Astfel, reprezentantii site-ul bilete.ro, care a inregistrat in 2008 o crestere de 30% a numarului de concerte si a biletelor tranzactionate online fata de 2007, preconizeaza o scadere, desi nu drastica, a numarului de evenimente si a costului per bilet.
Aceeasi opinie o are si directorul general al firmei Events, Sorina Burlacu. „Anul acesta, desi se anunta multe turnee internationale, reprezentantii de la Events cred ca Romania va gazdui mai putine concerte decit in anul precedent, dar cu nume mai importante. Credem ca organizatorii locali vor trebui sa fie mai atenti decit de obicei in selectarea spectacolelor pe care le vor promova in Romania”.
Sorina Burlacu explica acest lucru prin faptul ca investitiile sponsorilor in acest tip de evenimente – concerte – vor fi mai restrinse, data fiind restringerea generala a bugetelor de publicitate. „De asemenea, estimam ca va scadea consumul de evenimente live, deci se vor inregistra si scaderi in numarul de bilete vindute. Toate acestea in conditiile in care costurile artistilor internationali ramin constant”, a adaugat directorul firmei Events.
Fundatia Culturala Phoenix se numara printre organizatorii care sustin aceeasi parere. „Ca fenomen general, 2007 si 2008 au fost ani foarte buni, putindu-se remarca o crestere a numarului de concerte din 2007 in 2008, dar in prezent lumea este mai reticenta. Fata de perioada similara a anului trecut, acum rezervarile pentru concerte sint in scadere. Sint artisti la nivel mondial care isi anuleaza concerte din 2009 sub un motiv sau altul”, a declarat managerul Fundatiei Culturale Phoenix, Paul Nanca.
Acesta sustine ca din costurile obtinute din vinzarea a 4.000, maximum 5.000 de bilete nu se pot acoperi concerte ale unor artisti precum Coldplay, Radiohead sau Rammstein, care vin cu full delivered show (productie proprie) si care cer onorarii intre 200 si 500 de mii de euro pe spectacol. „Nu poti face spectacole in Romania cu bilete la pret de 50 de euro, decit cu artisti care nu «costa» mai mult de 50.000 de euro. Estimativ, cam 50% din costurile unui concert sint asigurate de sponsori, dar exista concerte cu nume mari, la care sustinerea se ridica la 90%-100% din cheltuieli”, a adaugat Nanca.
Singurele estimari care fac nota discordanta sint cele ale site-ului Bilet.ro, reprezentantii precizind in comunicatul lor anual ca numarul de concerte din Romania va creste cu aproximativ 25% fata de anul trecut, in ciuda faptului ca este o perioada de criza.
„Estimarile s-au bazat pe calculele noastre interne. In circumstante normale, ar trebui sa fie o crestere de 40% din an in an, in primii 2-3 ani dat fiind faptul ca este o piata noua in Romania pentru aceasta industrie si numarul concertelor creste constant. Am luat insa in calcul recesiunea economica globala si am redus estimarile inittale de la 40% la 25%”, a declarat George Weiner, CEO al Bilet.ro.
Cei mai multi promoteri au planuri clare pentru urmatoarele maxim sase luni, iar restul anului incepe sa prinda contur dupa aprilie/mai, astfel incit nu reprezinta surse sigure datorita schimbarii foarte rapide din lumea mediului de afaceri a entertainmentului. „Ne bazam insa si pe datele anterioare de pe alte piete pe care le stim si pe care le intelegem si de obicei directiile sint constante. Datorita putinelor date istorice pentru Romania si faptului ca industria de entertainment este inca tinara si nu destul de stabila, prognoza nu este foarte stiintifica, totusi, bazindu-ne pe datale din 2008, pe contractele existente si pe pe anumite cresteri asteptate, sintem siguri ca estimarile noastre pentru 2009 sint destul de sigure”, a declarat George Weiner.