Atelierul Brancusi de la Centrul Pompidou din Paris gazduieste incepand din 29 septembrie, o expozitie inedita propusa de artistul Mircea Cantor. „Partea invizibila a infinitului“ este o expozitie în care se intalnesc antropologia sociala cu obiecte si fotografii care atesta instrumentalizarea personalitatii si operei celebrului artist roman Constantin Brancusi de catre puterea politica din Romania.
„Receptarea operei lui Brancusi in cultura romana a urmat o traiectorie mai degraba sinuoasa : intr-adevar, Brancusi a devenit un «personaj» inventat si reinventat de mai multe ori in tara sa de origine. Dupa regimul stalinist, regimul Ceausescu a dezvoltat o ideologie proprie, «fabricand» o noua istorie nationala, care avea nevoie de noi mituri. In acest context, opera lui Brancusi a fost supusa unei relecturi si transformata in simbol al culturii nationale. Evident, in aceasta operatiune, potentialul emblematic conta mult mai mult decat opera artistului. Dupa caderea regimului communist, lucrurile au luat o alta intorsatura. Brancusi a ramas o valoare importanta a culturii romane. Din instrument ideologic, el s-a transformat in brand national, aflat intr-o continua reciclare, supraevaluat in toate contextele“, spune Mircea Cantor.
Curatorii expozitiei sunt Jean-Michel Bouhours, conservator si istoric de arta, coordonatorul colectiilor de arta moderna din cadrul Muzeului national de arta moderna „Georges Pompidou“, si Doina Lemny, istoric de arta si conservator la Atelierul Brancusi de la Centrul Pompidou.
Expozitia este insotita de un catalog editat de Editura Fage si Editura Centrului Pompidou.
Expozitia va ramane deschisa pana la 30 martie 2017.