Prin incursiuni si priviri subiective, „Transilvania mea” doreste sa surprinda diversitatea sociala actuala, vazuta de regizori din Romania si din strainatate. In program au fost incluse filme documentare observationale sau de investigatie care trec dincolo de tabuuri si care au puterea de a patrunde in viata cotidiana, de a arata mentalitatile si locurile unde se produc aceste stereotipii, spatiul, mediul complex in care se nasc ele; documentare care povestesc despre felul cum oamenii isi traiesc viata de zi cu zi, dar si despre schimbarile radicale si disparitia traditiilor in contextul in care majoritatea fortei de munca din mediul rural din Romania lucreaza in diferite tari europene.
Programul proiectiilor
10.07.2008
- ZINA – Povestea unui sat din Marginimea Sibiului / Zina – The Story of a Village in The Carpathian Mountains, regia Dumitru Budrala, Romania, 2004,
60 min.
O monografie filmica, bazata pe traditia filmelor prestigioasei Scoli Gusti din anii 1930, care aduce viziunea a trei sute de ani de istorie si a prezentului satului Jina, cu material inedit din perioada secolului XVIII, cand satul era sediu important graniceresc in Imperiul Habsburgic. In film se mai vorbeste despre cultura pastoritului, ritualurile ancestrale, targurile de altadata, nedeile pacurarilor, fluierul si cantatul de dunga, legendele despre lumi de demult, dar si despre legaturile permanente cu romanii de dincolo de munti, prin practicarea pastoritul transhumant, despre viata de ieri si de azi a comunitatii unui sat cu o extraordinara vitalitate, care a fost vatra si loc de obarsie pentru multe asezari de pe versantul sudic al Muntilor Carpati. Cum a ajuns Jina sa aiba munti, mai multi decat oricare alt sat din Marginimea Sibiului, si sa se intinda pe 330 km patrati, adica suprafata Bucurestiului de azi? De ce au ajuns atatia jinari sa-si lase plaiurile, casele si progadia si sa plece peste munti, unde au intemeiat sate intregi? Filmul cerceteaza istoria, viata si povestile oamenilor, in cautarea de raspunsuri posibile.
17.07.2008
- Stam / We are staying, regia Schiltz Anne si Charlotte Gregoire, Luxemburg, 2006, 54 min.
Le cunoastem pe Ruth si Natalia, doua tinere din Romania care au crescut impreuna in satul transilvanean Malancrav. Una este de origine rroma, cealalta sasoaica; una a parasit satul, cealalta a ramas. Singurul lucru pe care par sa-l aiba in comun este prietenia care le leaga din copilarie. Filmul exploreaza contradictiile existente in relatia dintre ele si pune sub semnul intrebarii ceea ce noi intelegem prin apartenenta sociala si etnica, migratie, bani, viata rurala si cautarea prorpiilor radacini.
24.07.2008
- Leaving Transylvania / La revedere, Transilvania, regia Dieter Auner, Irlanda, 2006, 52 min.
Dupa caderea comunismului in Romania, mii de etnici germani au emigrat din Transilvania spre Germania. Exodul a continuat an dupa an. Tinerii sasi erau nerabdatori sa paraseasca Romania, visand la un viitor prosper in Occident. Pentru cei mai in varsta, insa, emigrarea a fost o experienta traumatizanta. „La revedere, Transilvania” analizeaza aceasta situatie dramatica, vazuta prin ochii unui cuplu in varsta din Agarbiciu. Hans si Maria Kenzel sunt doi dintre cei putini care au decis sa ramana. Sotii Kenzel se ocupa de biserica-cetate din sat, trag clopotele si au grija ca ceasul sa nu se opreasca. Stersul prafului adunat pe stranele din biserica pare sa fi ramas singura lor legatura cu vremurile de demult. Alternativa care sta in fata celor doi e simpla: sa lase totul in urma si sa plece sau sa ramana.
31.07.2008
- Balkan Champion / Un campion din Balcani, regia Reka Kincses, Germania, 2006, 86 min.
Anii ’90 au fost ani tulburi in istoria recenta a Romaniei, o perioada de confuzie si de anxietate. Sistemul de valori al regimului comunist disparuse. Inainte, Ceausescu fusese dusmanul tuturor, situatie ce crea o anume solidaritate intre oameni. Era mai usor sa discerni intre prieteni si dusmani. Odata cu disparitia fizica a dictatorului, oamenii s-au simtit liberi sa-si exprime propriile frustrari. Si, de cele mai multe ori, au facut-o cu violenta. Situatia sociala era favorabila conflictelor de orice natura, inclusiv celor etnice. Filmul dezvaluie aceasta perioada prin intermediul unei experiente directe. Personajul principal este chiar tatal autoarei, iar implicarea lui in evenimentele ulterioare Revolutiei a provocat schimbari cruciale in viata intregii familii. De pe pozitia de membru distins al minoritatii etnice maghiare, s-a exprimat ferm impotriva Securitatii. La inceputul anilor ’90, o atare pozitie era echivalenta unui act de sinucidere politica si i-a pus chiar viata in pericol. Dupa 16 ani si dupa cinci candidaturi esuate la un post de parlamentar, acest campion al corectitudinii si intransigentei nu-si gaseste locul in noul sistem.
07.08.2008
- The Last Peasants – Temptation / Ultimii tarani – Tentatii, regia Angus Macqueen, Marea Britanie, 2003, 49 min.
Seria in trei parti realizata de Angus Macqueen urmareste destinul a trei familii de romani, a caror viata e marcata de realitatile emigrarii. Satul Budesti din Maramures reprezinta o lume a trecutului, cu carute trase de cai si cu oameni care traiesc in vechile lor credinte. Tinerii din sat, care nu vad nimic romantic intr-o asemenea existenta, si-au indreptat privirile catre Occident. La Budesti, fiecare familie are pe cineva plecat ilegal la munca in strainatate. „Temptation” („Tentatii”) analizeaza impactul intalnirii a doua culturi si diferenta dintre asteptarile si sperantele varstnicilor si cele ale tinerilor in satul romanesc de azi. Observational, atent si impresionant, filmul evidentiaza schimbarile petrecute in comunitatile rurale ca urmare a caderii comunismului si a deschiderii catre Occident. In „Ultimii tarani” vedem agonia culturii rurale, care a supravietuit celor doua razboaie mondiale si unei jumatati de secol de comunism, iar acum e pe cale sa dispara dupa numai zece ani de democratie.