„Mass-media pune constant accent pe importanta adevarului. Expozitia isi propune sa urmareasca modul in care mass-media se foloseste de imagini pentru a impune o anumita interpretare. Daca majoritatea oamenilor ajung sa creada un lucru, acesta devine adevar in imaginarul colectiv. Prin distorsiunea acestui proces, se poate deseori intampla ca un neadevar sa se transforme in axioma, devenind punct de plecare al unor alte teorii si interpretari. Poate de aceea, cuvantul anului 2016 a fost desemnat «post-truth», pe care eu il traduc ca pe un adevar alternativ, menit sa camufleze informatia sau sa o reinterpreteze in folosul unei parti.“ (Catalin Rulea)
In cadrul aceluiasi proiect, in data de 17 martie, va fi pusa in scena si piesa de teatru (re-enactment) Rapirea din Irak, regizata de Ioana Paun, cu actorii Maria Popistasu, Alec Secareanu si Paul Dunca.
Alexandru Balasescu: „Trei jurnalisti tinuti ostatici in Irak de oameni mascati. O fetita subnutrita din Sudanul devastat de foamete, luptandu-se sa ramana in viata sub ochii pofticiosi ai unui vultur. Un tanar cu un pistol, cu degetul de la cealalta mana indreptat acuzator spre cer. Ce face ca o imagine sa dureze? Sa fie calitatea estetica sau mesajul peren cel care o inscrie in imaginarul colectiv? Si unde ramane ea? Exista cu adevarat memoria colectiva?
Catalin Rulea exploreaza aceste intrebari intr-o serie de desene, un triptic si o instalatie, invitand privitorul sa-si aminteasca si sa-si reconsidere pozitia vizavi de subiect, in timp ce are in fata imaginile considerate iconice.
In era Snapchat, Instagram si social media, exista imagini care devin mai semnificative si demne de tinut minte decat altele? Astazi, suportul material al imaginilor este absent, dar disparitia sa marcheaza, de fapt, omniprezenta imaginilor in imaginarul nostru care este alimentat constant de pixelii ecranelor ubicue. Artistul invita privitorul sa exploreze memoria individuala si colectiva si sa decida daca imaginile selectate si recreate artistic sunt prezente in imaginarul colectiv. Cu alte cuvinte, suntem rugati sa evaluam relatia dintre memorie si imaginar: in timp ce memoria stocheaza pasiv orice, imaginarul selecteaza acele fragmente care sunt semnificative individual si colectiv pentru a fi un icon cultural activ. Aceasta ridica intrebarea: cine alege?
Cei mai multi dintre noi am intalnit imaginile prin intermediul ecranelor. Recrearea imaginilor pixelate in trei medii diferite, solidificarea icon-ilor imateriali adauga un alt strat de semnificatii.“
Catalin Rulea (n. 1979) este artist si muzician, membru fondator al Centrului de Introspectie Vizuala/ Asociatia PPLUS4 (activ intre 2008-2013). Este activ pe scena de muzica alternativa si implicat in proiecte de teatru contemporan. A co-curatat Ars Telefonica in 2008, a expus la MNAC in 2016 proiectul „Totul e regizat“ impreuna cu regizoarea Ioana Paun. A realizat scenografii si coloane sonore pentru piese ca Produse Domestice, Inamicul Poporului, Voi n-ati vazut nimic, Capete infierbantate, Nu ne-am nascut in locul potrivit, Declar pe proprie raspundere. A realizat designul si a participat in proiecte editoriale precum „Evacuarea Fantomei“, Ion Grigorescu „Omul cu o singura camera“, precum si pentru Platforma de Teatru Politic.
Alexandru Balasescu este teoretician, antropolog, scriitor, cu numeroase colaborari in proiecte multidisciplinare (arta, arhitectura si urbanism). A predat la mai multe universitati: Galatasaray Istanbul, American University in Paris, SNSPA Bucharest, RUW Bahrain, UC Center of Critical Theory in Paris, University of California, Irvine. Director Adjunct al ICR Istabul 2011-2013 – a initiat si organizat o serie de expozitii si schimburi de arta contemporana intre institutii locale precum SALT, IKSV, DEPO, FOTOGRAFEVI.