Scandalul in lumea operei este in toi de o saptamana si nu pare sa se linisteasca. Dezvaluirea in lumea intreaga ca, in mai 2013, pe pagina de Facebook a sopranei a fost postata o scrisoare deschisa catre presedintele Georgiei, cerandu-i sa opreasca „tentativele energice de a aduce «materiile fecale» ale Occidentului in mentalitatea oamenilor folosind propaganda“ si aparand dreptul georgienilor „de a da peste bot“ minoritatii sexuale ce participa la parada anuala gay la Tbilisi, in Ziua Internationala de Combatere a Homofobiei, i-a fost fatala. La 5 iulie, soprana georgiana urma sa cante intr-o noua montare la Opera din Sydney, in Australia, in rolul Desdemonei din Otello-ul verdian. La sfarsitul saptamanii trecute, directia Operei de la Sydney a anuntat brusc ca „Opera Australia a ajuns la o intelegere cu Tamar Iveri pentru intreruperea imediata a contractului ei cu compania“. Decizia Operei din Sydney a urmat unor relatari, potrivit carora Opera de la Bruxelles, „La Monnaie“, i-a anulat contractul pentru premiera din 2015 a unui spectacol cu Un bal mascat.
Tamar Iveri, o revelatie pe scena operei la debutul ei in Occident, la Festivalul de la Salzburg si apoi la Opera din Viena, in 2004, si care a avut, in ultimul deceniu, o cariera deosebit de frumoasa pe marile scene de opera ale lumii, pare sa fie in acest moment complet izolata, calendarul spectacolelor pentru anul in curs, postat pe site-ul ei internet, fiind total gol. Opera din Sydney a calificat textul scrisorii, care circula in prezent in traducere engleza, drept „imoral“, „excesiv“, iar presa internationala semnala ca nu este vorba de nici o „conspiratie“ malefica impotriva sopranei. Organizatia LGBT din Georgia, Identoba, aflata in spatele difuzarii textului incriminat, a anuntat explicit ca sustine boicotul international impotriva sopranei. Un recent mesaj al acestei grupari aprecia si ca, daca Tamar Iveri nu va gasi o cale inteligenta, credibila, de a-si cere scuze, cariera ei de viitor se va limita la aparitii doar pe scenele din Rusia…
Or, apararea si scuzele sopranei nu au fost „excesiv“ de convingatoare. Scrisoarea – se apara ea – ar fi fost menita sa previna acte de violenta ale reprezentantilor unei societati georgiene conservatoare, condusa de Biserica ortodoxa, dar, dupa toate indiciile, a fost postata dupa ce, la 17 mai 2013, mii de georgieni condusi de preoti au atacat violent, in centrul orasului Tbilisi, militantii pentru drepturile minoritatilor sexuale. Textul contradictoriu al celor trei pagini sustinea ca Tamar Iveri ar avea numerosi „prieteni si rude gay“ (sic!) si ca ea, „ca persoana (!), condamna orice fel de violenta“. Sotul ei, „un foarte om pios si cu o atitudine dura fata de gay“, ar fi fost autorul pasajelor incriminate, introduse abuziv pe Facebook.
Omul „foarte pios“ si-a revelat intre timp, din nou, convingerile pe aceeasi pagina de Facebook a sopranei, scriind intre altele: „Traiesc in Europa de cativa ani si pot face comparatia intre constiinta georgiana si cea europeana. Pana si in prezent, gandesc ca societatea georgiana nu este inca pregatita pentru a impartasi cultural ceva din viata europeana si ca Georgia de astazi nu este gata pentru punerea in aplicare sa gandiriit europene“. Este ceea ce spune, in felul sau, si dirijorul Valeri Gergiev, atunci cand ia apararea prietenului sau, presedintele rus, si a legislatiei represive a regimului Putin. Asa ca, in ultima instanta, probabil ca pronosticurile venite din Georgia, afirmand ca soprana Tamar Iveri risca sa fie primita in urmatorii ani doar pe scenele de opera ale Rusiei, sunt veridice. Unde, cum reactiona pe Facebook o pianista originara din Romania, pana acum „nu a avut nici o problema sa cante operele «materiei fecale»… Ceaikovski!“.
FOTO: www.tamariveri.com