Premiul LUX nu este economic, filmul castigator urmand a fi subtitrat in cele 23 de limbi oficiale ale Uniunii Europene, facilitandu-se astfel difuzarea lor in spatiul UE. Europarlamentarii vor avea sarcina de a alege filmul castigator dintr-un numar de trei filme europene selectionate anterior de experti cineasti. Depasirea frontierelor este una dintre principalele provocari ale filmului european in cadrul UE. In 2006, cota de piata a productiilor europene a atins 27,6%, facand fata unei feroce concurente a filmului american, care are un buget mai mare pentru promovare si facilitati mai mari de distribuire, dat fiind faptul ca sint in limba engleza. In plus, filmul european trebuie sa infrunte noi provocari precum impactul tehnologiilor digitale si, ca urmare, schimbarea comportamentului publicului.
Europarlamentarul francez Gerard Onesta, care s-a aflat la Cannes la 26 mai, a declarat ca premiul Palme d”Or de anul acesta ascunde prost „slabiciunea” industriei cinematografice a celei mai mari parti a tarilor Uniunii. In timp ce modelul de societate american a gasit la Hollywood cel mai puternic dintre vectorii sai, filmul european, fragmentat in vreo 20 de zone lingvistice ermetice, continua sa fie „fragil” pentru ca difuzarea lui se limiteaza la un numar foarte redus de teritorii, adauga sursa citata. „Faptul ca recompensa consta in subtitrarea filmului premiat in toate limbile Uniunii va insemna disparitia barierelor lingvistice si va permite difuzarea imediata a filmului; se va demonstra, astfel, ca diversitatea nu este un obstacol, ci un privilegiu”, explica Gerard Onesta.
Industria cinematografica europeana produce tot mai multe filme iar numarul spectatorilor este in crestere. In 2006 s-au inregistrat 826 de filme produse in cele 25 de state membre si 926 milioane de spectatori, ceea ce reprezinta o crestere de 3,6 fata de anul anterior.
Anul acesta, la Cannes s-au prezentat 11 filme finantate de programul european MEDIA, doua dintre ele fiind premiate. Acest program, creat in 1990, vizeaza sprijinirea industriei audiovizuale europene, iar bugetul lui pentru perioada 2007-2013 este de 755 milioane de euro.
Sursa: Rompres