Decorurile sunt realizate de Helmut Stürmer, personalitate marcanta a scenografiei internationale de teatru, opera si film, care a venit din Germania special pentru a lucra la aceasta piesa, iar costumele sunt create de celebra Lia Mantoc. De pregatirea tehnica vocala si interpretativa a solistilor debutanti s-a ocupat tenorul Vasile Moldoveanu. Vor avea loc doua premiere cu distributii diferite, acestea fiind si ultimele premiere din stagiunea curenta; prima pe 15 iunie 2014, sub bagheta maestrului Tiberiu Soare, iar a doua, pe 18 iunie 2014, il va avea la pupitrul dirijoral pe maestrul Traian Ichim.
In cadrul unei conferinte de presa care a avut loc miercuri, 11 iunie 2014, in foaierul Teatrului National, managerul Operei iesene, Beatrice Rancea, impreuna cu invitatii implicati in desfasurarea spectacolelor, au vorbit despre cele doua premiere. „Este un spectacol eveniment pentru ca avem alaturi de noi mari creatori, este o echipa de aur din toate punctele de vedere“, a spus Beatrice Rancea, prezentand pe scurt echipa care a lucrat la premiere.
Niky Wolcz, profesor universitar timp de 14 ani la Sectia de Teatru si Opera din cadrul Facultatii de Muzica din Frankfurt si de 10 ani profesor la New York, la Columbia University, a spus ca „ceea ce am incercat noi sa cuprindem este, de fapt, inima spectacolului, inima muzicii, inima intamplarilor. Spectacolul are o istorie imensa: o istorie a spectacolului, care este coplesitoare, si o istorie vocala, a cantaretilor. Fiecare generatie are un raspuns foarte direct si foarte special“. Regizorul a subliniat ca tema este atemporala si ca e important ca puterea de sugestie in scena a muzicii, a imaginilor si a asociatiilor care sunt provocate in mintea spectatorilor, „pentru ca acolo se intampla de fapt spectacolul“, sa fie la nivelul propozitiei compozitorului si a libretistilor. „Referinte in timp exista, dar noi am cautat sa facem un fel de colaj care sa prezerve si anii 1840, dar care sa ajunga si pana in zilele noastre“, a adaugat Niky Wolcz.
Helmut Stürmer, cu peste 200 de productii montate in intreaga lume, a declarat ca „noi suntem de fapt intr-un moment din istoria operei, si in Romania si peste tot in lume, in care ne cautam un public nou, incercam sa atragem si generatiile care la inceput sunt mai reticente. De aceea am incercat, cel putin cu imaginile, sa contemporaneizam ca gust; e un decor care nu e modernist deloc, dar poate sa tina si de prezent“. Acesta a explicat ca este vorba de un amestec intre decor de studio de film si decor de teatru, recunoscand ca experienta sa de scenograf de film, de opera si de teatru l-a ajutat si ca singurul lucru de care vrea sa se fereasca este sa cada „intr-un fel de istorism“, motiv pentru care a cautat o solutie care sa fie valabila astazi, fara sa fie modernista in sensul de moda. „De exemplu, peretii care cuprind acest decor pot fi ori de la 1890, ori din 2014, la marginea Parisului sau a New York-ului“, a completat Helmut Stürmer, subliniind incercarea de echilibru intre modern si spiritul piesei.
Ultima premiera a stagiunii
Beatrice Rancea, managerul Operei Nationale Romane Iasi, a precizat ca a urmarit ca in aceasta stagiune „sa refacem titluri importante care, fiind montate de foarte multi ani, de zeci de ani, erau datate si regizoral, si din punct de vedere al costumelor si decorurilor. Motiv pentru care am avut premiera cu Traviata si acum un nou titlu foarte iubit si foarte asteptat de spectatori, Boema. Ne-am concentrat nu numai pe aceste doua productii importante, sa le aducem proaspete in fata spectatorilor din punct de vedere al regiei, decorurilor, costumelor, dar in aceasta stagiune ne-am propus sa avem foarte multe debuturi, si in aceste spectacole avem debuturi importante“.
Maestrul Tiberiu Soare, unul dintre cei mai apreciati dirijori romani ai momentului, care a fost pe scene precum cele din München, Paris, Praga, Londra, Shanghai, si-a inceput discursul spunand ca adora La Bohème: „Nu cred ca exista dirijor pe planeta asta care sa nu adore Boema, este cel mai iubit titlu al lui Giacomo Puccini. Personajele au o anumita viata, exista o anumita alchimie a sufletelor, care se cauta, se gasesc, se pierd si niciodata cand se lasa cortina nu stii daca s-au pierdut pentru totdeauna sau doar pentru o anumita perioada. E poezie in stare pura“. Dirijorul isi va lansa in pauza spectacolului volumul Pentru ce mergem la Opera?, o carte care spune povestea a 13 opere si balete celebre. „Continutul cartii reprezinta conferintele pe care le-am tinut timp de un an si mai bine in foaierul Operei bucurestene, pe vremea cand eram dirijor permanent al acelei institutii“, a explicat Tiberiu Soare, spunand ca pe atunci s-a gandit ca ar fi o idee buna sa vina in fata publicului, mai ales cel tanar, pentru a-i arata ca „opera e un gen care nu musca si care poate fi inteles si iubit, nu numai placut“. Printre cele 13 spectacole cuprinse in carte se afla si Boema, despre care autorul spune ca intre timp a evoluat, „iar lucrurile pe care le-am omis sper sa le spun nu prin vorbe, ci prin felul in care o sa dirijez duminica seara“.
Tenorul Vasile Moldoveanu, artistul roman cu cele mai multe reprezentatii din istoria moderna a Teatrului Metropolitan din New York, a recunoscut ca de fiecare data a revenit la Boema, pentru ca „are o aureola speciala, are un magnetism care atrage masele, care atrage tinerii, iar fraza pucciniana cea mai pura in Boema este“. „Ii ador pe cantareti, toti au trecut pe la mine si este o echipa de aur“, a marturisit tenorul care a cantat pe cele mai mari scene ale lumii.
Desi La Bohème va fi ultima premiera a Operei Nationale Romane Iasi din aceasta stagiune, managerul institutiei a anuntat ca echipa ONRI mai pregateste si alte evenimente.
Duminica, 15 iunie 2014, ora 18.30
Dirijor – Tiberiu Soare (dirijor sef al Orchestrelor si Corurilor Radio Romania)
Mimi – Ana Maria Donose (debut)
Rodolfo – Florin Guzga (debut)
Marcello – Jean Kristof Bouton (debut)
Schaunard – Valentin Marele (debut)
Colline – Octavian Dumitru
Musetta – Cristina Grigoras (debut)
Benoit, Alcindoro – Iulian Sandu
Parpignol – Andrei Apreotesei (debut)
Vamesul – Traian Hudumeac
Sergentul – Dragos Stefan (debut)
Miercuri, 18 iunie 2014, ora 18.30
Dirijor – Traian Ichim (Opera Brasov)
Mimi – Diana Tugui (Opera Romana Craiova)
Rodolfo – Calin Bratescu (Germania)
Marcello – Jean Kristof Bouton
Schaunard – Cristian Hodrea (Opera Nationala Romana Cluj-Napoca)
Colline – Daniel Mateianu
Musetta – Cristina Grigoras
Benoit – Lucian Dolhascu (debut)
Alcindoro – Catalin Berea (debut)
Parpignol – Andrei Apreotesei
Vamesul – Traian Hudumeac
Sergentul – Dragos Stefan