Opere IV. Dumnezeu se uita la noi cu binoclul (Polirom, 2014), cel mai recent volum al colectiei „Opere. Emil Brumaru“, coordonata de Daniel Cristea-Enache, reuneste texte aparute in „Suplimentul de cultura“, sub titlul „Dumnezeu se uita la noi cu binoclul“, in perioada 2004-2006, si in „Romania literara“, sub titlul „Cersetorul de cafea“, incepand cu 1992, precum si un jurnal din vremea in care autorul a locuit la Dolhasca. Criticul literar Doris Mironescu a spus ca cititorii vor descoperi in Opere IV. Dumnezeu se uita la noi cu binoclul de fapt volumul al doilea din Cersetorul de cafea, cartea anterioara din colectie, „o parte a doua a savuroaselor texte epistolare aparute anul trecut“. „Pentru cititor va fi o incantare sa descopere extraordinara inventivitate si prospetime a randurilor si povestilor lui Emil Brumaru, a lucrurilor pe care el le are de povestit, a scenelor extraordinare decupate din perioada de la Dolhasca, de exemplu, sau pe urma din Iasi, din Clubul Presei pana in Gradina Botanica“, a declarat criticul literar. Acesta a mai subliniat capacitatea remarcabila de inventie verbala a autorului, „in paginile acestei carti limba romana creste, se regaseste si infloreste“.
Referindu-se si la volumul anterior, Opere III. Cersetorul de cafea, Doris Mironescu a mai spus despre Emil Brumaru ca nu e doar un mare poet, ci si un important scriitor de „texte in proza savuroase, fara scenariu“ si un „cititor remarcabil, senzual, foarte pasional, al unor scriitori care devin ai lui atunci cand ii citeste“.
Criticul Daniel Cristea-Enache, care este si coordonatorul colectiei operelor lui Emil Brumaru, a spus despre acesta ca este un autor greu de prins intr-o formula, intr-un insectar, de un perfectionism rar intalnit, „poate numai Gabriela Adamesteanu sa se mai apropie de aceasta manie de a nu trimite cartea, manuscrisul, pana nu se fac ultimele corecturi“. „E o carte pe care iti face placere sa o tii in mana si sa o deschizi, care poate fi citita de oriunde. Eu totusi va sfatuiesc sa o cititi intr-un mod mai conservator, mai traditional, de la prima pagina, de la stanga la dreapta si pana la ultimul fragment din volum“, a spus Daniel Cristea-Enache.
George Onofrei a amintit ca in toamna acestui an se implinesc zece ani de la prima rubrica a lui Emil Brumaru in „Suplimentul de cultura“, care se intitula „Dumnezeu se uita la noi cu binoclul“.
Dialoguri pe terasa
Literatura de azi. Dialoguri pe net, volumul semnat de criticul literar Daniel Cristea-Enache, reprezinta o serie de interviuri cu unii dintre cei mai apreciati actori ai peisajului literar romanesc contemporan, avand ca tema literatura si cartile. Cei intervievati le impartasesc cititorilor din experienta elaborarii unui text, din ceremonialul scrisului si diverse intamplari de prietenii literare sau pur omenesti. Cum a subliniat George Onofrei, moderatorul discutiei, cartea „are o consistenta ieseana in privinta dialogurilor“, o treime din cei intervievati fiind din Iasi.
Fiind unul dintre personajele intervievate de Daniel Cristea-Enache, scriitorul Lucian Dan Teodorovici a spus ca, recitind interviul, a realizat ca a devenit exact personajul pe care l-a dorit Daniel, la fel cum si ceilalti au devenit personajele sale, „asa incat o carte de genul acesta cred ca seamana foarte mult cu o carte de proza, ba chiar presupune o abilitate mai mare de a manipula personajele, pentru ca atunci cand scrii un roman ele nu ti se impotrivesc atat de mult, pe cand, uneori, cand faci interviuri, sunt ceva mai incapatanate“.
Scriitorul Dan Lungu, si el prezent in cartea de interviuri, a spus ca i-a facut mare placere sa raspunda la intrebari si sa poarte dialogul cu criticul literar, dialog care a avut loc in timp ce lucra la un roman care inca nu a aparut. „A fost bine pentru ca m-a obligat sa ma gandesc la scrisul meu, la ce am facut in alte carti, la ce vreau sa fac acum, o introspectie pentru care rareori iti gasesti timp. Era o stare de gratie care m-a ajutat sa gasesc lucruri noi despre mine, ceea ce nu ti se intampla prea des“, a povestit Dan Lungu. Acesta a mai adaugat faptul ca interviul i-a dat si prilejul sa vorbeasca despre grupul literar Club 8, sa faca o cronologie si o istorie a acestuia, despre care isi tot propusese sa scrie, „pentru ca grupul s-a destramat, lucrurile sunt risipite si nu exista nimic coerent despre el“.
Povestind despre relatia sa cu Emil Brumaru, unul dintre scriitorii care apar in volumul Literatura de azi. Dialoguri pe net, Daniel Cristea-Enache a spus despre acesta ca este un poet viu, un autor extraordinar de perfectionist, dar cu care nu a avut probleme in a comunica. „De fiecare data a respectat deadline-ul convenit si a raspuns in timp unor intrebari destul de provocatoare, destul de delicate din partea mea. S-a deschis inclusiv fata de obraznicia necesara unui om care intreaba si care vrea sa nu alunece pe suprafete conformiste si conventionale“, a povestit criticul literar. La randul sau, poetul Emil Brumaru a spus ca dialogul cu Daniel Cristea-Enache a fost unul dintre cele mai bune interviuri pe care le-a dat, „m-am si chinuit, a insistat cu o intrebare vreo doi ani“.
Referindu-se la grupul literar iesean, Emil Brumaru a precizat ca „formam o echipa redutabila, si de prozatori, si de poeti, si de critici literari, foarte alerti, sunt in toate juriile, toata tara e impanzita de critica din Iasi“. Criticul Daniel Cristea-Enache i-a dat dreptate, recunoscand ca elita literara si culturala de la Iasi este una autentica.
Intalnirea a tinut doua ore, discutiile despre carti fiind presarate cu povesti, amintiri si glume intre si cu scriitori, George Onofrei si Emil Brumaru amintindu-si ca la fiecare interviu al lor, care se intampla anual, cu cateva zile inainte cade cate un guvern.
FOTO 1: Ioan Stoleru
FOTO 2: Ionuta Necula