaceri ale lor. Rivalii de la Maxwell, care ar fi vrut si ei Tetris, au fost furiosi, au facut chiar lobby la Gorbaciov!“
„N-am facut multi bani la inceput“, povesteste Alexei Pajitnov. „Eram insa fericit fiindca prioritatea mea era sa vad oamenii bucurandu-se de jocul meu.“