Anul 2009 este marcat la Venetia de aniversarea Mileniului Catedralei Santa Maria Assunta de la Torcello, marturie elocventa a artei Evului Mediu Tirziu, dar si a artei bizantine.
Institutul Roman de Cultura si Cercetare Umanistica din Venetia si Muzeul Taranului Roman din Bucuresti sint prezenti in acest context cultural european cu o expozitie care ilustreaza diversitatea temei Judecatii de Apoi in iconografia romaneasca, un echivalent – cu semnificatie crestin-ortodoxa, istorica si simbolica a spiritualitatii romanesti – al Catedralei din Torcello.
Expozitia va fi deschisa in perioada 30 iunie – 3 septembrie la Institutul Roman de Cultura si Cercetare Umanistica – Venetia, Palazzo Correr, sub patronajul Comitetului National pentru Mileniul Catedralei din Torcello.
Vernisajul va avea loc marti, 30 iunie, ora 17.00, in prezenta prof. dr. Vintila Mihailescu, director general al Muzeului Taranului Roman, a lui Ion Blajan, curatorul expozitiei, si a dr. Monica Joita, director al Institutului Roman de Cultura si Cercetare Umanistica din Venetia.
Judecata de Apoi reprezinta confruntarea istoriei si a individului cu dreptatea lui Dumnezeu la sfirsitul veacurilor cind se spune ca vor fi chemati toti oamenii pentru a li se hotari fericirea sau osinda vesnica.
Tema este foarte raspindita in iconografia crestina si se bazeaza pe credinta in a doua venire a lui Iisus si este alcatuita din imagini care infatiseaza pe Iisus Pantocrator, Maria si Ioan Botezatorul („tribunalul ceresc”) ca intercesori, apostolii si ingerii, ca asistenti, tronul „hetimasiei” (tronul pe care se afla Evanghelia, Sfintul Duh si crucea care reprezinta simbolul celei de a doua veniri a lui Iisus); cetele dreptilor, conduse de Pavel, cetele pacatosilor conduse de Moise, Raiul, Iadul, riul de foc, monstrul Leviathan, invierea mortilor.