Gabriela Adamesteanu nu a vorbit atat despre Anii romantici aflati deja pe piata, ci mai ales despre un potential al doilea volum al proiectului sau de memorii. „M-am grabit sa anunt ca voi scoate o continuare a acestei carti, e imprudent sa faci asta, dar imediat ce a aparut Anii romantici, persoane care stiau mai mult decat un cititor indepartat m-au intrebat de ce nu am scris cum am plecat de la «Revista 22» sau de ce nu am scris despre episodul cutare. Ma asteptam ca o sa patesc acest lucru si atunci mi-am luat o masura de precautie si am spus ca voi face aceasta a doua carte“, a raspuns Gabriela Adamesteanu la obisnuita intrebare „Ce planuri de viitor aveti?“.
Scriitoarea a explicat ca cel de-al doilea potential volum era deja schitat inca din timpul scrierii primului. „Proiectul meu era mult mai amplu si in volumul actual trebuia sa mai fie doua capitole mari. La un moment dat, mi-am dat seama ca va deveni foarte mare si nu il voi mai termina niciodata. Si le-am scos. Deci exista deja ceva material pentru aceasta a doua carte.“ Gabriela Adamesteanu nu stie daca va scrie totusi o continuare, pentru ca aceasta ar fi mult mai dura in dezvaluiri. „Ar contine multe lucruri care pot sa raneasca si care explodeaza intr-un fel sau altul o linie calma, asa cum o vad eu.“ Cat despre Anii romantici, fostul redactor-sef al „Revistei 22“ a declarat ca este o carte grea, „cel putin partea jurnalistica, cea scriitoriceasca e super simpla“. „La partea jurnalistica sunt problemele, de doua feluri. Sunt problemele legate de oameni, fireste, pentru ca aceasta carte, pe care eu am incercat sa o fac cat mai exacta si mai prietenoasa, se refera la persoane la care tin. Dar chiar si asa ma suna cate cineva si imi spune ca l-am ciupit pe Cartarescu de l-am innebunit, iar eu ma gandesc cum naiba am facut asta, am scris ceva ce nu trebuia, pentru ca nu mi-am dorit acest lucru.“ Gabriela Adamesteanu a admis insa ca de la teoria de a fi civilizat pana la punerea in practica este o distanta considerabila, deoarece „orice scrii despre cineva devine o imixtiune in intimitatea acelei persoane“. „Mergi pe o sarma foarte subtire si mai si cazi uneori.“
Scriitoarea a aratat ca exista si o latura profunda a cartii sale. „In volumul acesta, mizele anilor romantici sunt nerezolvate, de fapt. Cele doua teme mari ale presei anilor ’90, decembrie 1989 si mineriadele, raman nerezolvate. Pur si simplu eu am vazut cum staruinta acestor teme a devenit retorica, apoi a obosit, apoi a plictisit ingrozitor, dupa care ele s-au inchis definitiv.“ Scriitoarea a observat ca nimeni nu se mai intreaba cum s-au intamplat aceste lucrurile, de ce s-au intamplat si, mai ales, daca va plati cineva. Gabriela Adamesteanu s-a declarat uimita de succesul comercial al cartii sale. „Nu-i dadeam nici pe departe aceasta miza. Spre stupoarea mea, aceasta carte intereseaza.“
Propria versiune asupra lucrurilor
Criticii prezenti la evenimentul de la Libraria Humanitas Cismigiu au avut, evident, numai cuvinte de lauda fata de volumul memorialistic Anii romantici. „Aceasta carte este bestseller-ul Editurii Polirom la Bookfest, ceea ce este o performanta apreciabila pentru Gabriela Adamesteanu, care a trebuit sa concureze la vanzari cu vedete sustinute mediatic si cu volume care nu sunt atat de consistente“, a precizat Daniel Cristea-Enache.
Scriitoarea Adriana Bittel, cea care a sprijinit-o pe autoare in realizarea cartii, fiind prima cititoare a Anilor romantici, a mentionat ca Gabriela Adamesteanu este una dintre putinele scriitoare romance pasionate de istorie. „Autoarea a folosit o formula foarte buna si foarte convingatoare, adica a povestit unele lucruri jurnalistic, dinauntrul timpului faptelor, si le-a privit si din afara, obiectiv, ca un istoric, relatand la timpul trecut.“ Aceasta a aratat ca ceea ce Gabriela Adamesteanu numeste „ani romantici“, perioada 1990-1997, „au fost cu adevarat ani de furtuna si avant civic pentru noi, o dorinta de implicare, o fervoare care ne-a uimit si pe noi. Am crezut ca asta era datoria noastra, fara sa stim ca de fapt scenariul se realiza peste capetele noastre, asa incat, inevitabil, au urmat ani de dezamagiri.“
Dan Cristea, criticul care este si personaj in carte, considera ca volumul acesta a fost scris din obligatia de a da propria versiune a autoarei asupra lucrurilor pe care le-a trait. „Este o carte a impacarii, in care Gabriela Adamesteanu isi descrie cei 14 ani de parasire aproape totala a literaturii si revenirea ei la literatura, in 2005. Nu pot sa nu observ evolutia Gabrielei, emblematica pentru scriitorul roman, de la autorul stangaci care se comporta timorat in strainatate, la cel care acum are relatii, are carti traduse, bine primite“, a remarcat Dan Cristea.
„Gabriela Adamesteanu face dreptate unui personaj-cheie in epoca ceausista, editorul. In aceasta lupta cu cenzura, pentru expresie, editorul avea de pierdut si de riscat tot atat de mult ca scriitorul curajos. Autoarea reuseste sa adopte o pozitie corecta in fata adevarului, ferindu-se in mod sistematic de judecati pripite si de tot ceea ce inseamna exagerarile etice“, a apreciat si Bianca Burta-Cernat. Gabriela Adamesteanu nu priveste cu manie nici spre epoca de dinainte de 1989, nici spre anii de dupa 1989, incearca sa inteleaga ce s-a petrecut, este concluzia criticului.
Pe de alta parte, Luminita Corneanu a descoperit in volumul Anii romantici o perspectiva noua asupra vietii literare romanesti, „povestea anilor 1990-2000, pe care o poti citi mai putin in carti in prezent, pentru ca este o perioada totusi apropiata“. „M-a interesat povestea infiintarii Grupului pentru Dialog Social, a modului in care se vedea dinspre opozitie viata politica romaneasca. Apoi m-au interesat portretele facute de un scriitor care intalneste alti mari scriitori“, a mentionat Luminita Corneanu.
In fine, jurnalistul Luca Niculescu a fost prins in carte mai ales de relatarile despre mass-media romaneasca a primilor ani post-decembristi. „Desi atunci luptele erau la fel de dure ca acum, exista o miza mai mare decat acum, cand bataliile sunt chestiuni de orgolii, de mici negocieri. Atunci, miza era daca Romania merge catre vest, catre est sau stagneaza“, a dezvaluit jurnalistul.