Poate nu e chiar zgomotul produs de fulgi la contactul cu solul, dar sunt unele sunete care insotesc invariabil acest fenomen.
E acel sunet puternic de tabla care se contorsioneaza, de faruri care se sparg, de sirena de politie si de „ba, boule, da’ tu nu te uiti ca ninge“, specific perechilor de masini care incep sa se tamponeze pe fondul carosabilului alunecos si a neaprecierii distantei fata de autoturismul din fata.
Vorbim, asadar, despre tamponari in general usoare, de vatamari corporale produse doar daca soferii implicati au chef sa se si bata. Botiri prea simple ca sa afle de ele din ziar sau televizor. Ori esti acolo, ori nu esti.
Nu s-au scris carti despre filosofia soferitului, dar la o analiza mai profunda a fenomenului am constatat ca scoala de soferi nu te invata nimic. Adica iti baga in cap a.b.c.-ul, comportamentul de baza, dar atat. Lipseste cu desavarsire d.e.f.-ul, ca sa nu mai zic de g.h.i. ca ma apuca groaza. Te invata sa respecti distanta de la care se semnalizeaza intentia de a schimba directia de mers, sa te asiguri in oglinzile retrovizoare si sa-ti platesti rovignieta. Deci mai plictisitor de atata nu poate fi decat sa citesti Riga Crypto si Lapona Enigel.
Dar cele mai grave accidente auto nu se produc fiindca nu ti-ai platit rovignieta sau ca ai semnalizat cu trei metri mai in scurt. Cele care ajung subiect de stiri se intampla pentru ca cineva a condus in stare de ebrietate, cu viteza prea mare, a adormit la volan sau toate cumulate. Nu o sa auzi ca soferul autoturismului verde a scapat nevatamat fiindca avea taxa de drum platita la zi.
Avem asadar nevoie de o reforma a felului in care scolile de soferi instruiesc cursantii. Daca as fi instructor auto, sedinta de conducere ar decurge cam asa: Buna ziua, domnule cursant. Inainte de toate, hai sa intram putin in acest bar. Te rog frumos, bea cinci beri. Te mai poti tine pe picioare? Atunci mai bea doua. Asa, hai ca te ajut eu sa mergi. Hai, usurel, urca-te la volan.
Si acum o sa te invat cum sa conduci beat, Pastele ma-tii! Ca daca nu-ti arat acum, o sa mori ca prostul. Stai drept, trage aer in piept, privirea inainte, nu vomita pe parbriz ca avem nevoie de el! Asa, acum baga viteza! Mai mult! Cat mai avem pana la curba, un kilometru? Pune-ti alarma telefonului sa sune peste un minut si culca-te oleaca. E de datoria mea sa te invat cum se doarme corect la volan.