Aproximativ 2500 de spectatori sint asteptati la spectacolele programate in cadrul Platformei. Alaturi de ei, reprezentanti ai unor institutii prestigioase de cultura din Norvegia, Franta, Estonia, Polonia, Germania, Elvetia si Austria ii vor urmari pe dansatorii si coregrafii romani, in vederea selectarii celor mai bune productii in stagiunile lor viitoare si festivalurile internationale de dans contemporan.
De asemenea, Platforma Dansului Contemporan va oferi publicului proiectii cu inregistrari din alte spectacole de dans contemporan semnate de autori romani, in Mediateca, intre 18 si 20 septembrie, in fiecare zi de la 10.00 la 22.00.
In ciuda recunoasterii internationale de care se bucura astazi dansul contemporan romanesc, in parte si datorita CNDB, organizatorii doresc sa atraga atentia, cu aceasta ocazie, asupra unicitatii si, din pacate, efemeritatii CNDB, singura institutie din Romania, de rang national, care are ca obiect de activitate dansul contemporan. „La 5 ani de la infiintarea scriptica, la 4 ani de la primirea unui spatiu si la numai 3 ani de la alocarea unui buget, CNDB trebuie sa se ia la trinta cu propria efemeritate”, afirma Mihai Mihalcea si Vava Stefanescu, directori CNDB, in Manifestul Platformei. Astfel se explica si alegerea motto-ului „Bai, efemerule!” pentru Platforma Dansului Contemporan, ca o pozitionare critica a dansatorilor si coregrafilor vis a vis de considerente administrative, economice si politice mai mult sau mai putin arbitrare.
Programul spectacolelor
Joi, 17 septembrie
• Deschiderea – Mediateca, ora 15.30
• Stage Psychosis / Carmen Cotofana – Sala Ronda, ora 16.30
• I don’t know, I’ve never been here before / Ana Catalina Gubandru – Sala Ronda, ora 17.30
• Dedublarea / Madalina Dan – Sala Ronda, ora 19.30
• Preview / Manuel Pelmus – Sala Ronda, ora 21.30
Vineri, 18 septembrie
• Surfing twisted e(motions) / Mihai Mihalcea – repetitie deschisa, Sala Ronda, ora 13.00
• Fantasy show made out of trash / Maria Baroncea – avanpremiera, Sala Ronda, ora 15.30
• Activitate Extraterestra / Alexandra Pirici – avanpremiera, Sala Ronda, ora 17.00
• Dance a playful body / Andreea Novac – Studio 2, ora 19.00
• Supersomething / Cosmin Manolescu – Sala Ronda, ora 22.00
Simbata, 19 septembrie
• Work in regress / Ioana Popovici – Sala Ronda, ora 12.00
• Out of love for this beautiful title / Iuliana Stoianescu – avanpremiera, Sala Ronda, ora 14.00
• Lulu’s Room / Mihaela Dancs – Sala Ronda, ora 15.30
• James / Andreea Duta, Silvia Calin – Sala Ronda, ora 16.30
• Dear Everybody / Brynjar Bandlien – Studio 2, ora 18.00
• Follow that summer / Rui Catalao, Mihaela Dancs – Sala Ronda, ora 20.30
Duminica, 20 septembrie
• Ceea ce am convenit noi a fi hazard / Ion Dumitrescu – Sala Ronda si Studio 2, ora 12.00
• Cvartet pentru o lavaliera / Vava Stefanescu – Studio 2, ora 15.30
• Fine tuning between me and the universe in a black box / Eduard Gabia – avanpremiera, Sala Ronda, ora 17.00
• A brave search of the ultimate reality / Florin Flueras – avanpremiera, Sala Ronda, ora 19.00
• We went with these bodies as far as we could / Paul Dunca – Sala Ronda, ora 21.00
Pretul unui bilet pentru o reprezentatie este de 10 lei, iar profesionistii, studentii, elevii si pensionarii vor plati doar 7 lei. De asemenea, exista si posibilitatea achizitionarii unui bilet valabil pentru toate reprezentatiile unei zile, la pretul de 20 de lei. Biletele se pot achizitiona de la sediul CNDB inainte de inceperea spectacolelor.
Manifest
Pentru o clipa, imaginati-va un singur teatru in Romania. Unul. Un singur cinematograf, o singura sala de concerte si o singura galerie de arta.
Veti intelege, astfel, pozitia in care se afla astazi Centrul National al Dansului Bucuresti (CNDB). Aceasta institutie, vitala si singulara, a aparut prin eforturile de peste 15 ani ale dansatorilor si coregrafilor care, intr-un desert social in care «totul este de construit», au jucat, cameleonic, toate rolurile necesare pentru a pune bazele acestei constructii. Fara complezente si menajamente, fara compromisuri, artistii au dat nastere unuia dintre «cele mai generoase spatii de dezbatere si reflectie artistica din Bucuresti». Nimic insa nu pare sa fie suficient pentru a rezista in timp: premii, expunere si recunoastere internationala, dosare de presa impresionante… In timp ce New York Times pune Bucurestiul in centrul atentiei pe harta dansului contemporan din Europa Centrala si de Est, «acasa» totul poate fi inca sters cu buretele de o simpla decizie politica, economica, administrativa…
De aceea, astazi, la 5 ani de la infiintarea scriptica, la 4 ani de la primirea unui spatiu, si la numai 3 ani de la alocarea unui buget pentru proiecte, Centrului National al Dansului ii revine misiunea de a se lua la trinta cu efemeritatea si cu propria efemeritate.
Ca urmare, Platforma Dansului Contemporan 2009 – proiectul care deschide stagiunea 2009-2010 la CNDB – pune in centrul atentiei efemeritatea si ii interogheaza substanta. Nu doar efemeritatea gestului si a miscarii coregrafice ne intereseaza acum, ci mai ales efemeritatea atentiei pe care dansul o atrage din partea autoritatilor. Aceea care a facut ca in trecutul recent, Orion Balet si Contemp, singurele companii de dans contemporan din Romania, sa fie sterse de pe harta, lasind spatiu liber pentru alte asemenea decizii arbitrare.
Dorim sa chestionam, deci, efemeritatea dialogului, aceea a sustinerii, efemeritatea constructiei si a vointei politice, care ne fac inca sa raminem in paradigma definita (desigur pentru alt context) de catre Vera Mantero, dar care descrie atit de bine o stare care pare sa caracterizeze intreg spatiul romanesc: «une impossibilite, une tristesse, une mauvaise volonte, une chute, une absence, un aveuglement, un non-vouloir, un non-pouvoir, une non-construction, une non-possibilite, une tete tranchee…».
Astazi, la 20 de ani de la caderea dictaturii, simtim (pentru a cita oara?) urgenta de a ne reafirma pozitia si de a revendica spatiul de care avem nevoie pentru a exista si pentru a ne manifesta liber. Pentru a dansa in acord cu sensibilitatea timpului nostru. Pentru a cerceta si experimenta. Pentru a intelege ce s-a intimplat ieri si pentru a face spatiu ideilor noi care sa produca practici inspirate si sanatoase pentru miine. Pentru efemeritatea efemeritatii…
Mihai Mihalcea & Vava Stefanescu, CNDB