Jazz And More este festivalul celor mai reprezentative curente muzicale contemporane. Ideea festivalului a venit de la necesitatea suplinirii lipsei de informare a publicului din aceasta nisa muzicala, de elucidare a confuziilor, de iesire din izolare si de conectare la timpul prezent, la contemporaneitate. Sibiul ar putea deveni prin acest festival cel mai reprezentativ exponent al muzicii de avangarda din Romania. Aproape ca nu exista nici o activitate culturala care sa apara mai efemera, mai volatila ca improvizatia muzicala.
Jazzul, muzica contemporana, muzica creativa, muzica libera si muzica improvizata sint domenii muzicale ce folosesc in mare masura improvizatia muzicala. Legaturile transversale dintre aceste domenii muzicale aproape ca ascund total diferentele dintre stiluri. In interiorul lor se combina mai mult sau mai putin muzica scrisa cu muzica improvizata.
Festivalul isi propune sa umple un gol din cultura autohtona si sa formeze treptat gustul publicului pentru o zona muzicala foarte speciala. Festivalul Jazz and More include concerte, recitaluri de club, jam-sessions, prezentari multimedia, colocvii despre muzica contemporana, work-shop-uri de tehnica a improvizatiei. Vor fi editate CD-uri si materiale video cu artistii participanti in festival.
Festivalul se vrea o continuare a traditiei jazzului creativ pe care l-a avut Sibiul prin anii ´80, cind pe scena locala de jazz urcau, pe linga cei mai buni muzicieni romani, o serie de artisti consacrati ai muzicii improvizate, cum ar fi: Gunter Hampel, Jeanne Lee, ROVA Saxophone Quartet, Alexander von Schlieppenbach, Albert Mangelsdorf, Evan Parker, Paul Lovens, Ernst-Ludwig Petrowski si multi altii.
Accesul publicului la festival va fi permis doar in baza biletelor si abonamentelor.
Festivalul Jazz and More este produs de Asociatia Culturala INTERZONE cu sprijinul Consiliului Local al Municipiuluil Sibiu si al Primariei Sibiu prin Casa de Cultura a Municipiului Sibiu si Consiliul Judetean Sibiu.
AKA FREE Trio
Josefa „Chefa” Alonso: sax sopran
Olie Brice: bas
Javier Carmona: percutie
Aka Free se formeaza in Madrid-ul anilor 2002 pentru a prezenta compozitiile saxofonistei Chefa Alonso, dar si pentru a comunica stilul muzical potrivit acestor lucrari: Free Jazz. Un stil considerat de avangarda sau cel putin de esenta a muzicii contemporane, Free Jazz-ul a fost mereu ignorant in Spania, tara de origine a grupului Aka Free. Grupul este format in prezent din Chefa Alonso (Soprano Sax, Compozitor), Nick Malcolm (trompeta), Olie Brice (Bas) and Javier Carmona (percutie).
Chefa Alonso (foto) si-a inceput cariera Jazz in septetul „El combo de Sara” deschizind concertele muzicienilor ca: Pharoah Sanders, Don Pullen, Art Blakey & the Jazz Messengers, Phil Wood, etc. Mai tirziu a format duo-ul de success „Alonso y Williams” ce a cintat in toata Spania, Anglia si Germania. A fost membra in „Baldo Martinez Quintet” inregistrind Cd-ul „No pais dos ananos”, considerat numarul doi in topul celor mai bune Cd uri ale anului. Din ‘95 s-a implicat in interpretarea si predarea muzicii improvizate, in teatru, dans prin compozitii dedicate si interpretari, in Aka Free in mod special.
Mark Charig & Christoph Irmer
Mark Charig: trompeta
Christoph Irmer: vioara
Mark Charig este un exponent major al trompetei din scena britanica si europeana de jazz din ultimele trei decenii. Charig a fost autodidact si a inceput sa profeseze in diverse formatii de blues si soul. Primul mare concert a fost pe aceeasi scena cu Stevie Wonder in 1966. La sfirsitul anilor ’60 cinta in grupul lui Long John Baldry, Soft Machine si formatia lui Keith Tippett, Charig a fost prezent si pe citeva albume marca King Crimson. La mijlocul anilor ’70 a fost in turneu cu grupul Red Brass alaturi de cintareata Annie Lennox. Este membru al London Jazz Composers Orchestra, traieste in Germania si face parte din Wuppertal based Conduction Orchestra.
Christoph Irmer cinta muzica contemporana improvizata la vioara. Muzica lui este distribuita printr-o multime de CD-uri inregistrate. Albumul cel mai cunoscut publicului este „Clearings”, produs in 2004. Nascut in 1958 in Germania la Herford, Christoph Irmer studiaza vioara in Wuppertal, centru cultural esential pentru Free Jazz si muzica improvizata, si devine un participant activ in comunitatea artistica de aici. In 1994 se implica in proiectul marelui cotrabasist Peter Kowald „365 days in town”, iar mai tirziu se ocupa de finantarea unor concerte si a unui festival anual de muzica improvizata, teatru si dans, „Klappstuhlfest”. Este membru in „London Improvisers Orchestra” si alte ansambluri, cum ar fi „Fineworks” din Cologne.
CUSH
Uwe Oberg: pian
Saadet Turkoz: vocal
Jorg Fischer: percutie
CUSH imbina intr-un flow liber cintecele traditionale cu improvizatia contemporana si jazz. Saadet Turkoz se trage din Istambul, are stramosi cazaci si se amesteca intr-un mod unic cu radacinile culturii lor. Cush prezinta cintece traditionale turcesti si cazace cu improvizatie libera.
In muzica lui Oberg se gasesc particule din jazz si din muzica noua. Cu partile sale de pian preparat muzica poarta ascultatorul in peisaje sonore iesite din comun. Uwe Oberg apartine celor mai interesanti pianisti ai noii generatii.
Jorg Fischer este unul din cei mai surprinzatori bateristi tineri ai scenei de „free music”. Interpretarea sa se incadreaza in traditia energetica a free jazzului, un magician al sunetului ce nu se teme de intilniri improvizatorice.
Fonda/Stevens Group
Joe Fonda: bas
Michael Jefry Stevens: pian
Herb Robertson: trompeta
Harvey Sorgen: percutie
In ultimii cincisprezece ani, timp de noua cd-uri lansate F/S Group a devenit unul dintre cele mai implinite ansambluri de Jazz improvizat. Trasind limita intre doua stiluri, Post-Bop si Free Jazz, F/S Group a produs albume de foarte buna calitate pastrind egalitate in afisarea ego-urilor din trupa, de altfel, foarte special fiecare privit in particular.
Pianistul Michael Kerfry a cintat cu Dave Douglas, Mark Feldman, Gerry Hemingway, Billy Martin (Medeski-Martin-Wood), Pheeroan Aklaff, Leo Wadada Smith, etc. Printre cele mai recente inregistrari ale sale: „The Equinox Trio: Dominic Duval” (Leo Records), The Fonda Stevens Group „Evolution” (Leo Records) and Stevens, Siegal and Ferguson „Panorama” (Imaginary Jazz).
Michael Kerfrz a compus peste 250 de lucrari pentru diverse ansambluri si este un profesor experimentat. Basistul Joe Fonda si-a cistigat reputatia internationala in ultimii ani inregistrind si cintind cu Anthony Braxton. De curind si-a lansat primul album solo si a lansat numeroase CD-uri la casele de discuri: Konnex Jazz Label, Leo Records si Music and Arts Label.
Maestrul percutiei Harvey Sorgen a colaborat cu Anthony Braxton, Bruce Hornsby, Jack De-Johnette, Bob Weir, David Torn, Ahmad Jamal, Los Lobos, Art Lande, Roswell Rudd, NRBQ si Bill Frisell. Este membru in trupa rock „Hot Tuna” si are multe de povestit despre arta percutiei. A lasat prima lectie video pentru percutie, „Drumming Made Easy”, disponibila prin Homespun Tapes.
Herb Robertson este recunoscut ca unul dintre cei mai inovativi improvizatori de trompeta al secolului 20. A inregistrat cinci albume ce-i poarta numele si a aparut alaturi de Bill Frisell, Wayne Horvitz, John Zorn, Bobby Previte s.a.
SjostromRuppSchubertThomasBuck Quintet
Harri Sjostrom: saxofon
Frank Paul Schubert: saxofon, alto si soprano
Olaf Rupp: chitara
Clayton Thomas: bas
Tony Buck: percutie
Muzica Quintetului SjostromRuppSchubertThomasBuck se creioneaza ca un echilibru intre transparenta si densitate. Din absorbtia motivelor si angrenarea texturilor complementare se naste o impletitura abstracta, dar totusi foarte lirica.
Harri Sjostrom, nascut in 1952 in Turku/ Finlanda, a studiat in anii ’70 in San Francisco si traieste din 1985 in Berlin. Este o figura centrala a scenei improvizatorice europene. Proiectele sale cuprind „Quintet Moderne”, alaturi de Paul Lovens, Teppo Hauta-aho si Phillip Wachsmann, Quartetul „Wait” cu Bernhard Arndt, Chris Dahlgren si Tuomas Ojala si Duoul Bernhard Arndt-Harri Sjostrom. In 1990 incepe o colaborare intensiva cu Cecil Taylor, documentata pe numeroase CDuri. A avut turnee alaturi de Derek Bailey, Alexander von Schlippenbach si multi altii.
Olaf Rupp incepe la 12 ani ca autodidact cu ceea ce azi numim „muzica improvizata”, „muzica in timp real” sau „compozitie in timp real”. In anii ’90 el cinta in special la chitara electrica. La chitara acustica, el dezvolta o tehnica noua de interpretare, pentru a produce sunete noi; o tehnica folosita si de compozitorii muzicii spectrale, in muzica scrisa.
A cintat cu Lol Coxhill, Tony Buck, John Zorn, Joe Williamson, Paul Lovens, Butch Morris si Michael Wertmuller.
Frank Paul Schubert s-a nascut in 1965, a studiat saxofonul in Aachen si traieste din 1999 in Berlin. De la inceputul anilor ’90 a putut fi ascultat la diverse festivaluri. Orientarea sa muzicala se intinde de la jazz contemporan la muzica de camera improvizataa, de exemplu in duo cu pianistul Antonis Anissegos ajungind pina la peisajele sonore abstracte ale formatiei GRID MESH (cu Andreas Willers si Rudi Fischerlehner). Mai departe participa la concerte/turnee/productii muzicale alaturi de Johannes Bauer, Kalle Kalima, Willi Kellers, Jan Klare, Burkard Kunkel, Bjorn Lucker, Helmut „Joe” Sachse, Alexander von Schlippenbach, Gunter Baby Sommer, etc.
Clayton Thomas, nascut in 1975, traieste in Berlin si in Sydney, incepe ca si autodidact. A fost setat de la inceput pe muzica improvizata si a studiat mai tirziu cu Wilber Morris, Henry Grimes si Peter Kowald. Cinta cu muzicieni din toate generatiile, cum ar fi: Peter Brotzmann, Alex v. Schlippenbach, Sonny Simmons, Marilyn Crispell, Jon Rose, Jim Denley, Newton Armstrong, Daniel Carter, Mike Pride, Mary Halvorson, Makigami Koichi. In Australia Clayton Thomas este o personalitate centrala a muzicii improvizate, este fondatorul festivalului „NOWnow” si a seriei de concerte „if you like improvised music, we like you”, si conduce „The Splinter Orchestra”.
Tony Buck, nascut in 1962 in Sydney, este un percutionist si baterist australian. Absolvent al New South Wales Conservatorium of Music, a fost parte a scenei australiene de jazz. Buck este membru al trioului The Necks si liderul formatiei Peril, fondata in Japonia cu Otomo Yoshihide si Kato Hideki. A initiat la inceputul anilor ’90 L’Beato, o formatie apartinind rockului industrial, o reminiscenta a grupului Tackhead, care in scurta sa existenta a produs un EP cu titlul „The Piston Song”. Tony Buck traieste in Berlin si Australia. El cinta in Berlin in diverse formatii, dar si solo. Este interesat in mod special de improvizatia libera si muzica in timp real.
Irinel Anghel & Sorin Romanescu
Intre experiment muzical si experiment spiritual, programul propus de cei doi artisti aduce pe scena un proces de descoperire a sinelui si o interactiune exprimata muzical printr-o calatorie sonora in care improvizatia este rezultatul inducerii unei stari modificate de constiinta. Aceasta se obtine prin acoperirea ochilor in timpul concertului si tehnici de respiratie pregatitoare pentru intrarea intr-o stare de meditatie.
Lipsa contactului vizual inlesneste coborirea in interior, conectindu-te mai usor la profunzimile Sinelui. Exista o apropiere a acestui experiment de practicile shamanice in care subiectul aflat in stare alpha calatoreste spontan sau ghidat in zone necunoscute intilnite prin activitatea imagistica a subconstientului. Avind ochii acoperiti cu o pinza neagra, Irinel si Sorin isi dau intilnire in aceasta dimensiune si lasa sa se manifeste o comunicare sonora de dincolo de controlul mental al transmiterii starilor, viziunilor, emotiilor intilnite in calatoria lor interioara, pe care o ofera spre observare publicului in timpul real al desfasurarii aventurii de auto-explorare, de auto-cunoastere, deschizind canalele de acces catre adevarul ce se manifesta in ei si prin ei in acel moment.
Irinel Anghel si Sorin Romanescu sint doi muzicieni care aparent vin din lumi muzicale diferite (muzica clasic-contemporanaa si cea de jazz) si care au colaborat in diferite proiecte de muzica scrisa si improvizata in ultimii 8 ani. De fapt, nasterea acestui duo arata ca lumile lor se intilnesc in acel punct in care incepe comunicarea muzicala, pe un teritoriu al creativitatii pure unde diferentele se dizolva intr-o interactiune profunda, fertila, incitanta, provocatoare.
Johnny La Marama
Kalle Kalima (FIN): chitara
Chris Dahlgren (USA): tobe
Eric Schaefer (GER): percutie
Acest Johnny La Marama are un sunet, un groove, o melodie, asa de sinistra si aventurista ca intreaga sa existenta. Chitaristul finlandez Kalle Kalima, basistul newyorkez Chris Dahlgren si bateristul german Eric Schaefer impreuna pun in joc trei directii de experiente si predilectii muzicale. Totusi, in contradictie cu numeroase alte proiecte din vasta scena jazzistica berlineza, cei trei formeaza un grup dotat cu multa spontaneitate si putin intimplator.
„Nu este o impartire traditionala a rolurilor solistilor, noi deschidem prin groove spatii comune, in care dezvoltam incet o arhitectura. Chiar de cind am cintat prima data impreuna s-au cristalizat imediat structuri de cintece. A fost intotdeauna un groove, un fel de song intre hip-hop, drum’n’bass si rock. Ne face placere sa combinam rock-ul, jazz-ul si muzica noua in acest groove”.
Magda Mayas-Tony Buck Duo
Magda Mayas: pian
Tony Buck: percutie
Un duo ce improvizeaza intimpina multe pericole: nivelul talentului sau/si al vigilentei fiecaruia pot fi prea diferite, viteza suprapunerilor poate ramine mereu disonanta, o persoana poate sa traga prea mult intr-o directie, etc. Dar din primele sunete cintate si pina la ultima nota aceste doua talente sint in echilibru perfect.
Magda Mayas (foto) cinta la pian si traieste in Berlin. A studiat jazz si improvizatie la Universitat der Kunste, Conservatorium van Amsterdam in 2001 cu Misha Mengelberg si a obtinut o diploma la Hochschule fur Musik Hanns Eisler cu Georg Graewe in 2005.
Nascut in Sydney in 1962, Tony este vazut ca un artist extrem de creativ, aventuros si experimentat in jurul pamintului. A fost implicat in cele mai variate proiecte muzicale. Lasind la o parte The Necks, este binecunoscut pentru Peril, fiind liderul turpei de industrial din anii ’90. Dupa absolvirea conservatorului din New South Wales Tony Buck devine foarte implicat in scena jazzului din Australia.
Mikolaj Trzaska / Clayton Thomas / Tony Buck
Clayton Thomas cinta la contrabass si activeaza pe plan local intr-un spectru larg de improvizatii si experimente acustice. Este Australian, dar in prezent traieste la Berlin.
„Incerc sa-mi echilibrez munca dedicata esteticii acustice si electronice in paralel, in timp ce conserv energia muzicii care mi-a schimbat viata. Ma inspir din muzica tuturor timpurilor, invat cu placere de la si impreuna cu improvizatori, artisti ai sunetelor, compozitori si ginditori activi si cu impact asupra secolului in care traiesc.”
Mikolaj Trzaska (foto) se prezinta ca un muzician, saxofonist, bas clarinetist si compozitor. Este unul dintre fondatorii scenei „yass” (scena de avangarda a jazzului polonez). Cariera lui reprezinta o neintrerupta calatorie cu puncte intermediare numite „concerte”.
Se inspira din Jazz-ul European si ii poarta un deosebit respect si admiratie jazzmanului francez Louis Sclavis. Multumita colaborarilor cu Peter Friis Nielsen, Peter Ole Jorgensen si Peeter Uskyla se simte mai aproape si de Scandinavia. Mikolaj Tryaska este un explorator ce nu poate cinta intr-un singur grup in aceasta viata.
Soundcheck
Maciej Kocinski: sax alt, tenor, sopran, clarinet, EWI
Krzysztof Dys: pian
Marcin Chenczke: dbass
Krzysztof Szmanda: percutie
Un grup nou, format din tineri foarte experimentati, Soundcheck apare in 2002 in Polonia si incinta toate festivalurile din tara si exterior. Repertoriul trupei contine lucrarile liderului Maciej „Kocin” Kocinski, dar si compozitii scrise de membrii trupei, chiar si inovatii vizavi de standardele jazzului. Grupul cistiga premii la toate concursurile nationale dintr-o tara unde Jazz ul cintareste greu si ajung sa fie favoritii multor ascultatori de gen. Soundcheck a inregistrat doua albume primite cu entuziasm de critici si public. In prezent, trupa se pregateste sa lanseze un material nou, bineinteles, mult mai bun decit primele.
Szilard Mezei Trio
Szilard Mezei: viola
Ervin Malina: bas
Istvan Csik: percutie
Trio-ul cinta muzica contemporana improvizata, in general propriile compozitii marca Mezei. Szilard Mezei, liderul acestui grup, se arata interesat in mod deosebit in explorarea relatiei dintre improvizatie si compozitie, incadrind elemente din jazz intr-o autentica muzica folk. Ca un tinar muzician a urmat drumul inaintasilor sai: Bela Bartok si Gyorgy Szabados.
Nascut in Serbia in ’74, membru activ al minoritatii ungare din regiunea multietnica Vojvodina, isi termina studiile de vioara in Senta si Subotica urmind cursuri de compozitie pentru patru ani la Universitatea de Arte din Belgrad. Szilard Mezei apare ca violonist, violist, contrabasist si compozitor in diverse formatii (de la duo la nonet).