Deschiderea festivalului va avea loc la Bucuresti, joi, 7 mai, de la ora 19.30, la Cinema PRO, cu proiectia multpremiatului Gomorra (2008), in regia lui Matteo Garrone, dupa romanul omonim al lui Roberto Saviano. Autorul se afla de la sfirsitul anului 2006 sub protectia politiei ca urmare a amenintarilor primite de la capii lumii interlope din Italia dupa publicarea cartii.
In cadrul Festivalului va avea loc si premiera oficiala a filmului Cea mai fericita fata din lume (2009), debutul in lungmetraj al regizorului Radu Jude.
Selectia din acest an cuprinde atit filme de fictiune cit si documentare. O noutate absoluta este prezenta Federatiei Ruse in Festival, cu doua filme documentare si un film artistic, Clocotul, in regia Tatyanei Firsova.
Marian Crisan, cistigatorul Premiului Palme d’Or pentru scurtmetraj la Festivalul de film de la Cannes – 2008, este ambasadorul onorific al Festivalului din acest an. Realizator al spotului de promovare al evenimentului, el consolideaza astfel o traditie constituta de Cristi Puiu, Corneliu Porumboiu si Cristian Mungiu, cineasti cu un bogat palmares international.
La Bucuresti festivalul se desfasoara in perioada 7-17 mai. Filmele vor putea fi vazute la Cinema Studio si la Muzeul Taranului Roman, unde vor avea loc proiectii in aer liber si in interior (Cinematograful Regizorului Roman). Festivalul va continua la Brasov (15-17 mai, Centrul Cultural Reduta), la Timisoara (21–24 mai, Cinema City) si Iasi (28-31 mai, Cinema City).
Publicul beneficiaza si de o reducere pentru pretul biletelor, astfel: un bilet la Cinema Studio costa 8 lei, dar pentru sase bilete se platesc doar 36 de lei. La fel, la Muzeul Taranului Roman un bilet costa 10 lei, dar pentru sase bilete se platesc doar 42 de lei.
Evenimentul este organizat de Institutul Cultural Roman in parteneriat cu Reprezentanta Comisiei Europene in Romania, Uniunea Cineastilor din Romania si Muzeul Taranului Roman si cu sprijinul Independenta Film si New Films, iar selectia filmelor a fost realizata cu sprijinul ambasadelor si centrelor culturale ale tarilor europene.
„Cele mai bune filme dintre cele mai bune oferite de Festivalul Filmului European au in comun [libertatea] de a imagina viata altfel. De a demonstra (fara emfaza demonstrativa!) ca exista un lucru inestimabil in lumea filmului european – indiferent de locul din Europa unde este facut – care se cheama complexitate. Fie ca este vorba despre viata unei familii care traieste la marginea unei autostrazi (in surprinzatorul Home al elvetiencei Ursula Meier), fie ca este vorba despre un cuplu trecut de o anumita virsta care iti traieste intens «marginalitatea» erotica (in la fel de surprinzatorul Wolke Neun al germanului Andreas Dresen), fie ca este vorba despre drama unei femei care se reintegreaza – familial si social – purtind cu ea un teribil secret (in emotionantul Il y a longtemps que je t’aime al francezului Philippe Claudel), fie ca – in fine – este vorba despre o alta „familie” (Mafia napolitana) pe care o cunoastem, superficial, de la televizor si care, in filmul-dinamita al italianului Matteo Garrone (dupa cartea compatriotului sau Roberto Saviano), Gomorra, devine acel organism vital si complex, facut din nenumarate lasitati si complicitati, sustinut de nevazute „relatii” si compensatii (materiale), surprins parca pe viu, brutneorealist, fara urma de fard hollywoodian – ba chiar, in anumite momente, la fel de absurd si de straniu precum realitatea insasi…” (Alex. Leo Serban)