„Muzica este asemenea vietii: capacitatea de a conlucra este (inca) provocarea cea mai importanta pentru cel care doreste sa realizeze ceva, iar comunicarea este singura cale de a atinge un tel comun“, afirma autorii proiectului de la Kronberg. Desigur, specificul muzicii de camera poate fi invatat, individual, si la cursuri in cadrul universitatilor de muzica, dar nimic nu valoreaza cat practica in comun a muzicii, in ansambluri camerale cu tineri de exceptie, apropiati ca nivel muzical si stimulati in cautarea unui numitor comun de prezenta unui partener „senior“, a unui artist de mare clasa.
Muzica de camera conecteaza lumeaeste un proiect pluridisciplinar al Academiei Kronberg, in masura in care combina ceea ce indeobste se numeste o clasa de maiestrie cu un festival, ruland tinerii muzicieni in formatii multiple, de la trio pana la sextet si orchestra de camera, si familiarizandu-i cu un repertoriu complex, de la Haydn si Mozart, trecand prin autorii clasici si romantici, pana la muzica secolului XX, cu piese, anul acesta, de Mieczyslaw Weinberg (Simfonia de camera nr. 2), György Kurtág (Cvartetul „Officium breve…“), Alfred Schnittke (Trio-ul de coarde), Alexandr Raskatov (Litanie) si Osvaldo Golijov (nonetul Last Round). Repetitiile au fost, ca de obicei, deschise publicului, iar festivalul final, compus din sapte concerte. Intregul proiect a fost sponsorizat de Fundatia Crespo din Frankfurt, ce isi consacra activitatea sustinerii unor persoane provenind din medii sociale defavorizate si incurajarii artistilor.
Cum ne-a spus Eva Siegriest, responsabila Serviciului de presa al Academiei Kronberg, la proiectul deschis tuturor au postulat cca 40 de tineri muzicieni, ce au participat la o auditie individuala si in formatie camerala, in februarie 2014, un juriu compus din Gidon Kremer si directorii Academiei, Raimund Trenkler si Friedemann Eichhorn, selectionand apoi cei 22 de participanti admisi la proiect. „Juniorii“, cum au fost numiti aici, au inclus nume ce merita deja retinute, data fiind calitatea lor exceptionala de muzicieni. Printre ei, violonistii Alena Baeva (Rusia), Maia Cabeza (SUA), Josef Spacek (Cehia), Dami Kim (Koreea de Sud), altiste ca Santa Vizine (Letonia), Karolin Errera (Rusia) sau mezina proiectului, de numai 16 ani, Ziyu Shen (China), violoncelistii Chiarra Enderle (Elvetia), Pablo Ferrández (Spania) si… Andrei Ionita (Romania).
Andrei Ionita, doi ani dupa ce a castigat la Kronberg Premiul Landraf von Hessen, este pe cale de a confirma sperantele puse in el si, stabilit la Berlin, unde isi face studiile universitare in clasa profesorului de violoncel Jens Peter Maintz, la numai 20 de ani, are o activitate debordanta, pe care o asuma cu seriozitate si responsabilitate. Intr-un scurt interviu, Andrei mi-a evocat ultimul sau succes, ca invitat si participant la Festivalul de la St. Petersburg al tinerilor laureati cu premii internationale, organizat de Irina Nichitina, fiica unui mare pedagog rus al violoncelului. Pe scena Salii Mari a Filarmonicii din St. Petersburg, Andrei, in calitate de laureat al premiului intai la Concursul Haciaturian de la Erevan, a interpretat Variatiunile pe o tema rococo de Ceaikovski, intr-un concert alaturi de violonista Bomsori Kim, castigatoare a premiului ARD de anul trecut si de pianistul Boris Giltburg, castigatorul Concursului Regina Elisabeta in 2013. „Cand am intrat pe aceea scena – ne spunea Andrei Ionita – am avut sentimentul ca ii apartin, ca pentru asta am fost facut, sa fac muzica si sa fiu pe scena…“
Programul tanarului violoncelist este mai mult decat incarcat: in urma cu o saptamana a cantat la Hamburg, pentru „Deutsche Stifftung Musik Leben“, fundatia care, in urma unei audieri-concurs, i-a oferit pe timp de un an, deocamdata, un instrument pretios, Giovanni Battista Ruggieri din 1671, un recital la Berlin, o scurta revenire in Romania pentru un concert la 5 iulie, cu Horia Andreescu la pupitru, la Filarmonica din Brasov, cursuri de maiestrie la Vaduz si in Elvetia cu Jens Peter Maintz si Wolfgang Boetcher, un recital la Riva del Garda in Italia, primit in urma castigarii concursului Haciaturian din Armenia s.a.m.d.
Andrei Ionita pastreaza legatura cu cativa colegi din tara, notand si ca: „nu vreau sa spun ca ma simt uitat de lumea de acolo, dar, odata ce ai plecat, realitatea este ca… esti cam bun plecat!“. Ce ii place in Occident? Faptul ca tinerii instrumentisti „care sunt seriosi si talentati sunt foarte apreciati, faptul ca a fi roman nu implica a avea mai putine sanse decat autohtonii, ca nu conteaza din ce familie te tragi sau ce relatii poti sa ai, chiar daca relatiile conteaza, desigur; ca atata vreme cat esti serios si dovedesti ca esti sincer in ceea ce faci, vei fi apreciat…“.
FOTO 1: Andrei Ionita si Steven Isserlis in concert la Kronberg
FOTO 2: Gidon Kremer cu violonistele Alena Baeva si Dami Kim repetind WSimfonia de camera de Weinberg
FOTO 3: Poster al Proiectului de la Kronberg