Tema conferintei este si titlul celui mai recent volum semnat de Cristian Tudor Popescu, aparut de curind in colectia "CINEMA" a editurii Polirom, care va fi lansat cu acest prilej. VolumulFilmul surd in Romania muta. Politicasi propagandain filmul romanesc de fictiune (1912-1989), prima carte despre film semnata de Cristian Tudor Popescu, va fi prezentat de Emil Hurezeanu.
Cele doua evenimente vor avea loc in cadrul unei intilniri cu studentii Universitatii "Alexandru Ioan Cuza" din Iasi si vor fi moderate de Andrei Giurgia, realizator TVR Iasi si presedinte al Asociatiei Studentilor Jurnalisti din Iasi.
Pornind de la filme ale unor monstri sacri ca Griffith, filmele sovietice de propaganda ale deceniului trei (inclusiv Eisenstein) sau cele propagandistice naziste (Leni Riefenstahl), volumul prezinta filmul romanesc de fictiune – de la peliculele interbelice, incepind cuRazboiul de independenta, pina la cele ale epocii comuniste. Acestea din urma sint diferentiate in functie de perioadele in care au fost produse si de evolutiile politice specifice perioadelor respective si sint urmate de numeroase studii de caz, intre careDirectorul nostru,Puterea si Adevarul, dar si filme antisistem precumReconstituirea.
Volumul cuprinde capitolele: Propaganda si cinematograful • Propaganda si filmul de fictiune • Inceputurile influentei cinematografului asupra realitatii • Cinematograful sovietic de propaganda • Cinematograful romanesc de propaganda
"Filmul romanesc de fictiune s-a nascut cu propaganda politica in el, ca un copil infectat cu HIV inca din pantecele mamei. Istoria lui a fost dublata de istoricul bolii. Pe langa semnele specifice cresterii, in fiecare etapa de viata, tumorile, eruptiile, plagile s-au dezvoltat si ele. Cosurile pubertatii filmului romanesc au aparut langa bubele sindromului imunodeficientei politice.
Din cele 550 de pelicule ale perioadei comuniste, aproximativ 222 (adica 40%) pot fi considerate ca avand caracter politic, propagandistic, restul fiind divertisment, comedie muzicala, filme pentru copii – proportia lui Lenin (60% propaganda, 40% divertisment) fiind totusi inversata.
Cu prea putine exceptii, propaganda din cinema a urmat cu fidelitate liniile politice de evolutie ale PCR. A fost mai intai prosovietica, internationalista, antiromaneasca, apoi national-comunista, anticitadina, antiintelectuala, antioccidentala, vehicul al cultului lui Ceausescu." (Cristian Tudor Popescu)
CRISTIAN TUDOR POPESCUa mai publicat la Editura Polirom:Vremea minzului sec(ed. a II-a, 1998),Copiii fiarei(ed. a II-a, 1998),Timp mort(1998),Omohom(2000);Romania abtibild(2000),Un cadavru umplut cu ziare(2001),Nobelul romanesc(2002),Libertatea urii(2004),Luxul mortii(2007),Cuvinte rare(2009).