Madalina Olariu
Lansarea oficiala a evenimentului a avut loc duminica, 28 septembrie, in prezenta ambasadorului Olandei in Romania, Matthijs van Bonzel, a lui Thomas Emmerling, curatorul si reprezentantul colectionarului din Luxemburg, a prof. univ. dr. Atena Simionescu, rectorul Universitatii de Arte „George Enescu“, si a lui Dan Lungu, directorul Muzeului Literaturii Romane (MLR) din Iasi.
Conform directorului MLR, perioada in care expozitia va putea fi vizitata nu este una intamplatoare, fiind marcata de mai multe evenimente culturale. „Speram sa avem numerosi vizitatori din regiunea Moldovei si ca printre ei se vor numara si vizitatorii de la Sf. Parascheva, pentru ca este o expozitie cu scene biblice, care se leaga foarte bine cu evenimentele ce urmeaza sa se desfasoare in Iasi. Aceasta expozitie, alaturi de Festivalul International de Literatura si Traducere (FILIT), plus alte evenimente pe care le facem noi la MLR fac parte dintr-un plan mai amplu de crestere a vizibilitatii muzeului, de reconstructie a identitatii culturale a Iasului“, a subliniat Dan Lungu, directorul MLR. De asemenea, ideea a fost sustinuta si de Thomas Emmerling, curatorul expozitiei, care a adaugat ca, prin prezenta gravurilor lui Rembrandt la Iasi, se doreste sprijinirea orasului pentru a deveni Capitala Culturala Europeana, in Elvetia fiind deja constituit un grup care sustine candidatura orasului la acest titlu. De asemenea, gravurile au mai fost expuse in Cluj, Campulung Muscel, urmand sa ajunga si in Timisoara.
Prof. univ. dr. Atena Simionescu, rectorul Universitatii de Arte „George Enescu“ din Iasi, a dorit sa prezinte procedeul prin care au fost realizate gravurile, dar si motivele din cauza carora gravura, ca arta, a avut o evolutie mai lenta. Curatorul expozitiei a adaugat ca Rembrandt era cunoscut si apreciat si pentru gravurile sale, nu doar pentru picturile in ulei, fiind cel care a ridicat gravura la rangul de arta. Inainte de a fi folosita in scop artistic, tehnica gravurii era folosita pentru tipar. Aceasta l-a caracterizat pe artistul olandez ca fiind un geniu, cu o religie proprie, in care Dumnezeu este Marele Creator, restul lumii fiind alcatuita din creatori mai mici. „Rembrandt nu a suferit niciodata din cauza faptului ca era sarac, deoarece traia in starea de «otium», termen provenit din latina, care inseamna sa fii aproape de Dumnezeu, de creatia Lui in aceasta lume. Si toti marii artisti ai lumii, ca William Shakespeare, Leonardo da Vinci, Rembrandt insusi, au trait in aceasta stare. Noi traim acum intr-o lume a negarii otiumului, iar daca Rembrandt ne-ar vedea, ne-ar intreba de ce ne multumim cu atat de putin sau de ce suntem multumiti cu aceasta indepartare de Creator“, a subliniat acesta. De asemenea, Thomas Emmerling a lansat invitatia de a analiza gravurile lui Rembrandt pentru a observa indemanarea si priceperea pe care acesta le avea atunci cand venea vorba despre redarea realitatii prin intermediul umbrelor si luminilor: „Cel mai important talent al sau era acela de a observa realitatea, de a o reda, indiferent de frumusetea ei, dar sa nu uitam de inclinatia pe care o avea pentru a picta sentimente“. Astfel, majoritatea lucrarilor sale dezvaluie ca Rembrandt isi reprezenta personajele cu caldura, trecand dincolo de modul traditional pe care il aborda Biserica. Printre scenele imaginate de artistul olandez se numara Invierea lui Lazar, Isus pe cruce, Punerea in mormant, David rugandu-se, Adam si Eva sau Isus copil intre carturari. Thomas Emmerling a prezentat si modul in care se poate demonstra originalitatea gravurilor si a subliniat ca valoarea unei gravuri poate fi comparata cu valoarea catorva case din Iasi.