Doi universitari cunoscuti pentru publicatiile lor despre Gustav Mahler si amandoi implicati in elaborarea editiei critice definitive a operei sale, Morten Solvik si Stephen E. Hefling, scot la lumina un document, ramas inedit pana acum din motive de exagerata pudicitate, care vine sa completeze marturiile lasate de violonista si prietena cea mai devotata a compozitorului, Natalie Bauer-Lechner (1858-1921). Natalie Bauer-Lechner on Mahler and Women: A Newly Discovered Document se intituleaza studiul ce are in anexa o scrisoare autobiografica a violonistei, datand din februarie 1917. Epistola era adresata unei cunostinte apropiate, Hans Riehl, cel ce urma, initial, ca dupa moartea ei sa publice o editie epurata a jurnalelor ei, intr-o versiune la care cei doi lucrau la acea vreme. Scrierea era, in ultima instanta, un supliment memorialistic, enumerand relativ numeroasele personaje feminine ce au trecut prin viata lui Mahler si a caror dragoste a constituit o sursa de emulatie pentru compozitor.
Nimic „incendiar“ pentru mentalitatile de astazi in aceasta relatare ce evoca marturii ale lui Mahler insusi despre femeile pe care le-a iubit, incepand cu… fiica postasului din Iglau, in vacantele anilor lui de studentie la Viena, cu o oprire mai importanta la dragostea esuata cu nepoata compozitorului Carl Maria von Weber, Marion, apoi cu marea wagneriana Anna von Mildenburg, pana la solistele de faima ale Operei din Viena la inceput de veac, Marie Renard, Rita Michalek, Sophie Sedlmair si Selma Kurz.
Episodul-cheie al acestei scrisori este insa dezvaluirea pe care o face Natalie Bauer-Lechner despre ea insasi si iubirea ei (consumata fizic) cu Mahler, in 1892, inaintea plecarii acestuia la Opera din Hamburg, transformata intr-o mare prietenie si reinviata apoi un moment, pentru a fi definitiv incheiata ca relatie in 1901.
Aceasta dezvaluire, facuta in termeni pudici, poetici – nici o comparatie cu „romanul“ aproape pornografic al corespondentei dintre Alma Mahler si amantul ei celebru Walter Gropius, dezvaluit partial de Henry-Louis de La Grange, cel mai erudit specialist in Mahler – ii face acum pe autorii studiului sa se intrebe in ce masura memoriile detaliate si extrem de precise ale Nataliei Bauer-Lechner, atat cat au fost publicate, mai pot fi credibile sub aspectul obiectivitatii lor.
Modelul Nataliei Bauer-Lechner l-au reprezentat fara indoiala Johann Peter Eckermann si ale sale convorbiri cu Goethe, autorul favorit al lui Mahler. La disparitia compozitorului, presiunile amenintatoare formulate de sora sa Justine si de Alma Mahler au exclus publicarea imediata a jurnalelor. Fragmente importante au fost publicate abia dupa moartea ei, in 1923, de Johann Killian, o ruda, si nu de Hans Riehl, destinatarul scrisorii din 1917, mentionat expres in testamentul lui Bauer-Lechner, care, ironie a soartei, a evoluat treptat spre miscarea nazista, pana la a deveni un membru activ la sfarsitul anilor ’30.
Noul document aparut acum insista asupra imaginii personalitatii complexe a lui Mahler, ce ar fi fost captiv al unui adanc inradacinat „ascetism spiritual“, impus, de la o varsta tanara, „ca o aparare impotriva naturii lui profund senzuale…“. Dupa parerea Nataliei Bauer-Lechner, „stilul lui de viata rezervat si extrem de cast a fost cu siguranta cel care l-a impins sa caute atentia fata de persoana lui si l-a mentinut intr-o stare de perpetua pasiune“.
Autoarea jurnalelor, niciodata publicate integral, il apara de orice acuzatii pe Mahler, al carui confident a fost pentru o perioada indelungata, justificand adesea performantele sale amoroase si dezvaluind amanunte care, in epoca, trebuie sa-l fi marcat si sa-i fi facut viata un iad. Intre ele, zvonul in perioada petrecuta de compozitor la Hamburg ca protectia si prietenia intensa acordate lui Bruno Walter s-ar fi datorat unei relatii… homosexuale. La fel, descrisa in amanunt este si relatia dintre Mahler si sora sa Justine, ale carei intensitate si exclusivitate, spune Natalie Bauer-Lechner, frizau aproape incestul. Intr-un sens, da ea de inteles, perpetua cautare a lui Mahler se datora in parte imposibilitatii aprofundarii relatiilor sale, carora li se impotrivea permanent, cu o gelozie furibunda, Justine. Locul acesteia ar fi fost luat, dupa casatoria compozitorului, de catre Alma Mahler, resentimentara si geloasa, afirma cronicara, si care ar fi dus la separarea compozitorului de vechii prieteni de o viata.
Documentul este pasionant si merita citit…
FOTO 1: Cel mai recent CD Mahler, aparut la Budapesta la BMC Records (2014)
FOTO 2: Violonista Natalie Bauer-Lechner