Potrivit lui Mungiu, selectia ar trebui facuta de un organism independent, pe baza datelor puse la dispozitie de CNC.
Regizorul filmului „4 luni, 3 saptamini si 2 zile” aduce ca argumente, in principal, deficientele constatate dupa ce s-a aflat in juriul selectiei din sesiunea decembrie 2008, pe care, de altfel, le-a facut publice, in majoritate, la anuntarea cistigatorilor, pe 4 martie 2009.
Cristian Mungiu propune, astfel, ca tuturor membrilor din comisiile de selectie sa le fie solicitate declaratii pe propria raspundere, in care acestia sa precizeze daca s-au facut presiuni asupra lor de a favoriza anumite proiecte. Membrii comisiei ar mai trebui, in opinia lui Mungiu, sa aiba obligatia de a face o apreciere scrisa despre proiectele cistigatoare, urmind ca ei sa nu mai faca parte din viitoare comisii de selectie in cazul in care carierele publice ale filmelor notate de ei difera semnificativ de estimarile pe care le-au facut.
In opinia lui Mungiu, este necesara si o recalculare a punctajelor aplicantilor la concursurile CNC anterioare, cu aplicarea stricta a regulamentului si folosirea doar a datelor care se confirma din declaratiile candidatilor, recalculare ce ar putea furniza, in unele cazuri, rezultate semnificativ diferite fata de cele care au desemnat cistigatorii.
In aceeasi scrisoare deschisa, Cristian Mungiu apreciaza ca, pe termen scurt, regulamentul de concurs trebuie modificat in sensul revenirii la spiritul sau initial, acela de a sprijini valoarea probata prin succese incontestabile in festivaluri de prestigiu incontestabil, prin vinzari si incasari probate prin returnari de fonduri catre CNC.
Regizorul mai spune ca este preferabil ca membrii comisiei de selectie si expertii comisiei financiare sa nu fie alesi de CNC, iar verificarea dosarelor, inclusiv a bugetelor candidatilor, trebuie facuta inainte de concurs, in asa fel incit etapa a doua a concursului sa nu fie interpretabila.
Printre sugestiile in atentia ministrului Theodor Paleologu se numara si aceea ca decizia finala privind cistigatorii concursului sa fie luata dupa ce au fost
judecate eventualele contestatii depuse de aplicanti.
Scrisoarea deschisa redactata de Cristian Mungiu vizeaza, in afara selectiei de proiecte, si alte probleme ale CNC si ale cinematografiei romanesti. „Apreciez ca misiunea CNC ar trebui sa fie mult mai ampla decit gestionarea concursurilor de proiecte si ca, in general, in acest moment: CNC nu are reactie fata de faptul ca Romania are cel mai mic numar de sali de cinema din Europa raportat la populatie; nu exista o strategie in privinta distributiei de film in Romania; nu exista o strategie in privinta scaderii dramatice a numarului de spectatori in salile din Romania; pirateria este coplesitoare in privinta produselor video si nu exista nici un plan vizibil de combatere a fenomenului; majoritatea celor care iau credite pentru productie de la CNC nu returneaza niciodata aceste credite”, mai spune regizorul, in scrisoarea deschisa publicata pe site-ul casei de productie Mobrafilms.
Organizarea si desfasurarea concursului de proiecte organizat de CNC au fost criticate de mai multi regizori de top. Printre acestia s-a numarat si Radu Muntean, care a obtinut, la inceputul lunii martie, cea mai mare finantare din sesiunea noiembrie-decembrie 2008, respectiv 1,36 milioane de lei, pentru filmul „Marti dupa Craciun”. „Regulamentul concursului de proiecte este foarte vag in calcularea punctajelor pentru regizori, case de productie si, implicit, pentru proiectul cinematografic respectiv. Si asta il face foarte interpretabil, la discretia Consiliului de Administratie si al presedintelui acestui consiliu. Stiu regulamentul, am participat la jurizare in sesiunea din vara anului trecut, de atunci stiu ca sint multe probleme punctuale. Lista de festivaluri agreate de CNC este conceputa aberant, scurtmetrajele puncteaza la fel ca lungmetrajele, in fapt nu exista o comisie tehnica menita sa calculeze profesionist punctajele concurentilor. Totul se face la botul calului si se calculeaza pe loc, cu comisia de fata, cind in mod normal, toate informatiile furnizate de casele de productie ar trebui verificate pe indelete. Si, nu in ultimul rind, trebuie desecretizat concursul, pentru ca nu este un cenaclu literar, ci o competitie de proiecte cinematografice, asa ca e nu numai normal, dar si util ca, atunci cind juriul judeca un scenariu, sa cunoasca si regizorul care-l va filma”, a declarat, pentru NewsIn, Radu Muntean.