Filmul lui Anton Corbijn ii mai spala imaginea lui John le Carré, care nu a avut parte de cronici foarte bune in 2008, cand a scos cartea pe care se bazeaza filmul si care se numeste tot A Most Wanted Man. (Pacat ca filmul n-a intrat la noi cu un titlu mai miezos, Vanatoarea de spioni suna foarte plat.) Daca romanul era schematic si plicticos – dupa cum au spus criticii –, filmul scalda in ape miscatoare tradarea si increderea si deseneaza mustati figurii paterne, ilustrand nemultumirea fostului spion le Carré fata de actuala politica a americanilor printr-o poveste care sugereaza mai multe decat spune. (Cartea pleaca de la cazul turcului Murat Kurnaz, rezident legal in Germania, care a fost arestat in 2001 in Pakistan si eliberat in 2006 dupa ce a fost torturat in centrele americane de detentie din Kandahar si Guantanamo, fiind suspectat de terorism.)
La fel ca alte filme care se ascund in spatele ecranului, A Most Wanted Man seamana, de fapt, cu profilul unui spion adevarat. Un bun spion nu arata decat ceea ce vrea sa se vada si ramane ascuns in spatele aparentelor de personaj banal, a carui figura n-o retii. Asa isi construieste si Philip Seymour Hoffman personajul, pe Günther Bachmann, seful unitatii de contraspionaj care il monitorizeaza pe Issa fara a cadea in capcana de a-i si pune stampila de terorist (cum se grabesc politia germana si agentii CIA de la ambasada americana). Hoffman e de o discretie si inteligenta pe care le intelegi mai bine la cateva zile dupa ce ai vazut filmul. Care film ne da de inteles ca el e personajul principal, dar ce aflam despre el, cu ce ramanem din Günther Bachmann la final, dupa ce planurile ii sunt dejucate? In spatele unei structuri aparent aleatorii se ascund un mulaj ferm, tensionat si promisiunea unor delicii care asteapta sa fie aprofundate.
Pensionarii groazei
Kvinden i buret/ The Keeper of Lost Causes, care a intrat pe ecranele noastre cu titlul Camera groazei, e un policier/thriller danez produs de Zentropa si scris de Nikolaj Arcel (scenaristul de la Fata cu dragon tatuat si regizorul lui O afacere regala), care are in distributie doi nordici cunoscuti ce au lucrat si peste Ocean, danezul Nikolaj Lie Kaas si suedezul (nascut in Liban) Fares Fares. In aceeasi atmosfera nordica de linistita viata burgheza care poate naste monstri si pe care o stim din trilogia Millenium, filmul desfasoara in paralel si uneste la sfarsit doua planuri temporale distincte. Unul e un flashback ce deruleaza imprejurarile disparitiei unei tinere femei politician, banuita ca a fost omorata de fratele zdruncinat mintal, iar celalalt e ancheta dusa de doi politisti pusi sa inchida fara mari eforturi acest dosar nesolutionat de cinci ani. Fireste, politistul deprimat si colegul sau, arab si de treaba, nu vor face lucrurile de mantuiala, ci vor trage de toate firele iesite din acest caz pana ii vor da de cap. Filmul e bine scris si deznoada cate un mister exact cand e necesar, astfel incat sa nu spui „ti-am zis eu!“ la jumatatea filmului.
In schimb, The Expendables 3: Eroi de sacrificiu e un film de sacrificiu. De ce s-o fi ambitionand atat Sylvester Stallone, pentru ca el e capul (si basca!) rautatilor, sa continue o serie care e tot mai penibila… El a venit cu ideea, el a co-scris scenariile celor trei parti, el e primul care da cu capul (si cu basca!), jucandu-l pe liderul acestor mercenari si actori fezandati care incearca sa reaprinda flama de altadata. Gasca fostelor glorii ale filmelor de actiune se mareste de la un film la altul. Nou-venitii sunt Antonio Banderas (care seamana si se poarta ca Motanul Incaltat), Harrison Ford si Mel Gibson, precum si niste no names mai tineri (dintre care cel mai cunoscut e Kellan Lutz) si mult mai stersi decat idolii lor. Filmul n-are poveste, doar plicticoase si interminabile batai, multe elicoptere in actiune, explozii si niste poante nu mai percutante decat niste capse ude. Frizand penibilul, acesti mosuleti cu prea multa incredere in ei se joaca, de fapt, la groapa lor cu nisip fara sa le pese ca-i mai vede cineva.
Vanatoarea de spioni/ A Most Wanted Man, de Anton Corbijn. Cu: Philip Seymour Hoffman, Rachel McAdams, Grigori Dobrighin, Robin Wright, Willem Dafoe, Nina Hoss, Daniel Brühl
Camera groazei/ Kvinden i buret/ The Keeper of Lost Causes, de Mikkel Nørgaard. Cu: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, Sonja Richter
The Expendables 3: Eroi de sacrificiu/ The Expendables 3, de Patrick Hughes. Cu: Sylvester Stallone, Jason Statham, Antonio Banderas, Jet Li, Wesley Snipes, Dolph Lundgren, Kelsey Grammer, Randy Couture, Terry Crews, Kellan Lutz, Ronda Rousey, Glen Powell, Victor Ortiz, Robert Davi, Mel Gibson, Harrison Ford, Arnold Schwarzenegger