Retrospectiva Braco Dimitrijevic de la MNAC presupune o prezentare exhaustiva a operei artistului puternic conceptuala, de la interventiile stradale de la sfarsitul anilor saizeci pana la cele mai recente lucrari video. Artistul a dobandit o reputatie internationala in anii saptezeci cu seria Casual Passer by, expunand pe fatade proeminente sau pe panouri publicitare, in metropole europene sau americane, portrete fotografice de mari dimensiuni cu oameni necunoscuti. Lucrari din acelasi ciclu au fost expuse la Documenta 5 (1972), Bienala de la Venetia (1976) si multe alte expozitii solo sau de grup.
Braco Dimitrijevic a dus o munca de pionierat care reflecta doua din cele mai importante tendinte artistice contemporane: interventia subversiv-poetica in peisajul urban si deturnarea sensului unor forme precum potrete de mari dimensiuni, monumente, placi memoriale, cu un impact important in practicile neo-conceptuale actuale ale interventiei in spatiul public.
Nicolas Bourriaud este critic de arta si curator francez. Intre 2002 si 2006 a fost director al Palais de Tokyo, Paris, alaturi de Jerome Sans. Bourriaud a definit termenul de „estetica relationala” si a publicat carti de referinta precum Estetica relationala (2002) si Postproductia (2006). In 2009, Bourriaud va fi curator al Tate Triennial.
„De la debutul carierei sale la sfirsitul anilor ’60 in cadrul curentului conceptualist, lucrarile lui Braco Dimitrijevic s-au opus constant multor feluri de stereotipuri de gindire si comportament legate de notiuni „sacre” cum ar fi puterea si faima, geniul si absolutul creativitatii artistice, inovatia cu orice pret si istoria cu majuscula. Dar ceea ce il singularizeaza intre alti artisti radicali este faptul ca impulsul sau pentru relativism si desacralizare, atitudinea critica vizavi de autoritate si dogma nu au fost niciodata lipsite de un simt al elegantei si al armoniei, de o preocupare empatica pentru ideea, grija de „celalalt”, fie ca a fost vorba de un om necunoscut, de un animal, o pasare sau o cultura straina. Braco Dimitrijevic este un artist care a ales sa foloseasca instrumentele istoriei artei pentru a elibera arta, artistii si publicul de prea multa istorie, si face aceasta cu armele puternice ale bunului simt, ale „bunelor maniere” si ale normalitatii.”
(Fragment din textul criticului de arta Magda Cirneci, publicat in catalogul expozitiei).